Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fildela med Iphone

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej det stämmer inte, Ipoden hade jag mest före tiden innan jag skaffade SE K750 (som då ersatte Ipodens ultramobila musikfunktion). Min SE har jag haft som "enda pryl" de senaste tre åren och det är den som ska ersättas. Ipoden ligger lite på "vila"...

Det är klart att iPhonen ska dyka upp som en disk på skrivbordet. Det är Macigt. Det är the real shit. Att den inte gör det finns det plausibla förklaringar till som beskrivts här, men det förändrar ju ingenting; faktum kvarstår ju att om inte Apple fixar den biffen så fixar dom inte den biffen. Det betyder ju inte att jag styckar barn eller förolämpat någon person - bara att Apple inte fixar biffen på just detta område.
Att man kan bära med sig ett USB-minne har givetvis ingenting med saken att göra. Man kan ha en lur utan mp3-spelare också och bära med sig en iPod. Eller en iPhone utan WiFi och bära med sig en liten dongel. Eller...etc etc etc

Ja, det känns nästan så, men man kan ju alltid försöka.
Kom igen nu alla som vill ha "usb mass" för Iphone! Shoot!

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 11:13
Ursprungligen av Alphonze:

Ja, det känns nästan så, men man kan ju alltid försöka.
Kom igen nu alla som vill ha "usb mass" för Iphone! Shoot!

Läste du inte det jag skrev tidigare i tråden? Iphonen använder ju HFS+ som filsystem och eftersom windows inte kan läsa det filsystemet så skulle funktionen bara fungera på macar. Inte nog med det, en del windowsanvändare skulle säkert klicka "formatera" när filsystemet är okänt och därmed radera hela sin musikpartition.

En Ipod funkar ju så att du får välja första gången om du vill att den ska vara mac- eller windowsformaterad, men den är ju lite enklare och inte beroende av filsystemsrättigheter på samma vis som iphonen.

Ursprungligen av rhesus:

Läste du inte det jag skrev tidigare i tråden? Iphonen använder ju HFS+ som filsystem och eftersom windows inte kan läsa det filsystemet så skulle funktionen bara fungera på macar. Inte nog med det, en del windowsanvändare skulle säkert klicka "formatera" när filsystemet är okänt och därmed radera hela sin musikpartition.

En Ipod funkar ju så att du får välja första gången om du vill att den ska vara mac- eller windowsformaterad, men den är ju lite enklare och inte beroende av filsystemsrättigheter på samma vis som iphonen.

Jo, jag läste det, men samtidigt vet jag att en Iphone-kamera-ikon dyker upp i en Windowsdator om man ansluter usb. Med denna ikon kan man tanka/kopiera bilder FRÅN Iphone med drag'n'drop, men inte kopiera IN något. Det borde således kunna fungera så att man kan kopiera in/ut vad som helst via usb till vilken dator som helst om Apple bara ville det.
Detta går ju tydligen med tredjeparts WLAN-applikationer och jag hoppas någon kan programmera samma funktion för usb-sladden...

Senast redigerat 2008-09-18 13:43
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-18 13:09
Ursprungligen av Alphonze:

Jo, jag läste det, men samtidigt vet jag att en Iphone-kamera-ikon dyker upp i en Windowsdator om man ansluter usb. Med denna ikon kan man tanka/kopiera bilder FRÅN Iphone med drag'n'drop, men inte kopiera IN något. Det borde således kunna fungera så att man kan kopiera in/ut vad som helst via usb till vilken dator som helst om Apple bara ville det.
Detta går ju med WLAN-applikationer och jag hoppas någon kan programmera samma funktion för usb-sladden...

De applikationerna hanterar ju iPhone som en nätverksenhet vilket inte riktigt är samma sak, men visst borde man kunna dela ut partitionen via smb.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 20:32
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 22:49

... och mac på alla datorer du ska använda.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-18 11:31
Ursprungligen av zappee:

... och mac på alla datorer du ska använda.

Det går inte, Mac är en dator

• Medlem
  • Kramfors
  • 2008-09-19 17:50

Kanske jag som är helt blåst men hur gör man för att ansluta via Bonjour-adressen?
IP-adressen funkar klockrent, men hur gör man med Bonjour?

• Medlem
  • Lund
  • 2008-09-22 11:34

Bara att ange exempelvis:

http://Xxxx-iPhone.local:8080 istället för ip-adressen.

Bevaka tråden