Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utländska tecken

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-16 04:02

Ohoy ynglingar,
Länge sen man skrev här men har faktiskt inte haft behov för det förrän nu.

Har av en mycket trevlig anledning skaffat mig ett sådär roligt behov av att lära mig turkiska.
Har haft min 2G iPhone sen januari och känner mig extremt hemma i den. Har oxå efter mycket sms'ande sett att det finns massor med "gömda" tecken under tangenterna på keybordet. Dock har jag nu ett dilemma. Har nämligen köpt och laddat ner ett engelsk-turkiskt lexikon till luren. Problemet är nu att i turkiskan finns det ett gäng bokstäven som inte finns under någon knapp alls. Vissa finns men inte alla. Och med ens blir mitt lexikon ganska oanvändbart.
Jag skrev till tillverkarna och de hänvisar mig till iPhone support för deras produkt är det minsann inget fel på. Dom säger att jag ska välja turkiskt tangentbord men det finns ju inte. Eller? Jag har då inte hittat nåt i min och vet heller inte vilket man ska lägga till för att få de extra bokstäverna.
De bokstäver jag saknar är ğ, ı (i utan prick) och ş.
Min lur är 2.0.2 om det kan hjälpa.
Går det att ordna på nåt vis? Går det att hacka sig till extra tecken eller kan man byta ut några som man ändå aldrig använder?
Det gick ju bra på 1.1.4 tiden när folk bytte punkt och komma hejvilt på det svensk/norsk/ryska tastaturet.

Bitte hilfe. Hade blivit enormt tacksam.

Tack!

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-16 07:15

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/231097-tips-trix-f-r-iphone-3g.html

"Det går att ha flera tangentbord om man skriver på flera olika språk, gå in i Inställningar > Allmänt > Internationellt > Tangentbord, därefter kan du välja vilka språk ditt tangenbord ska ha."

Sedan byter du mellan tangentborden (när du skriver) på jordgloben brevid mellanslagstangenten.

Hoppas detta besvarade alla frågetecken kring tangentbordet?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-16 16:57

Turkiska tangentbordet finns. Bara att välja den så är jag säker att du får tillgång till alla tecken.

//Rob

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-17 04:22
Ursprungligen av Robo-X:

Turkiska tangentbordet finns. Bara att välja den så är jag säker att du får tillgång till alla tecken.

//Rob

Antingen é jag blind eller bara trög. Hittar en hel hög med tangentbord där kainen säger men inte turkiskt. É det för att min telefon e en 2G...en gammal 1.1.2? Jag har 2.0.2 i den.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 07:20
Ursprungligen av Ridell:

Antingen é jag blind eller bara trög. Hittar en hel hög med tangentbord där kainen säger men inte turkiskt. É det för att min telefon e en 2G...en gammal 1.1.2? Jag har 2.0.2 i den.

Har nu kollat, jag har en 1.02 som jag har uppgraderat till 2.1 (haft andra FW versioner emellan) och kan konstatera att jag INTE har turkiskt tangentbord på min telefon heller. Inte för att jag behöver det men då kanske det inte är så konstigt att du inte har det heller, tyvärr

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-17 10:53

Så här ser det ut på min 2G iPhone med Firmware 2.1.

//Rob

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-17 11:03

hmmm... imorse när jag kollade så är jag 110% säker på att jag hade en lista med kanske 10 tangentbordsspråk... nu när jag tittar igen så är listan längre... 30 språk och Turkiska ligger under Swedish precis som det gör på Robo-X screenshot... mycket klur.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-09-17 12:45

Jag har inte Turkish.

Russian
Swedish
Chinese

Antar att det kommer med 2.1 då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 16:57
Ursprungligen av Ridell:

Jag har inte Turkish.

Russian
Swedish
Chinese

Antar att det kommer med 2.1 då.

Grekiska då?

Du får skaffa en ny iPod Touch G2. I den finns turkiska.

• Medlem
  • 2012-09-03 18:54

Jag undrar detsamma som TS. Har lagt till turkiskt tangentbord, men får ändå inte upp några turkiska bokstäver. Någon som kan hjälpa till?

Edit:
Hittade svaret på min fråga nu i den här tråden. Man håller helt enkelt bara ned tangenten i fråga lite längre, så dyker specialtecknen upp. Yay!

Senast redigerat 2012-09-03 19:15
1
Bevaka tråden