Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cz-5000

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-15 21:52

Hej å hå!
Vet inte riktigt vart den här frågan ska ställas men beslutade mig till sist för att det verkade vara bra att parkera här.

Har sett lite då och då att CZ-5000 värderas till en 3000:-!?
Är det sant eller ett skämt?
Jag har en CZ som var en av dom första synthar jag köpte för en himmlans massa pengar då, 86 har jag för mig..
Inte tycker jag att den är rolig men fint skick är den i och tror till och med att jag har en cartridge till den.

Lär aldrig använda den igen så som sagt, blir nyfiken på om den är värd några pengar.
LOL om jag nu skulle sälja den så lär väl ingen vilja köpa den här i alla fall efter denna mycket säljande fråga

  • Medlem
  • 2008-09-15 22:13

Hmm, hur är det med den här i balkan-kretsar? Går det att göra något skoj med den där?

Tja, en 12-pack öl kanske den är värd, den har ju tangentbord till skillnad från TB303 som bara har lite fula knappar o dem kan man byta till sig mot en 6-pack öl.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-15 22:30
Ursprungligen av synthetic:

Tja, en 12-pack öl kanske den är värd, den har ju tangentbord till skillnad från TB303 som bara har lite fula knappar o dem kan man byta till sig mot en 6-pack öl.

loool
Ja med tanke på min smak för veteöl och täta besök i tyskland (för att kunna bunkra upp öl iaf) så tror jag att jag hellre tar en TB då lol

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-09-15 22:32

Har sett dem till överpriser
men oxå för under 1000-lappen, vilket känns mer korrekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-15 22:57

Mer än 1500 ska man inte betala men den låter rätt skoj fast är ett helvete att programmera.

Det är väl så att beskyddarbranschen är överexploaterad. Kriminella MC-gäng jobbar ju också med sånt nu för tiden. Det finns inte heller utrymme för fler aktörer som sköter garderoberna på krogarna och då måste juggemaffian hitta nya inkomstkällor. De trissar upp priset på gamla skitsyntar och tjänar grova pengar på detta. Juggemaffian köper upp en massa Casio och Yamaha V50 för småpengar och säljer dem svindyrt. De har i princip monopol på denna marknad. Det började med Yamaha V50 och DX-11, fortsatte med Korg Prophecy och eskalerar med Casio CZ. Snart kommer en gammal Korg M1 kosta sjuåfem...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-15 23:34
Ursprungligen av Real Parakeet:

Det är väl så att beskyddarbranschen är överexploaterad. Kriminella MC-gäng jobbar ju också med sånt nu för tiden. Det finns inte heller utrymme för fler aktörer som sköter garderoberna på krogarna och då måste juggemaffian hitta nya inkomstkällor. De trissar upp priset på gamla skitsyntar och tjänar grova pengar på detta. Juggemaffian köper upp en massa Casio och Yamaha V50 för småpengar och säljer dem svindyrt. De har i princip monopol på denna marknad. Det började med Yamaha V50 och DX-11, fortsatte med Korg Prophecy och eskalerar med Casio CZ. Snart kommer en gammal Korg M1 kosta sjuåfem...

Fniss!
Viste inte att det fanns så mycket humor här, får nog börja kolla igenom fler trådar
Nu ska jag bara hitta dom där maffianissarnas kunder och kränga mitt skräp till dom....hmm...eller kanske inte. bättre ett lågt pris på en synth än ett pris på mitt huvud.
Men nu när jag tänker efter igen så är ju Headhunter en bra låt men det kanske inte alls har med varandra att göra...

Du hittar inte maffian, det är de som hittar dig.

Det finns myyyyycket humor på detta forum . Sök gärna på "balkan" så får du veta mer om överprisade syntar. Det finns också någon länk till något balkan-band vars ena keyboardist spelar... öh... väldigt entusiastiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 11:16

Jag gav bort en sån där casio för nåt år sen, den lilla varianten CZ-101 , inte min grej direkt visst man kunde få fram en del skeva ljud men den var inget för mig helt enkelt. Har kollat runt lite på youtube vad maffianissarna gör med den och kan inte påstå att jag gillar det dom gör med den heller

Tror att jag såg i musikermagasinet tidningens köp/sälj avdelning att en CZ-5000 gick för just 4 eller 5 tusen :S sjukt överpris. I min värld är dom värda 1 krona på sin höjd

Cz 101 är den enda i serien som värderas högt i sånna kretsar, cz 101 ihop med pandora gitarreffekter (ja ni vet dom där små tablettaskgrejjerna).
Formatet ihop med klaviatur gör den rätt så unik för en spelstil där, tänk analogtalibaner fast tvärtom.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-16 13:10

har en cz1000. gillar den halvt.
funderar dock på att ritualbränna den vid nyår.
har inte bestämt mig ännu...

Nej nej nej! Inte bränna. CZ är en alldeles enastående byggsten i en redigt fet EBM-bas. Mixa CZ:ans asgrymma attack och ett fläskigt detunat analogbasljud (typ Pro-One), på med lite lite dist och vips låter det stenhårt. CZ har en helt fenomenal snärt i attacken, så stoppa undan tändvätskan och lek lite med enveloperna.

Ursprungligen av leere:

har en cz1000. gillar den halvt.
funderar dock på att ritualbränna den vid nyår.
har inte bestämt mig ännu...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-16 13:14
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-16 14:55

det skall ju vara filmlänk

YouTube - Fjant

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-09-17 22:42

Hmm
Tänkte inte starta ett korståg men men

En kompis köpte nyligen en sådan för 1000 kr.

Håller med sågtanden.... Du e sjuk om du bränner din CZ...

Någon skönare lofisynth får man leta efter!!!!

Den ska hyllas, har helt klart mer nytta av den än min cs-10 som står ovanför och mest bara dammarigen...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-18 14:12

sawtooth/psujazz: får väl ta och lära mig den med andra ord.
för ebm är ju aldrig fel måste byta batteri på den fan också.
just nu agerar den bara hylla

Det är inte så knepigt som det det verkar. Bara tänk lite tvärtom och på att enveloperna är cheferna, till skillnad från en analogsynth.

[quote="leere;1619176"]sawtooth/psujazz: får väl ta och lära mig den med andra ord.
för ebm är ju aldrig fel /quote]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-18 16:30

Helt klart bästa fuskdelay-enveloperna jag sett, möjligen klarar vissa Ensoniq samma grej, men CZ-101 var länge ett måttband för högt utvecklade enveloper i digitala instrument. De gjorde ungefär samma grej med VZ-serien som också hade roliga envelopes. Nackdelen med dem var bara att det var omöjligt att göra ljud riktigt snabbt. En vidareutvecklad Casio med ADSR-rattar för att ställa detta snabbt i kombination med Rate / *** / Level / Sus eller hur det nu var med gränssnittet hade varit ganska ballt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-18 18:31

Skönt att några kommer in och räddar Phase Distortions, CZ:s, Casios och digitala synthars heder:)

Min första SYNTH var en CZ-101, och det kändes som om man hade hela världen i sin hand när man lyfte upp den ny ur kartongen 1985. Hoppas att alla får uppleva en sådan underbart euforisk känsla innan de dör.

(För de kids idag som antagligen inte greppar vidden av ovanstående, så måste man tillägga att framtiden tedde sig mycket_mer_futuristisk på den tiden)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 21:11

Här är ett exempel på hur bra musik man kan göra med CZ-101

YouTube - Circuit Bent Casio CZ-101

lol

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-19 07:57

Åh den gamla tryckaren, vem har inte kasedansat till den;)

Men den här var rätt cool:
YouTube - cz101 music video

Killens egna ord:
"a video of a song entirely made up of sounds from the Casio CZ101 synthesizer. i wrote and produce the song and put together this lil viddy.

I've been getting emails for months now, but every sound is from the cz101, but each sound is through an effect of some sort ...mostly EQ, compression, phaser, flange/chorus...no crazy granular shit.

And yes, that is sysex code scrollin near the end of the vid."

Najs:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:17

Schysst snare och BD, basgången var nice oxå blipljuden oxå, fick aldrig fram några sånna trevliga ljud av min, jag kanske borde gett den en chans. Tror det som gjorde att jag aldrig fastnade på den var att jag gillar att kunna styra lfo och filter osv direkt i realtid med rattar/sliders. Blir inte samma sak med knappar.

Det finns helt klart roligare syntar, men oxå sämre. Denna kan nog vara en lågbudgetvariant i brist på annat, vilket jag tror den var på 80-talet? Typ om man inte hade cash till Jupiter 8 back then? I alla fall så tror jag det var så för min morbror som jag fick min CZ-101 av, han ville säkert ha nåt annat back then, men så blev den lilla CZ-101. Jag kanske har helt fel i min teori? Den kanske till och med var dyr på den tiden eftersom den var digital? Berätta mer du som köpte en just på 80-talet, alltid kul med lite anekdoter.

Nummret 101 är väl kanske inte det bästa namnet den kunde få heller, får mig att undermedvetet jämföra den med SH-101 vilket inte är helt rättvist med tanke på att det är två helt olika teknologier/syntesmetoder.

Mvh

Diaks

Jag hade en CZ-101 ca 1990-1991 e.k. Köpte för 2000:- och sålde för 950:-. Digitalt was the shit of luxury CozMoz. Minns att jag tokslump tryckte fram ringmodknas som jag saknar lite grann...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-11-24 12:57
Ursprungligen av Diaks:

... Jag kanske har helt fel i min teori? Den kanske till och med var dyr på den tiden eftersom den var digital? Berätta mer du som köpte en just på 80-talet, alltid kul med lite anekdoter....

Hejsan.
Jag kommer inte riktigt ihåg. Köpte den på MUG i Göteborg. Vet inte om det var 8000:- eller 16000:-
Men jag har faktiskt för mig att det var 16000:-
Då ingick iofs ställ och cartridge.
Det här var som sagt ett av mina tidigare möten med en synth och den första synthen, och kanske enda, som jag tog mig tid att lära. Antagligen därför som jag tyckte att den var lätt att programmera. Har ett par hw-synthar idag men det känns mer som slump än kunnighet när jag rattar fram roliga ljud - och att få fram det där ljudet som jag hade tänkt mig innan jag börjar och ratta är bara att glömma.
Måste ta mig tid med att lära mig det där fast har jag inte gjort det på alla år hittils så undrar jag... Men ett Helixbord är precis inköpt för att jag ska börja använda dom, hw-syntharna alltså, igen.

Antagligen, för dom flesta av er, så låter jag lite märklig eftersom ni verkar så kunniga på det tekniska men men.. Dessutom tycker jag väldigt illa om manualer så jag kanske får skylla mig själv.
Föresten, fniss, så jobbar jag som tekniker.

Jag har en An1x och redigeringsprogrammet känns mer förståligt +att där kan man rita en del av "kurvorna" istället för att programmera dom - passar mig.

Tutiluren
//Enfant

jag gillar min cz5000, tyvärr försvinner volymen väldigt snabbt när man rör sig ner mot bastoner. vet inte om det e gemensamt för alla modeller (eller ens exemplar)

CZ1k gör också det, men inte alltid. Det verkar ha att göra med vilka vågformer man använder. Det kanske har något samband med faserna, typ att vissa frekvenser släcker ut varandra?

Ursprungligen av peter ripa:

jag gillar min cz5000, tyvärr försvinner volymen väldigt snabbt när man rör sig ner mot bastoner. vet inte om det e gemensamt för alla modeller (eller ens exemplar)

ah det e nog inte alla, jag provade lite nu, fan batterierna har dött. e det nån som har en bank i sysex? skulle va roligt med några nya

Bevaka tråden