- Esse
- Administratör ●
- Malmö, Sweden, Sweden
Jag sitter sedan en vecka i en Windowsdominant miljö, ensam om att använda mac.
Det är många kommentarer och pekanden... Nu för tiden är blickarna i alla fall mer av avundsjuka. Det räcker att gå tillbaka ett par år i tiden, då var det mycket mer gliringar och sarkasm i tonen. Det är tydligt att Apple har fått upp ögonen hos den breda massan med hjälp av iPoden.
Det som jag och säkert många andra upplever som sitter ensamma i en windowsvärld är oförståelsen om vilka program man vill använda. Jag vill ha Apples mail, teknik tycker Entourge osv. Som tur är verkar Apples mail och ical fungera fint med exchange-servern.
/Jerker
Det som jag och säkert många andra upplever som sitter ensamma i en windowsvärld är oförståelsen om vilka program man vill använda. Jag vill ha Apples mail, teknik tycker Entourge osv. Som tur är verkar Apples mail och ical fungera fint med exchange-servern.
/Jerker
Och det kommer funka finare med 10.6 som kommer ha ActiveSync-stöd inbyggt i systemet. Om nu bara Autocad gett fan i att lägga ner sin mac-version, samt om Excele fått tillbaka VBA-stödet, samt om Abaqus eller LUSAS portats till mac, samt om alla andra små skitprogram man är beroende av portats till mac...
Nä, det kommer inte funka, men kanske med Parallels eller liknande. Frågan är om prestandan blir tillräcklig för tyngre applikationer.
Om man bara fick en Intel-mac på jobbet skulle jag genast prova om inte AutoCad gick att dra igång via Crossover, dvs helt utan Windows.
Annars så är jag den ende av flera hundra arkitekter/ingenjörer på kontoret som använder Mac (med ArchiCAD). Förutom fem macar på avdelningen för grafisk design. Men jag befinner mig inte i Sverige för tillfället.
Jag sitter i en miljö där macar tyvärr är tämligen ovanliga, nämligen i ett verkstadsföretag som jobbar med tillverkning av detaljer i plåt. Vi är trots det delade så vi har ca tio macar och ungefär lika många Windowsmaskier.
Det som gör att macen känns lite "begränsad" är faktiskt bara avsaknaden av ett fullt fungerande CAD-program, jag har testat olika men vi skulle behöva Solidworks till våra macar. Jag har försökt köra Solid via Parallels men det blir så segt att det är omöjligt att jobba med det och starta om i Bootcamp känns inte som en smidig lösning.
Jag jobbar som programmerare av webbtjänster, vilket för några få år sedan var en väldigt Windows-dominerad värld, men för varje år blir det allt mer Macigt. Drygt hälften av världens webbservrar är Linux-baserade, och för varje år går det upp för fler och fler att Mac med sin unix-bas lämpar sig mycket väl att jobba på, inför produktion på Linux.
I mitt jobb som senior informationsarkitekt/modellerare med programmeringsmoment i arbetet finns iof. sig inte till nån specifik plattform som de flesta använder. För ett tiotal år sen var det Unix som gällde, därefter Java/XML/Windows ett tag. Nu har precis som Jogin säger i ett tidigare inlägg fler o fler Macar dykt upp eftersom de flesta lösningar som görs snurrar på Linux i produktion, av det skälet lämpar sig Mac perfekt som arbetsstation/testplattform.
Men visst har jag råkat ut för att sitta med Mac ensam bland uteslutande windows-folk! Jag var med och styrde/specade en migrering av ett megastort sydeuropeiskt telekomföretags intranät som skulle köras på Microsoft Share Point Server (MOSS). På ett kick-off möte vi hade inför implementationsfasen (givet mina specar/kravdokument) demades en beta av MOSS som dog stup i kvarten på MS-representantens dator. Under tiden satt jag och kodade en pilot på min MacBook Pro i Ruby on Rails/MySQL. Efter det tredje misslyckade försöket att få igång demon på MOSS bad jag att få låna kablen till projektorn och frågade om det var "ungefär såhär ni kan få det att funka".
Det var på Microsofts huvudkontor i Athen, som har en fantastisk utsikt. Den utsikten beundrades av samtliga MS-människor i rummet under en tyst nervös minut. Det var kul
Jag jobbar som präst i Svenska kyrkan - världens minst macvänliga arbetsplats - och vägrar använda de Windows-datorer som erbjuds. Är aktiv i "Macabéerna", en exklusiv liten skara macanvändare i SvKy som supportar varandra och så.
Jobbar som formgivare/konstruktör och kör CAD mest hela dagarna. Väldigt få i den här svängen som kör mac, känner igen det k-e.svensson nämner.
Det ger en del kommentarer då man tar fram en mac på möten. Man förväntas inte använda mac i den branschen helt enkelt. iPhone har dock öppnat upp en hel del. Teknikintresserade kolegor har svårt att låta bli "Apple's underverk"
Solidmodeleringen och analyserna gör jag i Solidworks/Cosmosworks via Boot Camp och skissandet/ytmodelleringen i Lightwave/Rhino under OS X, samt allt annat man som företagare behöver en dator till görs givetvis i OS X.
Tre macar på kontoret, två Mac Pro och en Macbook Pro
Jobbar som formgivare/konstruktör och kör CAD mest hela dagarna. Väldigt få i den här svängen som kör mac, känner igen det k-e.svensson nämner.
Det ger en del kommentarer då man tar fram en mac på möten. Man förväntas inte använda mac i den branschen helt enkelt. iPhone har dock öppnat upp en hel del. Teknikintresserade kolegor har svårt att låta bli "Apple's underverk"
Solidmodeleringen och analyserna gör jag i Solidworks/Cosmosworks via Boot Camp och skissandet/ytmodelleringen i Lightwave/Rhino under OS X, samt allt annat man som företagare behöver en dator till görs givetvis i OS X.
Tre macar på kontoret, två Mac Pro och en Macbook Pro
Hur fungerar Mac Pro'n som windows workstation? Kör du med Quadro?
Själv kör jag Catia och CFDesign på en iMac via BootCamp. SpaceNavigatorn är ett måste! har en likadan...
Hur fungerar Mac Pro'n som windows workstation? Kör du med Quadro?
Själv kör jag Catia och CFDesign på en iMac via BootCamp. SpaceNavigatorn är ett måste! har en likadan...
Underbart.
Kör den nya med ett Quadro FX 5600 och 6GB RAM samt med vanliga snurr-diskar än så länge, funkar utmärkt till det mesta jag tar mig för. Vista-64 jobbas det i här.
Anledningen till att det står två på kontoret just nu är att jag inte fått den gamla såld än.
Det enda jag märkt att jag fått dåligt resultat i ett visst "benchmark" som cirkulerat i Solidworks-communityn, med avseende på rebuildtime.
Det är ett hålmönster (pattern) som av någon anledning tar 10ggr längre tid på min burk än andras. I övriga features så är det ingen skillnad eller till Mac Pro's fördel, jämfört med "resten"
Vet inte om det har berott på någon drivrutin som inte SW gillar eller hårdvaran, men det är inget jag har märkt av i mina egna assemblys, tvärt om.
CATIA verkar trevligt, särskilt när de håller på att fixa "ICEM CATIA Direct Interface".
SW hade också behövt en släng av ICEM-Surf, minst sagt. Hade ICEM-försäljare på besök i våras, men det är för dyrt än så länge. Tror Dassault köpt ICEM, så med lite tur så blir det något för SW också.
Trevligt!
MacPro'n verkar faktiskt vara ett av dom mer prisvärda alternativen om man jämför med t ex Dell och Sun. Och så ser den ju så mycket trevligare ut
Även jag kör Vista 64... mest pga att ska man köpa en licens är det bra om den hänger med ett tag. Fungerar faktiskt över förväntan tycker jag.
Själv har jag bara gått en grundkurs i ytmodellering med Catia så är inte så insatt i det där.
Håller just nu på och lär mig CAM beredning i Catia vilket verkar oerhört trevlig när man väll kommer över rätt post processor... (Kanske tur att Mastercam kursen på skolan inte startar)
Vilken intressant tråd! Mer info. Själv jobbar jag med media och i min del av branschen går det ungefär 2 PC på 100 mac:ar. De två procenten är ofta praktikanter eller folk från SVT eller Strix. De brukar byta efter någon månad eller så.
Alltså har jag inget att bidra med själv.
Jobbar inte med Mac men jag kan ju nämna att jag jobbar i en PC-Högborg utan motstycke.
Volvo Lastvagnar i Götlaborg.
Här åker IT-avdelningen runt med skylift och botar blåskärmar i taket. De tavlor vi har som visar massa produktionsdata körs på nåte Xp media variant. Det flippar ur rätt ofta.
Det konstiga är att ingen reagerar - det är ju så det är med datorer tycker att PC-nissarna.
Här är outlook kung, de riktigt fräcka grabbarna har upptäckt USB-minnen och vi har precis gått över till ....... XP....
Allt vad avser externt nät (internet) är blockat, loggat och spärrat.
Jag älskar mitt jobb, men hatar alla dessa Dell.
Hur tror ni apple har löst sitt cadande kör dom windows eller har dom något hemligt cad program.
. Jag jobbar även i en windows miljö jobbar i catia just nu. Det saknas absolut bra cad program till Mac hade varit skönt att slippa att starta om.
Det saknas absolut bra cad program till Mac hade varit skönt att slippa att starta om.
Varför inte köra VMware fusion?:
YouTube - AutoCAD on VMware Fusion
Hur tror ni apple har löst sitt cadande kör dom windows eller har dom något hemligt cad program.
. Jag jobbar även i en windows miljö jobbar i catia just nu. Det saknas absolut bra cad program till Mac hade varit skönt att slippa att starta om.
Ryktena säger att de kör NX, från Siemens PLM, vilket är ett komplett Product Life Manegment-system. Ryktena kommer från att NX är det enda PLM-system, som jag vet om, som finns till Mac OS X. Och Siemens PLM (fd. UGS) sa själva när de släppte det till OS X att det var p g a en stor kund som ville ha det. Tydligen har Apple kört NX tidigare, men då på Linux.
Vad dom använde innan vet jag inte, hört något om Claris CAD men det låter osannolikt. Dock fanns AutoCAD till mac fram till 1992.
Har ni inte glidit iväg lite från ämnet nu?
Om ni vill diskutera CAD-program så kan ni göra det i en annan tråd.
/Mod
Själv arbetar jag som översättare, främst av skönlitteratur,
från engelska till svenska. Eftersom det i första hand rör sig
om simpel ordbehandling och faktakoll, skulle jag kunna använda
vilket OS som helst, men deadlines kräver driftsäkerhet
och esteten i mig fordrar ett elegant gränssnitt.:)
Man skulle kunna tro att de flesta av mina kollegor körde Mac,
men så verkar det inte vara.
Nackdelar? Det finns egentligen inget bra alternativ till Word.
För den preliminära maskinrättningen av stora textmassor
behöver man en omfattande grammatik- och rättstavningskoll, och även
om den kan vara något suspekt i Word, så är den ur svensk synvinkel
så gott som obefintlig i Pages – som jag annars gärna skulle använda.
Å andra sidan har Office 2008 fungerat riktigt skapligt för mig,
jämfört med Office X.
Jobbar som It-konsult med företag som nästan uteslutande har pc:s. Det blir en hel del analys och databasmeckande inom Controlling, framför allt med poster liggandes på en MS SQL Server.
Kör dagligen utvärderingar och beräkningar mot en SQL Server. Oftast kör jag då RDP då jag har home office. Eller så kör jag Fusion med XP om någon kund envisas med att skicka Access-filer.
En gång när det blev för krångligt att skriva arrays för korskopplade tabeller i SQL Server (900 000 poster) flyttade jag över hela utvärderingen på min MBP och körde den i MAMP istället. Ifrån att ha tagit timmar med Access som interface till SQL Server tog det minuter i i MAMP.
Annars synkar jag Entourage med iCal och me.com så att jag även får jobbmailen och kalendern på min iPhone. Excel kommer naturligt till användning varje dag och Mail för privata mail.