- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Det är ingen missuppfattning, det är en reklamfilms syfte. Prat leder ofta till ökad försäljning eller stärkande av varumärket..
Finns flera olika reklamer eller hur? Jag tycker reklam som enbart är gjord för att bli en "snackis" ofta är tråkig och dålig reklam.
Finns flera olika reklamer eller hur? Jag tycker reklam som enbart är gjord för att bli en "snackis" ofta är tråkig och dålig reklam.
Ja, men det stärker varumärket. Idag pratar man ju mycket om varumärkesbyggande.
I princip all reklam är ju gjord för att bli en "snackis" de dåliga och tråkiga är de som det inte snackas om..
Att tekniknerdar talar om deras reklam? Är det verkligen oss de vill nå och nöjer de sig med att minst hälften av oss tycker den är dålig eller inte förstår den?
Finns någon missuppfattning om att en reklam är bra bara för att folk pratar om den. Det tycker inte jag stämmer alls.
Det är nog ganska få teknik"nerdar" som diskuterar reklamen här Nerdar spendar inte tid på 99.se
Måste säga att jag gillar det. MS försöker inte slå (t. ex.) Apple på deras planhalva, de försöker inte, för att parafrasera en tidigare skribent i tråden, chase being cool, utan försöker vara cool genom att inte jaga.
Jag kan bli attraherad av någonting som inte försöker vara en accesoar för arkitektstudenter likt en svart turtle neck. Och då är jag en som lärt mig Obj-C snarare än C++.
Är det ingen som med mig, i svaga ögonblick, kan känna sig blåst av Apples marknadsföring och dess framgång, kanske till och med äcklad?
För alla dessa människor som känner som jag (enl. föregående stycke) och som i motsats till mig, inte investerat självbildskapital och inte ser de rent tekniska fördelar Mac OS X för med sig, tror jag reklamen är kanon!
Vänligen, Ylan
Är det ingen som med mig, i svaga ögonblick, kan känna sig blåst av Apples marknadsföring och dess framgång, kanske till och med äcklad?
Jodå, jag instämmer... fast det man luras av är att det är så snyggt tänkt och ser så ruskigt läckert ut - motsatsen ( diverse PC-fabrikat samt Windows ) ser ofta både fult ut och känns korkat igenomtänkt... fast blåst av deras eller Microsofts framgång kan jag inte tro att jag kommer att bli.
I rättvisans namn så borde en jämförelse göras mot andra hårdvarutillverkare och hur trovärdiga dom är innan vi kastar sten i glashus mot Apple, förmodligen så är dom lika goda kålsupare allihopa.
Jag gillar inte reklamen, men det beror på att jag redan känner microsoft varumärke ganska väl, hur jag relaterat till det (Nej, det är inte alls ont)
Det här känns mer som 60 tals reklam där man visar familjen, goda saker och helt plötsligt kommer en fet blaffa med "köp nisses tuggummi" - fast den biten är inte med, ännu.
Undrar hur många "avsnitt" som har skrivits? Kan tänka mig att det säkert är runt 10. Så det här temat kommer vi nog att få stå ut med ett tag, som tur är går den inte på svensk tv, än iaf
Får känslan av att microsoft vill vara anonyma här, windows ska bara "finnas" och fungera, inget man ska behöva bry sig om. part of your daily life. Lite annorlunda mot Apple, som har hittat en "fiende" - det har dom alltid kört, förutom ipod/iphone reklamen där dom inte känt sig behöva inrikta sig på en fiende.
Nu verkar det som Microsoft vill skrota reklamen och istället kör en mer Apple inspirerad reklamfilm.
Mycket märkligt, här lyckas dom med det som ansågs vara omöjligt, att transformera MS till ett företag som är nåbart och möjligt att gilla. Sjukt dumt, men jag antar att siffrorna inte var nog övertygande för dom som bestämmer. Hade dom kört några filmer till och gett det lite mer tid så hade nog MS fått uppleva riktig förändring för sitt varumärke.
Enligt uppgift på Dagens Media försvinner Seinfeldt ur reklamfilmerna och ersätts med nån från Desperate Housewives och nån rappare. Har av uppenbara skäl inte mer koll på någondera av personerna.
'I'm a PC' ad appears | 9 to 5 Mac
Nu finns "I'm a PC"-filmen ute!
Detta kräver att man sett Apples filmer för att fatta poängen.
Kan de inte skaffa en bra byrå och låta dem sköta sitt utan att M$ marknadsavdelning ska vara med och kladda?
Kan de inte skaffa en bra byrå och låta dem sköta sitt utan att M$ marknadsavdelning ska vara med och kladda?
Inte nog med det, Microsoft ställer sig ju här i försvarsställning.— med sin marknadsandel borde de inte bete sig som att de måste försvara sig. Förra reklamen med Seinfeld gillade jag, men den här ställer Microsoft i avsevärt sämre dager.
Är det inte typ en av de bästa byrås som är ansvariga för hela kampanjen? Ang skrotningen av Seinfeld så var det planerat att inte köra hela kampanjen med honom så det är inte change of plans som en del vill få det att låta...
Ang skrotningen av Seinfeld så var det planerat att inte köra hela kampanjen med honom så det är inte change of plans som en del vill få det att låta...
Det här förstår jag inte. Har dom planerat en annonskampanj med Seinfield & co med x antal filmer gjort dessa, och sedan planerat om att bara använda en del av dem, eller?
Låter som en efterkonstruktion.
Det här förstår jag inte. Har dom planerat en annonskampanj med Seinfield & co med x antal filmer gjort dessa, och sedan planerat om att bara använda en del av dem, eller?
Låter som en efterkonstruktion.
Interna mail gick ut innan kampanjen drog igång och sade att Seinfeld var en warm-up och hela kampanjen inte skulle handla om dem. På lite olika siter valleywag mfl så framstod det som att de 300M skulle brännas ner i Seinfeld men att man nu avbrutit samarbetet snarare än att allt hitills är according to plan. På slashdot länkade någon till lite olika undersökningar om varumärket och oavsett vad jag tycker om kampanjen verkar kampanjen gett för MS positiva resultat.
Edit. Jag inser att jag är Norra Europas sämsta person på att länka in källor, är det av vikt kan jag gräva fram det.
Även om jag gillar dem så är risken rätt uppenbar att de genom besvarandet bara förstärker Apples budskap. Genom att dementera att de är kostymbärande räknenissar bekräftar de att det är en legitim diskussion.
Jepp, nu har de fastnat med foten i pottan, genom att så uppenbart besvara Apple.
Undrar de inledande avsnitten med Seinfeld var bara för att kunna göra klipp som den där Gates-axelryckningen?
Man blir förbaskat intresserad på hur det lät hos Apple's reklambyrå när de såg dessa den första gången? Gissar att det jublades en del
Nu vill jag se Apple's nästa!
Jag pallade inte ens kolla på halva...
Det säger väl det mesta om vad jag tyckte =P
Egentligen rätt irrelevant, men ändå en rätt rolig detalj ang. de nya reklamfilmerna "I'm a pc":
AppleInsider | Microsoft's 'I'm a PC' campaign created with Macs
Sen kanske man kan fråga sig om det är sant eller inte... Men som sagt, bara en rolig detalj och det betyder egentligen inget...
Det är säkerligen sant - inte helt ovanligt att Mac'ar används på reklambyråer.
Jag tror också det är sant, men man vet ju aldrig vad folk har för sig
Jag antar att detta är ett komiskt understatement Jag har aldrig varit in på en reklambyrå som INTE domineras av Macar.
Det är säkerligen sant - inte helt ovanligt att Mac'ar används på reklambyråer.
Inte nog med det, Microsoft ställer sig ju här i försvarsställning.— med sin marknadsandel borde de inte bete sig som att de måste försvara sig. Förra reklamen med Seinfeld gillade jag, men den här ställer Microsoft i avsevärt sämre dager.
Ja, precis. Det här är ett konstigt drag från en så klar marknadsledare. Att så tydligt börja spela på motståndarens planhalva. Jag tror inte en sekund på att S/G var tänkta som någon sorts uppstart för den här varianten. På Chiat/Day (eller vilka det nu är som gör Apples filmer) måste de älska det här. Det enda de behöver göra är att svara på MS försvarstal på ett kreativt sätt och folk kommer börja tycka synd om dessa stackars filmstjärnor, astrologer, dykare och andra som tvingas använda Vista när det finns något annat som är enklare, snyggare och lika effektivt. Typ.
Möjligen kan jag tänka mig att de hade tänkt att typ åtta S/G-filmer skulle rulla för att sedan gå över till mer konkreta budskap. Varför är hoppet mellan filmerna annars så stort? På vilket sätt har de första filmerna på något vis banat väg för de nya?
Nej, "Jag är en PC och jag är inte alls någon stereotyp" känns solklart som en helt annan kampanj. Det är väl inte helt otroligt att byrån arbetade fram flera olika spår och att den vi ser nu egentligen inte skulle har rullat alls utan legat och dött sotdöden på någon hårddisk, men sen fick slipsarna i Redmond syn på en fokusgruppsundersökning som visade att ingen fattade S/G-filmerna alls eller att de till och med framställde BG och i förlängningen MS som någon som bara var otrevlig och i otakt med verkligheten.
Det är faktiskt inte helt ovanligt att undersökningar som är kvalitativa reduceras ner och felaktigt omsätts i statistik som vore de kvantitativa.
Det finns inte någon som har jobbat med eller pluggat reklam lite mer än någon kvällskurs som skulle få för sig att försöka ändra inställningen/positionera om MS genom *två* reklamfilmer. Dessutom har de väl redan sagt att de har spelat in fler som förmodligen aldrig kommer att visas alls? Skulle JS få 10 000 amerikanska laxar för två filmer? Måste vara ett av de största gagen i reklamfilmshistorien i så fall.
En sak som är tydlig är att MS försöker bygga om budskapet i Apples filmer så att de inte ska handla om operativsystem utan om individer. Alltså att folk ska bli sura på Apple som om de inte talade om Vista utan om en enskild användare av MS-produkter.
Hursomhelst, det här borde vara en möjlighet för Apple och inte alls försämra deras möjligheter att kommunicera ut att OS X är bättre än Vista.
Vad som än är bakgrunden till det hela så är det fortfarande intressant att sitta på läktaren och titta på. Lite som när några av Svedalas bästa byråer tävlar mot varandra när de gör reklam för Gnaget och Bajen. Det ska bli kul att följa.
En helt ovidkommande lustighet som jag inte såg förrän den pekades ut för mig är att Jerry var med i Think Different kampanjen.