Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DN attackerar igen: "svårt att mejla med iPhone"

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, nu är den galna iPhone-bashar-kvinnan på DN igång igen. (Artikel ännu ej på nätet.) Hon går igenom ett antal mobiler inkl. iPhone och tycker givetvis inte alls att iPhone är bättre än övriga. Tvärtom skriver hon att "det är svårt att skriva mejl med tryckskärmen".

Själv tillhör jag den något äldre generation som aldrig blivit bekväm med vare sig sms eller mail i mobiltelefoner. Med iPhone kan jag äntligen messa och mejla på ett naturligt, enkelt sätt. Man undrar om den här DN-Yvonne ens satt sig in i det följsamma textkorrigeringen, som måste anses helt revolutionerande i nischen? F9 är ju 1800-tal i jämförelse. Jag tror inte ens hon förstått att man kan skriva ett iPhone-mejl utan att behöva titta på texten förrän efter man är färdig –.och då i regel bara kan konstatera att, jahapp, textkorrigeringen tolkade mina feltryck rätt den här gången också.

Detta lååååånga inlägg är givetvis skrivet på min iPhone!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 09:05

Ärligt talat så tycker jag också det är jobbigt att skriva på iPhonen... Men jag skulle inte ens komma på tanken att skriva ett mail eller surfa med 0-9 tangenterna på en vanlig mobiltelefon...

Ursprungligen av ridax:

Ärligt talat så tycker jag också det är jobbigt att skriva på iPhonen... Men jag skulle inte ens komma på tanken att skriva ett mail eller surfa med 0-9 tangenterna på en vanlig mobiltelefon...

jag brukade alltså ha precis samma inställning som du till att skriva med siffertangenter. Och jag tyckte det var lite jobbigt att skriva med iPhone första dagen jag prövade. Men redan andra dagen flöt det bara på. Så jag undrar hur länge DN-skribenten testat.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-03 09:29

Vad gör inte folk för att motivera sin lön...

Ursprungligen av frazze:

Vad gör inte folk för att motivera sin lön...

Och vad gör inte trådskaparen för att göra en höna av en fjäder? Dessutom med en rubrik värdig kvällspressen lustigt nog.

1 mening i artikeln handlar om iPhone specifikt och den börjar med beröm och sen att det är svårt att skriva med tryckskärmen.

"Iphones e-post-tjänst är tydlig och snygg på skärmen, men det är svårt att skriva e-postmeddelanden med tryckskärmen. Samma problem finns med HTC Touch Diamond."

Då är man enligt Stinky den "galna iPhone-bashar-kvinnan". Det borde isf göra Stinky till den "galna iPhone-ärbästochingenfårtyckaannatfördåärmangalen-mannen".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 09:36

Efter att min iPhone 2G gått sönder (självförvållat) var jag utan i ca 1,5 mån och höll på att bli tokig! Tjejen ville knappt sms:a till mig längre för att jag bara orkade skriva korta svar. Nu med en iPhone 3G i handen blomstrar relationen igen , och har aldrig varit enklare att skriva mail eller sms tidigare! Rättstavningen i 2.0 är sjukt bra.

Dock måste tilläggas att för de som fastnat i sms-språket kommer få det jobbigt. Jag har ett par uttryck som jag förkortar, exempelvis mitt och skriver jag som o, vilket iPhone gör till ö, och det kan bli lite jobbigt om man inte tänker på det.

Ursprungligen av ptMAe:

Dock måste tilläggas att för de som fastnat i sms-språket kommer få det jobbigt. Jag har ett par uttryck som jag förkortar, exempelvis mitt och skriver jag som o, vilket iPhone gör till ö, och det kan bli lite jobbigt om man inte tänker på det.

Bara att ta sig ur sms-språket, då... Ytterligare en av iPhones fördelar: Den är en språkvårdare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-03 09:54
Ursprungligen av Stinky:

/.../ Ytterligare en av iPhones fördelar: Den är en språkvårdare.

Ja, tänk vad många missförstånd som kommer kunna undvikas på grund av detta. Nobels fredspris nästa?

DN är en fisförnäm allvetartidning. Om kvällspressen testar och hyllar en produkt kan DN helt enkelt inte tycka likadant, eftersom dom är en så fin och renommerad morgontidning.

Alltså, Aftonbladet har hyllat iPhone = DN måste dissa den.

Cirkulera folk, här finns inget att se.

Senast redigerat 2008-08-03 15:20
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

DN är en fisförnäm allvetartidning. Om kvällspressen testar och hyllar en produkt kan DN helt enkelt inte tycka likadant, eftersom dom är en så fin och renommerad morgontidning.

Alltså, Aftonbladet har hyllat iPhone = DN måste dissa den.

Cirkulera folk, här finns inget att se.

Dessutom så säljer ju DN faktiskt Nokia som *sin* mobil.

DN-journalister har väl aningen större trovärdighet än Nokias informationsavdelning nuförtiden.

Ursprungligen av Stinky:

F9 är ju 1800-tal i jämförelse.

F9?:cool:

Skämt åsido, jag förstår vad du menar.

Men vi kan väl erkänna att textkorrigeringen och hanteringen av svenska har vissa problem när det gäller å, ä och ö...

Det fungerar ofta väldigt bra och den begriper när det ska vara något annat än o eller a men innan min telefon greppade att "ar" skulle bli "är" och inte "år" i 99 fall av 100 så höll jag på att bli vansinnig...

Fördröjningen innan alternativen för a och o kommer upp är för lång.

Och jag skulle vilja kunna skapa sammansatta ord på samma sätt som jag gör med T9, dvs: välja ordet UTAN ett blankslag efter (ett konstruerat exempel: skriv "sakerhet", välj "säkerhet" utan mellanslag, fortsätt med "kopiering" för att skriva säkerhetskopiering")

Hur som helst... nog är mailhanteringen överlägsen mailen i min W880i men vilka telefoner jämförde hon med?

Ursprungligen av BlackSmp:

F9?:cool:
Hur som helst... nog är mailhanteringen överlägsen mailen i min W880i men vilka telefoner jämförde hon med?

Haha, F9, T9, whodafuckcare-9. Ja, det där var ju ett talande exempel på vilken mail-/sms-amatör jag var innan iPhone! Personligen skriver jag bara "säkerhetskopiering" om det är det ordet jag vill skriva. Eftersom jag är skrivande till yrket blir allt T9-fibblande onaturligt och helt emot min skrivarnatur.

DN jämför givetvis med andra smart phones, Blackberry, HTC Touch, Nokia E71. Men jag står på mig: det mesta är skit jämfört med iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 11:01

BlackSmp: Skriv 'säkerhet' tryck till höger om ordet, skriv 's' tryck till höger, skriv 'kopiering' och vips så har du säkerhetskopiering utan fler tryck än du hade på T9 där du var tvungen att klicka till höger för att sätta ihop orden.

Trineo: Strålande!!! Tack för hjälpen! Nu blir jag bara nöjdare och nöjdare!:cool:

Just det där saknade jag!

--Jalle

PS: Säkerhetskopiering var bara ett slumpmässigt valt sammansatt ord, eftersom sammansatta ord gav mig problem med T9. Det är inte samma stora problem med iPhone men svenskans regler för att skapa ord gör ju att vi kan skapa ganska så häftiga ord som aldrig finns med i en ordbok men som är ett riktigt svenskt ord. Jag hade tur eftersom iPhone inte föreslår "säkerhetskopiering" om jag skriver i full fart utan att vänta på att "ä:et" kommer upp.

PS2: Men nu hittade jag en liten brist i denna teknik. Rättstavningen kommer inte igång för den andra delen i det sammansatta ordet, vilket är synd.

Senast redigerat 2008-08-03 12:45

Nu finns artikeln på nätupplagan av DN
Din Ekonomi testar mejlmobiler
samt
"Blackberryn ger mig frihet"
och
http://www.dn.se/content/1/c6/81/07/21/mejlmobiler.pdf

Inte var det mycket till test...

Edit:
Inte sa hon så mycket om iPhone... "Iphones e-post-tjänst är tydlig och snygg på skärmen, men det är svårt att skriva e-postmeddelanden med tryckskärmen. Samma problem finns med HTC Touch .Diamond."

Och sedan så var det inget mer om iPhone. I alla fall inte i nätuplagan

Senast redigerat 2008-08-03 16:25

Efter en tid med 2.0 har man vant sig vid rättstavningen och jag tycker ändå att den funkar hyggligt. Även om det kändes mer klockrent med å, ä och ö som egna tangenter.
Det enda jag egentligen känner som en nackdel är att när den föreslår fel ord så är "klickrutan" för ordet lite för liten. Fast det beror ju iofs på hur stora fingrar man har

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 16:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Efter en tid med 2.0 har man vant sig vid rättstavningen och jag tycker ändå att den funkar hyggligt. Även om det kändes mer klockrent med å, ä och ö som egna tangenter.
Det enda jag egentligen känner som en nackdel är att när den föreslår fel ord så är "klickrutan" för ordet lite för liten. Fast det beror ju iofs på hur stora fingrar man har

Det spelar ingen roll var du klickar så länge det är på bubblan.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 17:34

Det roliga när de jämför med Blackberry är att de inte tar upp hela kostnaden... för serversidan för blackberry är allt annat än billig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 17:52

Det var ju ingen djupgående artikel direkt. Hon lyfte fram en dålig och en bra sak med iPhone, så nån direkt "attack" vill jag inte kalla det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-08-03 19:44

Annars så tyckte jag det här var rätt så roligt:

Citat:

Din Ekonomi har testat e-post-tjänsten i fem modeller som är nya på marknaden. Blackberry-konkurrenten Nokia E71, HTC:s Touch Diamond, Iphone, Sony Ericsson C902 och Blackberry 8707 G.

Man behöver alltså inte ens specificera vem som tillverkar iPhone...det vet man bara...
Och det visar ju vikten av att hitta ett bra namn på sin produkt...:)

Stinky, du gör verkligen en höna av en fjäder, sen tror jag inte du har någon som helst koll på mobilern som hon jämför med. F9(T9) som du kallar det används väl bara av en av mobilerna i testet, har du själv ens provat någon av de mobilerna eller blev det bara lite för personligt när hon inte skrev att iPhone var lösningen på alla hennes problem samt att den antagligen kommer bringa fred på jorden?

Vad är det för fel på att göra hönor av fjädrar? Det var söndag morgon, det regnade, jag slängde ut ett samtalsämne kring en relativt usel DN-sida. Men visst – jag hade knappast reagerat riktigt så hårt om inte samma journalist redan tidigare skrivit negativt om iPhone utan att sätta sig in i hur den fungerar och varför.

Jag irriterade mig på att hon skriver en hel jävla sida om smart phones mailhantering och inte kan få ur sig mer om den unika mailkänslan i nya iPhone än att hon inte riktigt förstått hur man skriver på tryckskärmen... Inte ett ord om något av det som iPhone verkligen är bäst på: exempelvis hanteringen och hierarkin av mappar, som borde vara betydligt viktigare att ta upp än att en telefon har "jobb- och privat-läge"...

Detta var trots allt en helsida i Sveriges ledande morgontidning. Ska man inte kunna ställa grundläggande krav på att ett sådant väl tilltaget utrymme faktiskt på allvar försöker guida läsarna?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-08-04 21:57

Som kritiker kan man säga mycket om iPhone men skriva på den är ju en fröjd.

Jag kännde på HTC Diamonds skärm innan jag köpte iphone.. DÄR kan vi snacka värdelös..

Respons = noll!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-12 07:57

idag har DN ännu en artikel där de är ganska kritiska mot iPhone. Batteritiden är tydligen så dålig att det näppeligen går att använda telefonen en hel dag utan att ladda den. Vad säger ni som har en iPhone är det verkligen så dålig batteritid?

Thomas

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-08-12 08:16

Använder man luren hårt med trådlöst,3g och ipod etc så är det inga problem att tömma på en dag. Jag brukar ladda min varannan dag.

En kritiker som klagar på mail i iPhone tar jag inte på allvar.

Att man däremot kan tycka iPhone har dålig batteritid kan självklart vara befogad men samtidigt måste man se vad man då jämför med.

Självklart sugs kraften ur min iPhone på mindre än en dag då jag toksurfar, mailar, kör musik, spel osv osv men hur länge räcker batteriet om jag använder mobilen som jag gjorde innan iPhone.

Ska man jämföra bör man vara någorlunda rättvis.

Hur ser er batteritid tid ut beroende av vad ni gör?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 08:47

Om man arbetar och lyckas tömma iPhones batteri på en dag har man:

1. Absolut inget annat att göra på jobb än att surfa på sin iPhone
2. Ingen dator som arbetsverkyg på jobb
3. Satt skärmen på att aldrig stänga av sig, BT, WiFi & 3G på.
4. Spelar SMB hela dagen
5. Navigerar genom hela sverige med GPS

Tycker det är helt okej batteritid på iPhone leker ganska mycket med min och har ca 2-2,5 dagar.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-12 08:54

Läste precis artikeln. Tror detta är vad man får räkna med iom att Apple har blivigt så stora som de är. Förr kunde man ju knappt se en Mac i nån tidning än mindre en hel artikel om en Apple produkt om man inte råka hitta en pressbyrå som hade köpt in ett ex av macworld....

Vill ju sen en mobil som ens går att lyfta som klarar av en dag med wlan 3g, bt, gps och den som behöver ständig åtkomst till dessa känster utan att ha möjlight att ladda sin mobil kan jag ju reommendera att inte köpa en iPhone eller nån annan mobil för den delen för det måste ju va en marknadsdel på iaf 0.0000001 promille för Apple

Ursprungligen av Pascoe:

Om man arbetar och lyckas tömma iPhones batteri på en dag har man:

1. Absolut inget annat att göra på jobb än att surfa på sin iPhone
2. Ingen dator som arbetsverkyg på jobb
3. Satt skärmen på att aldrig stänga av sig, BT, WiFi & 3G på.
4. Spelar SMB hela dagen
5. Navigerar genom hela sverige med GPS

Tycker det är helt okej batteritid på iPhone leker ganska mycket med min och har ca 2-2,5 dagar.

Man kanske inte alltid jobbar eller alltid är nära en arbetsdator

Bevaka tråden