Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen! Nikkor AF-S 50/1.4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-22 10:20

Klart steg framåt. Hade varit ännu roligare med en 35:a eller 28, men det kommer kanske om mna har tålamod....

Ursprungligen av elgenper:

Klart steg framåt. Hade varit ännu roligare med en 35:a eller 28, men det kommer kanske om mna har tålamod....

Jo du, AF-S 28/1.8G skulle sitta som en smäck!

Kul!
Mitt "gamla" 50/1,8 kanske får gå i pension då.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-23 07:17

Här är några detaljer:

Den är något större än den gamla (har t.ex. 58 mm filtergänga mot för 52 tidigare), men motorn tar ju lite plats. Den är väger också 290 g nu motför 230 tidigare.

Filtergängan roterar ej vid fokusering och objektivet förlängs inte heller vid fokusering.

Man kan när som helst ändra fokus manuellt, även i autofokusläget. Precis som alla andra Nikkor AF-S.

Nikon har tagit bort den manuella bländarringen, så bländaren måste man styra från kameran nu.

Bländarbladen är rundade, så att blänaröppningen får en rundare form. Det ger finare oskärpa.

Strålgången är förfinad med fler linselement. Dock inga asfäriska element och ingen nanokristallbeläggning.

Priset blir lite högre (störst förändring i USA, troligtvis pga den svaga dollarkursen). Beräknade priser enligt DPreview: $439 (US), £280 (UK), €383 (EUR)

Nu ingår motljusskydd och en väska/påse i priset.

Leverans beräknad till december.

Jag ser då ingen anledning till varför jag INTE ska köpa ett.

3750 på Cyberphoto. Jag tror att det blir ett sådant till min D90.

• Medlem
  • 2008-09-27 09:47

Vad tror ni om skillnad i kvalitet mellan denna och dess föregångare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-28 12:52
Ursprungligen av Addex:

Vad tror ni om skillnad i kvalitet mellan denna och dess föregångare?

Om du med kvalitet menar de rent optiska kvaliteterna, så kommer det förhoppningsvis vara mindre abberationer, men möjligtvis något sämre kontrast, eftersom man riskerar att förlora ljus och introducera reflexer vid varje gränsyta.

Sen tillkommer ju fördelen med den ringformade ultraljudsmotorn för autofokus och de 9 rundade bländarbladen som ger rundare oskärpa av punktformade högdagrar.

Fokuseringstiden lär ju ha förbättrats kraftigt med tanke på den inbyggda fokuseringsmotorn.

Dessutom har detta objektiv nio bländarlameller mot föregångarens sju, vilket borgar för mjukare skärpedjup.

Dessutom får den en ny uppbyggnad av linselementen.
Allt detta borgar för förbättrad optisk prestanda mot sin föregångare.

Nu finns AF-S 50/1.4 G att köpa på Kameradoktorn. Var "grön" på Cyberphoto i ett par timmar också, så det verkar som att den börjar dyka upp i butik.

Spontana initiala reaktioner efter att ha hunnit pilla på mitt ex i en kvart är att den känns riktigt bra på kameran, byggkvaliteten är hög och skärpa, kontrast och färgåtergivning verkar riktigt trevlig. Ska försöka komma ut lite i helgen och leka lite med den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-11 19:57
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Spontana initiala reaktioner efter att ha hunnit pilla på mitt ex i en kvart är att den känns riktigt bra på kameran, byggkvaliteten är hög och skärpa, kontrast och färgåtergivning verkar riktigt trevlig. Ska försöka komma ut lite i helgen och leka lite med den.

Ser fram emot testfoton! Jag är intresserad av hur den hanterar det kortaste skärpedjupet, samt hur den hanterar dåliga ljusförhållanden.

Det finns redan en mängd testfoton på dpreview som är just testfoton och inte så mycket mer... Jag är mer intresserad av hur den presterar i verkligheten när man plåtar på allvar... Med det sagt tycker jag att bakgrundssläppet är hyfsat bra, kanske inte som 105/2.8, 85/1.4 eller DC gluggarna men klart bättre än 50/1.4 D.

Dåliga ljusförhållanden hanterar den bra. Den fokuserar snabbt och säkert. Kan dock inte jämföra med gamla gluggen eftersom jag aldrig provat den själv annat än i butik.

Nu har jag hunnit använda gluggen några gånger. Är väldigt nöjd så här långt. Men för att bryta ned det lite:

The good: skärpa, kontrast, färgåtergivning, vinjettering, CA är alla i toppklass.

The bad: fokuseringen är inte speciellt snabb om man jämför med dyrare gluggar. Å andra sidan fullt tillräcklig.

The ugly: bakgrundssläppet är lite sådär i vissa situationer (men oftast fullgod).

Sigmas nya 50:a är nog snäppet vassare på de områden där Nikkorn inte är klockren men väger å andra sidan dubbelt så mycket... Skulle säga att den är klockren för DX-sensorer där man vill ha något som kan funka som en "klassisk" porträttglugg, medan Nikkorn vinner på sitt kompakta format som klassisk normalglugg på FX.

Några bilder...

Nypon vid f/1.4. Skärpan är som synes mycket bra i mitten av bilden redan här, man kan också se hur kort skärpedjupet blir samt att bakgrundssläppet blir lite stökigt i en sådan här situation där saker och ting är ganska "nära" bakom motivet.

En till nyponbild, också f/1.4. Bra skärpa även mot kanterna. Släppet blir inte lika mjukt som på en teleglugg, men här funkar det bättre än i föregående bild.

Porträtt vid f/2. Inomhus, ISO 1600.

Utomhus, f/2.8.

Utomhus, f/11. Taget mot solen, inga som helst problem!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-05 15:52

Intressant och imponerande snabbtest av denna glugg. Ser mycket bra ut i alla exempel du har här. Verkar funka riktigt bra inomhus och i motljus.

1
Bevaka tråden