Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"*.au", "*.doc", "Things" & "iCal" för iPhone ..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ! Har införskaffat iPhone.

Jag har några övergripande problem som jag behöver support på och hoppas någon kan hjälpa mig.

1.Vår telefonväxel är Linux-baserad och skickar således våra talsvars-meddelanden i *.au-format. På min Macbook öppnar jag dessa i Quicktime men hur gör jag på iPhone:en ?

2. Jag kan inte läsa *.doc-filer. Läste i något av forumen att det skulle hjälpa att bifoga dom och maila mig själv men det är precis här problemet är. Jag får mail med bifogade dokument som jag inte kan öppna ..

3. Har installerat Todo-programmet : "Things" på både Macbooken och iPhone:en men får inte synkroniseringen att funka. Läste någonstanns att denna skulle ske genom WiFi - Men detta finns ju med i den vanliga synkroniseringen i iTunes - Musik, Kontakter, Kalender etc. Hur gör jag ?

4. Mina kalenderkategorier har andra färger på iPhon:en som i iCal på Macbooken. Någon som vet hur detta matchas ?

Tacksam för hjälp. Vänligen, Jens

Välkommen hit!

Jag svarar på de frågor jag kan; det finns säkert någon annan med fler svar.

3. Du ska ha Things igång på din mac, både macen och iphonen anslutna till samma trådlösa nätverk. När du startar Things på iphonen kommer de att synka om du har ställt in iphonesynkning i inställningarna för Things på macen.
Det finns alltså ingen synkknapp, utan de synkar automatiskt när du startar programmet om det är igång på den andra enheten.

4. De matchas inte. Förvirrat, men sant. Det är lättare att byta färger på kalendrarna i iCal så att de stämmer med telefonens färger.

Hej och tack för snabbt svar !

3. Aah. Och jag måste vara uppkopplad till samma TRÅDLÖSA nätverk ? Verkar ju helt ologiskt, det är man ju bara när man är på kontoret på sin höjd .. Vet du om det finns något annat sätt - I och med att iTunes ändå har med det i sin synkronisering ?

4. Verkar ju helticke-mac .. Mm .. Får nog bli så ..

Inget tips om 1. .au-filer och 2. .doc.-filer ?

Allt gott, Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 19:27
Ursprungligen av jensplus:

3. Aah. Och jag måste vara uppkopplad till samma TRÅDLÖSA nätverk ? Verkar ju helt ologiskt, det är man ju bara när man är på kontoret på sin höjd .. Vet du om det finns något annat sätt - I och med att iTunes ändå har med det i sin synkronisering ?

Om du inte har något trådlöst nät hemma kan du göra ett s.k. adhoc-nätverk från din Mac, som du kan koppla upp iPhonen mot.

Klipp från ett annat forum:

Citat:

- - - - - - - - - -
For testing you can try it with an ad-hoc network:

1. click the airport icon on your Mac

2. click "create network" (could be another word on your mac because i'm translating it from german...it's the third last point)

3. join the ad-hoc network you just created with your iphone

4. try again.

Hope that helps.

Du kan också göra ett AppleScript för att skapa det där adhoc-nätverket, se den här länken (men du kommer nog att behöva anpassa scriptet en del, har inte satt mig in i exakt vad det gör):

macosxhints.com - Script to create an ad-hoc network to sync iPhone

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-26 12:33

Hej Jens och välkommen till forumet.
När du skapar en tråd så håll dig till en fråga per tråd då det annars lätt blir rörigt, jag låter det passera för denna gång. I vanliga fall skulle jag ha låst tråden men vi får se hur denna tråd utvecklar sig, kanske delar upp den i flera eller låser den längre fram.

Jag har installerat ett program ifrån appstore som heter AirSharing, genom det kan man lägga in och läsa doc filer direkt i telefonen iaf vet jag. .au vet jag inte om det finns något program som hanterar.

Mvh Kainen
-Moderator

Edit: stavfel

Senast redigerat 2008-09-26 18:10
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 16:35

2. (Efter lite googlande) FileMagnet i Appstore

Edit: Har du ens letat i appstore?!
Sökte på Microsoft Word och hittade tre program direkt...

Hittar det för iPhonen .. Är det samma idiotskiss att man måste ha samma Wi-Fi ??? Och hur ställer jag in det ? De bifogade .doc-filerna i mina mail kan fortfarande inte öppnas ..

Okej .. Nu har jag programmet "Airsharing" på min iPhone .. Men hur ställer jag in det ? Alltså jag är ledsen .. Är det det här med Wi-Fi igen ? Det verkar ju helt pucko .. Jag kan fortfarade inte öppna .doc som är bifogat i ett mail ..

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-26 20:20
Ursprungligen av jensplus:

Okej .. Nu har jag programmet "Airsharing" på min iPhone .. Men hur ställer jag in det ? Alltså jag är ledsen .. Är det det här med Wi-Fi igen ? Det verkar ju helt pucko .. Jag kan fortfarade inte öppna .doc som är bifogat i ett mail ..

Programmet air sharing använder sig av wifi, det finns inget sätt att lägga in filer på en iPhone via sladden.

Du måste lägga in .doc filerna i AirSharing via wifi för att kunna öppna dom inuti programmet, det syncar tyvärr inte med mail på något sätt.

Konstigt dock att du inte kan öppna .doc filer i Mail, ska ju funka bra, xlm filer funkar iaf bra.

.doc funkar bra för mig med AirSharing.

1
Bevaka tråden