Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8.0 får Airport fel (3256)

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-09-17 12:57
Ursprungligen av Mija:

Har du gamla versionen av Airport Express? Uppgradera till senaste firmware 6.3

Jag har tillåtit inkommande från iTunes i brandväggen och uppdaterat till senaste firmware. Fortfarande samma fel, 3256. Airfoil funkar dock felfritt. Märkligt. Och från Apple är det tyst som i graven.

Tack vare tipsen i tråden och genom uppdatering av Firmwaren av min AirPort Express till 6.3 så försvann buggen hos mig! Tack för hjälpen och extra tack till Mija som tipsade om tråden!

Magnus

Jag uppgraderade Quicktime och iTunes den 11 september, Idag (!) fick jag provlem. Plötsligen börjar ljudet knasa. Inga felkoder dock. Som tur är så kör jag Timemachine vilket gjorde återgången till iTunes 7.7.1 till en lätt match. Nu fungerar det galant.

Har även kollat firmware och inställninger i Airport Express. Gjorde även en riktig reset på den utan resultat.

ja tillbaka på ruta noll

tro fan att bara sådär helt plötsligt har det slutat fungera igen. Varannan gång man bytar låt vill den inte sända över airtunes utan man måste starta om itunes....

det var bättre förr..

Jag kör itunes 8, OS 10.4.11 och Firmware 6.3 men får det inte att funka utan att stänga av brandväggen och det vill man väl inte? Har även IPv6 på automatisk. Har även testat en total återställning av Airport express utan resultat, får ändå 3256-felet.

Dock funkar det att streama ljud om jag under brandvägg > avancerat > klickar ur "Blockera UDP-trafik". Men vad innebär det egentligen?

Har någon hört något från Apple angående detta? Det är uppenbarligen något som är fel, och som måste fixas av dem. Jag har samma problem, det är ohyggligt irriterande.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-06 10:33
Ursprungligen av DanAbnormal:

Har någon hört något från Apple angående detta?

Problemet försvann helt för mig med 8.0.1 som kom för nån vecka sedan.

Har du provat alla tips i denna tråden och följt länkarna? Typ peta på brandvägggen, aktivera IPv6, rätt firmware i din AiportExpress...

Jag har gjort alla programuppdateringar (datorn hittar i alla fall inga fler...), men brandvägg etc har jag inte testat, ska göra det när jag kommer hem. Var hittar jag IPv6?

Men när man läser på Apples diskussionsforum verkar många fortfarande ha problem så jag är inte så säker på att det här hjälper....

  • Medlem
  • 2008-10-06 12:53

För mig löstes problemet efter att ha ändrat brandväggsinställningar till "ställ in åtkomst för specifika program och tjänster". Kör även 8.0.1

Hmm, jag fick det att fungera på 8.0 med IPv6 men av någon anledning uppdaterade jag till 8.0.1 (kanske för att jag trodde det var bättre...) och nu funkar det sådär.

Smart playlists spelar bara någon enstaka låt och stoppar sen och ljudvolymen svajar upp och ner. Allt annat oförändrat. Kanske något annat vajsing på trådlösa, får kolla.

Jag har också problem att min Airport Express (version "N") inte vill streama musik efter några låtar. Kör en Macbook 2,16ghz med Leopard och iTunes 8.0.1

Detta problem kom med iTunes 8. Jag har också problem med att musiken kan "hacka" och "spraka" ibland, men det verkar ha att göra med fildelning så det är något man kan råda bot på själv.

Lite irriterande detta, för Airport är verkligen en fantastisk och smidig lösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 15:57

Jag hade liknande problem och laddade efter att ha läst denna tråd. Jag började dock mjukt med att stänga ner iTunes, starta om min Airport Express och sedan starta iTunes igen. Det löste problemen för mig.

-Jimmy

Utmärkt forum
Efter uppdaterad firmware så funkar det igen!
Error -3256 or -15000 when streaming to AirPort Express base stations using iTunes

Jag löste det med en uppdatering, se nedan mitt svar i ett annat forum:

I had the same problem and I fixed it by updating the Airport Express Firmware to 6.3.

The tricky part was that the system did not 'see' that there was an update (6.3) available although I ran the SW update several times so I was stuck with 6.2 without being aware of that.

Download the update here
Apple - Support - Downloads - AirPort Express Firmware Update 6.3 for Mac OS X

Good luck!

MacPro1,1 Mac OS X (10.5.5) MacPro Dual-core

Fortfarade fel.

Hur jag än gör så funkar det inte...

Och när jag försöker gå in i nätverksinställningar så kommer det upp en ruta "Ett annat program har ändrat inställningarna". Hur många gånger jag än trycker på OK så försvinner den inte. Får köra en Tvångsavsluta...

Vad är det som händer!

ännu konstigare. om jag väljer en speciell podcast från SR så funkar det finfint... :/

nu är det likadant igen. denna gång efter att kört in uppgraderingen av quicktime för ökad kompatibilitet med iChat. Nu fungerar det inte alls. Samma fekod som tidigare. Åhh.... min APEX är typ från 2003 när de intruducerades. fungerar det bättre med en ny? i så fall får jag väl skaffa en ny helt enkelt. knasigt... buy, consume, die

Fan vad sjukt. Jag har inte haft problem tidigare, men nu, alldeles nyss, när jag satt och lyssnade på The Mars Volta och pausade för att gå på toaletten så uppstod det när jag skulle sätta igång musiken igen.

Jag har uppdaterat Firmware enligt länk ovan men det hjälper inte.

Usch.

Och nu funkar det igen... Kanske krävde AirPort-uppdateringen en omstart, måhända?

Nu med den senaste säkerhetsuppdateringen har samma fel börjat uppkomma igen??
Skulle gärna vilja veta om fler har fått samma problem igen??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 18:03

Jag har börjat få problemet då och då igen, kanske ett par gånger i vecken. Riktigt irriterande, men det är inte lika frekvent förekommande som tidigare...

Det verkar finnas lite olika lösningar på samma problem.
Jag har haft problemet, men eftersom jag inte streamar så ofta så har jag inte utrett det utan hoppats att Apple ska fixa det i någon uppdatering av APE eller iTunes.

Nu ikväll gjorde jag iaf en protokollanalys och såhär är det:
Brandväggen måste vara öppen för iTunes, eller tillåta UDP, eller vara avstängd (vilket den var i mitt fall). Det är lite dumt att det i vissa artiklar från Apple står att brandväggen måste stå i läget för att specificera per applikation, när detta inte är det enda alternativet....
Mjukvaruversioner måste säkert vara rätt också, vilket de var i mitt fall. (APE 6.3 och iT 8.0.2)

Sedan var det det här med IPv6, något som väl knappast kan behövas kan man tycka. Jag hade stängt av det eftersom jag stänger av allt som känns onödigt. Jag har även testat att aktivera det utan framgång.
Tricket, eller det jag missade, var att faktiskt starta om iTunes efter att IPv6 var aktiverat.

Och i protokollanalysen kan man se att att utan IPv6 så börjar iT och APE prata via TCP (minns inte vilken port) där RTSP används och en RTSP-URL skickas och tas emot.
Sedan börjar några få UDP-paket att utvecklas. Och sedan får APE:n för sig att avbryta kommunkationen och stänger snällt TCP-sessionen. So far so good.

Kör man med IPv6 så sker allt detta över IPv6 istället för IPv4 istället. Och då får man inte problemet.

Slutsats: Det finns en bugg i iTunes 8.0 (kanske någon mer) som bara drabbar IPv4. Och istället för att fixa denna så ändrar Apple kravet till att köra IPv6. Lite kasst om ni frågar mig.
Framför allt eftersom stödet för IPv6 i AirPort Express är något hemligt eftersom det inte finns tillstymelse till indikation bland parametrar till att IPv6 skulle stödjas.
Det innebär också att all utrustning emellan måste stödja IPv6. Och jag vet att det finns system som kan framstå som bryggande men som i själva verket bara är IPv4-kompatibla. Och då blir det problem. Nu vet jag inte om något gjort något sådant, men man skulle ju kunna sätta upp APE i en routad miljö och använda multicast för att hitta rätt APE i AirPort (själva musiken går ju som UDP unicast). Men det betyder att routing av IPv6 måste stödjas också. Men det kanske man ofta har om man bemödat sig med att routa multicast?

Jag tycker i alla fall att detta är lite kasst av Apple. Varför kan de inte bara fixa buggen över IPv4? Det finns verkligen INGET i IPv6 som man är beroende av för att göra det man gör i det här fallet....

Men vänta nu, vet du hur man löser problemet Jonas? Jag hajar inte mycket av ditt inlägg, för jag är inte så införstådd i sådant...

Nja, jag tycker det verkar finns lite olika problem, eftersom vissa tycker att uppdatering i endera änden löser problemet.
Mitt problem, som iaf gav samma felnummer, löste jag genom att aktivera IPv6 i TCP/IP-inställningarna på min Mac. APE:n har sedan länge 6.3. Nedgradera iTunes vet jag inte om det låter sig göras så lätt.
Hoppas det är svar på din fråga. Och kanske lösning på ditt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-14 11:10

Enklaste sättet för mig att lösa problemet är att starta om (rycka ur och sätta i) min Airport Express. Samt att samtidigt starta om iTunes. Men det är rätt irriterande att man ska behöva gör det...

Bevaka tråden