Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valet mellan iPhone och iPod Touch

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har under en längre period tänkt att köpa en iPod Touch men nu börjat fundera huruvida det inte är lika bra att köpa en iPhone och då inaktivera all gprs och bara teckna med ett Telia till vänner abbonemang..

Har dock sett på olika sidor att iPhonens GPS inte fungerar om man inte har WLAN/GPRS-täckning. Är det några fler fördelar med iPhonen förutom kamera, ring, sms eller några nackdelar den har?

GPSen i sig går alldeles utmärkt att använda utan WLAN/mobilnät-täckning men det är när du använder den som navigator och vill visa vart du befinner dig eller är på väg som Google Maps används och WLAN/mobilnät-täckning krävs.
Jag använder t ex själv min med ett program som heter iTrail och det kostar inget mer än batteritid och kostnaden för själva programmet. iTrail gör det möjligt att t ex vid jämna intervall spara GPS-kordinator för att när man kommer hem visa rutten i t ex Google Maps där jag då använder mitt WLAN. Jag hoppas dock att det kommer något navigator-program snart som använder inbyggda kartor istället för Google Maps, det hade varit trevligt!
Fördelen med iPhonen är att du endast behöver bära med dig en grunka och har då allt tillgängligt som du kan behöva.

Jag har både en iPod Touch och en iPhone. Efter jag köpte iPhonen har jag aldrig känt något behov att använda min Touch, iPhonen har ju allt den har plus mycket mer.
Det som talar för iTouchen är väl att den har bättre batteritid samt är tunnare.
Annars tycker jag allt talar för iPhonen!

Okej, men hur funkar GPS:en utan Google maps då? Går den att använa överhuvudtaget?

GPSen är ju bara en satellitmottagare som hjälper till att ta fram din position på jordklotet. Om det är så att du har tänkt använda den till t ex bilkörning för att få hjälp av hitta så går det inte i nuläget utan att det kostar pengar eftersom den visar kartan med hjälp av Google Maps som är på internet och kräver uppkoppling = kostar pengar.

Om du däremot vill använda den till att t ex mäta ett avstånd eller som i mitt fall kolla hur min cykeltur blev i förhållande till gårddagens tur så kostar det ingenting förutom batteritid och engångskostnad för programvaran (22 kr för iTrail) som jag skrev i föregående inlägg.

1
Bevaka tråden