Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivering och kopieringsskydd

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro med OS X Leopard och Windows Vista Buissness installerat. Vista används i regel aldrig utan jag har det mest för att det är skönt att ha det OM det skulle behövas samt att nörden i mig säger att jag ska köra så många operativ som möjligt.

Ibland kör jag Vista i Parallels desktop genom OS X (Virtuell maskin). Windows tror då att installationen körs på annan hårdvara än om den körs native. Problemet är då att Vistas aktiveringsprocess inte accepterar att man kör en installation på "olika" hårdvaror. Nu kan jag inte längre starta Vista, vare sig native eller via Parallels, då det klagar på att min Windowskopia inte är "äkta". Kan berätta att min Windowskopia är så äkta det kan bli. En retailversion som jag fått genom MSDNAA för att jag studerar på gymnasiet. Ingen OEM-licens här alltså. Leopard och Parallels är också "äkta" licenser.

Hade jag piratkopierat Vista och på så sätt sluppit aktiveringen så hade detta inte vart något problem. Jag blir så satans förbannad på alla mjukvaruföretag och deras "kopieringsskydd" för att "hindra piraterna". Fattar de inte att ju mer begränsningar de lägger in i mjukvaran desto bättre produkt får piraterna i förhållande till laglydiga konsumenter.

I Windows får man ingen aktivering och på musiken ingen DRM om man pirakopierar. Piratkopierad musik kan spelas på vad fan som helst och hur många som helst av vad fan som helst. Vill företagen att betalande kunder ska få en sämre produkt? Hur fan ska man få motivation att pröjsa för en produkt som begränsar användandet?

Jag är själv en motståndare till piratkopiering men jag blir så jävla arg på vissa företags idiotstrategier. iTunes plus är något som visat oss att DRM inta löser problemet med sjunkande försäljningssiffror på musik utan snarare är en bidragande orsak till dem.

Nu märker jag att tråden egentligen blev mer av en protest mot kopieringsskydd än en på Microsofts val av att ha aktiveringsprocess, men det är lika bra för det är så jag känner!

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-28 19:16

det finns ju andra alternativ än windows och OSX :]

eAR OS Free Edition and eAR RT-OS Enterprice Edition
Welcome to openSUSE.org - openSUSE
→ etcetera:]

Ursprungligen av ~~~:

det finns ju andra alternativ än windows och OSX :]

eAR OS Free Edition and eAR RT-OS Enterprice Edition
Welcome to openSUSE.org - openSUSE
→ etcetera:]

eAR har jag aldrig hört talas om. Såg intressant ut. Måste kolla om det går att köra på PowerPC.

Aldrig sagt att det är något fel på OS X. Finns inga "antipiratfunktioner" i det.

1
Bevaka tråden