Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skall jag göra med min AppleTV?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-29 07:18
Ursprungligen av henkebarn:

Med VisualHub tar det väl cirka 1,5h. Men det beror väldigt mycket på hur hög kvalitet du önskar.

Ni som har ATV - hur hög kvalité har bilden? Jag tänker på hur det ser ut på bildfronten gällande TV och projar med 1080HD osv - orkar ATV med att leverera sådan kvalle?
Låter även intressant med The brick. Får hålla tummarna!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-28 18:34

Lycka till Magnus! Skriv gärna i denna tråd om hur det går ... Jag vill så gärna att ATV skall vara bra men det känns mörkt på den fronten just nu.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-28 18:48

Jag ger inte mycket för vad M3 och liknande tidningar skriver eller ger för betyg, framför allt för att dom med all sannolikhet inte har samma preferenser som mig. Jag tror dessutom att det viktigaste är att du själv tar reda på vad du vill ha ut av en produkt, och sedan letar den som har mest av det du vill ha. Inte tvärt om.

Apple TV är ingen HTPC och jag skulle heller inte vilja kalla den för mediamaskin utan hellre då mediaextender, en pryl för att enkelt spela upp de filer (ljud, video, bild) som du har i ditt arkiv på din/a dator/er på ett antal olika bild och ljudkällor. Arkivet i Apple TVs fall är iTunes och iPhoto och då helst på en Mac. Där är den enkel och fungerar utomordentligt samt att den gör det jag vill.

Det finns de som vill göra om ATV till något annat än den är och dom hackar den. Den fungerar säkert bra även där men den sidan vet jag inget av då min inte är hackad.

Det där med "snygga hyllan med DVD/CD's" har ju liksom gått ur tiden.
Har själv haft flera hundra skivor. Sålt rasket.

Det som var värt behålla i musikväg ligger ju redan i datorn.

Lite synd ändå på ett sätt. Jag har full förståelse för de som vill ha en fysisk sak som representerar filmen.

10 år sedan ungefär (när dinosaurierna regerade jorden....) tyckte mina kompisar att jag vart skallskadad som inte hade en stereo (ett sånt där svart torn, med en analog skivspelare uppepå...). Jag hade väl redan då filer i datorn som spelades i stället.

Däremot vill jag införskaffa ett philips-system för att kunna spela vad som helst var som helt i lgh.... kostar "bara" 15 tusen. Sedan skall detintegreras med ATV'n (som kommer om en månad)

Hade tänkt några såna här:
NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

En eller två sådana här till Sovrum och badrum:
NetOnNet - Prispressaren p hemelektronik

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-28 22:25

Kanske får köpa en medan dom finns. Rykte: Ersättare till AppleTV på tisdag - MacWorld

Hur hanterar ni ursprungsfilerna efter ni konverterat dem? kastar dem antar jag?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-05 15:35

Går Apple TV använda på något smidigt sätt med svt.se:s utbud? Jag tänker fr.a. på den högupplösta Prima:

svt.se - Play Prima

Finns det några andra webb-tjänster som i dagsläget fungerar? Allt svenskt som är on-demand är PC/Win-only vad jag sett.

Njae, det skulle väl vara om du installera CouchSurfer eller vad det heter och surfar med din ATv. Fast jag vet inte om det kräver flash.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-07 19:17

@planB
Funkar finfint via XBMC...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 20:13
Ursprungligen av rexed:

@planB
Funkar finfint via XBMC...

Vill du dela med dig lite om vad @planB är? Vore tacknämligt!

Ursprungligen av Ricard:

Vill du dela med dig lite om vad @planB är? Vore tacknämligt!

@ som i "till" (även om det inte är logiskt) och planb som i medlemmen planb som han för diskussion med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-07 20:51

Om jag hade en AppleTV skulle jag också köra XBMC på den. Bästa mediacentret!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-07 21:04
Ursprungligen av kia2:

Om jag hade en AppleTV skulle jag också köra XBMC på den. Bästa mediacentret!

Bästa Mediacentret? OK...Vad bygger du det på? Är inte anti men väldigt intresserad av att höra ngr bra skäl för köp då det mest har varit andra skäl jag mött.
Hur kopplar jag till externa diskar? Streamar jag allt från datorn? Vad använder jag i sådant fall hårddisken till? Är den helt onödig? Då kan man köra på den lilla i sådant fall vilket är billigt.

Jag är hopplöst ointresserad av applestores ev. introduktion av köp av film då jag har en och annan film. Håller på att koda dem till .mov nu men det tar ju så SJUKT mkt tid. Det är frestande att tanka fett i stället, men det gör man ju inte! O:-)

Han menade nog att XMBC är bästa mediaspelaren/mediabiblioteket!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-08 00:14
Ursprungligen av henkebarn:

Han menade nog att XMBC är bästa mediaspelaren/mediabiblioteket!

:"> ops ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-08 18:25

man kanske får konvertera då så småningom ... Skall läsa lite "oberoende" (dööhh) tester av de olika formaten ...

Ursprungligen av Ricard:

man kanske får konvertera då så småningom ... Skall läsa lite "oberoende" (dööhh) tester av de olika formaten ...

Vad finns det att testa? Båda codecarna ger ju exakt samma utdata, ner till minsta bit. Ungefär samma komprimeringsgrad är det också, och den minimala skillnad som finns i det avseendet verkar vara till Apple Lossless fördel vad jag sett hittills...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-22 00:25

Lossless mot Lossless...

Detta är en fråga som jag inte orkar ta upp just nu men jag kan VERKLIGEN rekommendera ett program som heter Max om ni skall packa om musik. Använder det själv för jag hade delar av mitt arkiv i ape och i flac tidigare och nu när jag skaffat en mac och reagerade på att iTunes inte ville veta av mina filer så letade jag reda på ett program för att convertera. Mycket smidigare en Max kunde jag då inte finna och de använder sig av cdparanoia så det blir ordentliga rippar även om du kör ifrån dina egna cd skivor

Nä nu måste jag sova för jag har jobb i morgon bitti vakna klockan sex... Fan va klockan är mycket...

"http://sbooth.org/Max/" Håll till godo

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-21 18:27

Hej!

Jag kör HandBrake men sitter med c:a 200 filmer. Det kommer ta 3-4 månader att fixadet här ...

lite till ...
HandBrake är jättebra och oerhört lättarbetat och utan konkurens flexibelt gällande val av format så det är inte det som är lite segt, utan att det tar en hel del tid ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-22 14:03

Tack för tips om Max.

Ang. Apple Lossless är det formatet inte på något sätt svårslaget gällande prestande ur ett audiofil-perspektiv.
Om vi snackar film så har jag testat handbreak och det programet gör jobbet jättebra! Det enda är att det är för många skivor som skall ripas. Hade man varit kriminell hade man tagit hem dem färdigripade för det hade gått mkt snabbare men som sagt, nu sitter jag på massor med köpfilm så det är bara att kötta på!

Bevaka tråden