Tja, vad ska man säga. Mjukvaruuppdateringarna hjälpte uppenbarligen men det har visat sig att problemet inte är löst, dessvärre har det utvecklat sig till det sämre.
Det började med att tangentbordet slutade fungera i perioder igen, nu var dock även trackpaden stendöd. Efter en stund började det oftast fungera igen, i undantagsfall krävdes en omstart. Jag hade under tiden installerat Vista genom bootcamp, där uppenbarade sig felen mycket oftare och är väldigt tydligt iom att tangentbordet och musen kopplas från och till, alltså spelades ljudfilen som brukar spelas för plug & play-enheter.
Nåväl, problemet gick lite i perioder, ibland funkade det bra bortsett från något enstaka problem och ibland var det helt hopplöst att använda datorn. I lördags kom en första vändning, tangentbord och trackpad slutade fungera vid 12-tiden och trots upprepade attacker på tangentbordet hände inget under de närmaste timmarna. Jag passade på att skruva isär datorn för första gången men inte heller det påverkade något. När jag vid 18-tiden letat upp en kompis med ett extra usb-tangentbord kunde jag konstatera att problemet var tillfälligt, det inbyggda började nämligen fungera strax innan jag anslöt det externa...
Nåväl, det var lite ostadigt så jag lånade tangentbordet. Tur var väl det för på kvällen dog det interna igen och var stendött fram till nästkommande morgon. Efter det har det intenra fungerat klockrent, inte tillstymmelsen till problem.
Ja, förutom nu då. Tangentbordet inklusive trackpad är stendött sen någon timme, det lyser dock fint i mörkret. Tack och lov har jag förberett mig med kabelanslutna vänner nu så att jag kan använda datorn ändå.
Tydligen är det inte ett allt för ovanligt problem, jag hade dock aldrig hört om det innan. Byta logikkort sägs lösa problemet, något som jag helt enkelt inte har råd med så det är väl bara att leva med problemet och innerligt hoppas att det kommer en mjukvarulösning och att det inte uppenbarar sig vid fel tillfälle.