Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med rund knapp (NSButton)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-28 16:26

Har strul med en knapp med egen bild. Se filmen

Den vänstra knappen är en knapp jag hittat på nätet (en subklass till NSButton). Men den högra är en NSButton med egensnickrade bilder. Och den får "lister" när jag tryckt ned den!

Jag tror inte det har med bilderna att skaffa!

Här finns koden:

- (void)createRoundButton
{
	NSBundle* bundle = [NSBundle mainBundle];
	NSImage *roundButtonImage = [[NSImage alloc] initWithContentsOfFile:[bundle pathForResource:@MetalRecButtonPressed25 ofType:@png]];

NSImage *roundButtonAlternateImage = [[NSImage alloc] initWithContentsOfFile:[bundle pathForResource:@MetalRecButton25 ofType:@png]];

roundButton = [[NSButton alloc] initWithFrame: NSMakeRect(firstButtonX+40.0, 55.0, 25.0, 25.0)];

[roundButton setBordered: NO];	
	[roundButton setImage: roundButtonImage];
	[roundButton setAlternateImage: roundButtonAlternateImage];
	[roundButton setButtonType: NSMomentaryChangeButton];

[daContentView addSubview: roundButton];
}

Känner någon igen problemet?

Vänligen, Ylan

Låter som något som vår CSS/HTML programmerare har svurit mycket över. Kolla in (om det hjälper) på vårat projekt: http://www.akvo.org

Vi använder nu (tror jag) ren CSS för våra knappar. Halv rund "Sign in" knapp uppe till höger t.ex. Har varit ett elände att få det att funka någorlunda på Firefox och Safari varianter (nämn inte IE6).

Ursprungligen av malte:

Basically, the way out buttons work is that the image contains both states

so the upper part of the image shows the untempered state of the button, the lower part of the image shows the pressed down version, and the CSS code shifts the image up and down

Vem vet, kanske det hjälper.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-01 00:09
Ursprungligen av bjelkeman:

Låter som något som vår CSS/HTML programmerare har svurit mycket över. Kolla in (om det hjälper) på vårat projekt: http://www.akvo.org

Vi använder nu (tror jag) ren CSS för våra knappar. Halv rund "Sign in" knapp uppe till höger t.ex. Har varit ett elände att få det att funka någorlunda på Firefox och Safari varianter (nämn inte IE6).

Vem vet, kanske det hjälper.

Tack, bjelkeman, men det är inte web, utan Cocoa!

Vänligen, Ylan

Opps.
Såg ut som Javascript för mitt otränade öga. Nevermind.

1
Bevaka tråden