Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VCD/SVCD till DVD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 15:00

Hellü.
Jag har ett gäng filmer som ligger på VCD och SVCD-skivor. Jag kan spela upp dem på min gamla DVD-spelare men vill gärna kunna se dem i datorn. Jag har försökt hitta bra guider via Google för att konvertera och greja - utan resultat. Har även testat att använda Nero på Windows för att försöka få ut videofilerna från skiva till ett hanterbart format utan resultat.

Så ... finns det ngn här som har en vettig idé på hur jag ska gå till väga för att föra över filmerna till DVD?

Dra in mpeg-filen från VCD-n till Toast och bränn en DVD. Eller flera stycken och bränn en DivX-disk för att spara plats.

Bara för att titta i datorn kan man spela upp sagda mpeg i VLC.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-01 17:41

Jag kan rekommendera Burn. Konverterar nästan vad som helst och är gratis (hurra!). Annars håller jag med johan_tanying att VLC media player for Mac OS X är bra till att spela upp det mesta på datorn.

mvh
/genell

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 18:42

Hmmm ... okej. Men om det inte finns några mpeg-filer utan bara en .DAT-fil?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-01 21:26

Jag tror att
1. VLC kan spela upp direkt från skivorna (om det nu alltså är så att du har fysiska VCD-skivor)
2. Burn kan läsa från VDC-skivan, konvertera till en VIDEO_TS-katalog med .VOB-filer mm. och bränna dessa på en DVD-skiva.
3. om inget av ovanstående är det du vill så kanske Download VCDGear kan passa

mvh
/genell

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-01 23:10

Verkar som VCDGear verkar vara det jag letar efter! Tackar så hjärtligt för hjälpen!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-23 20:52

Väcker tråden lite igen eftersom jag inte fick VCDGear att funka ordentligt .. däremot lyckas jag få över de flesta skivorna till datorn med Burn.

Tyvärr så blir ljudet inte speciellt synkat utan hamnar 1-2 sekunder före eller efter. Kan man fixa det på ngt sätt i efterhand. Dessutom undrar jag om jag ska konvertera dem i Burn till DVD eller DivX - vilket format blir minst kvalitetförlust med?

1
Bevaka tråden