Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logotyp till Fotoföretag

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-29 16:47

Jag är i startgroparna att starta en egen firma som fotograf och undrar vad Ni tycker om denna logotyp som jag slängde ihop...

Tanken var: Enkel och snygg

Firman heter Fotograf Nicklas Johansson därför FNJ i logon... För dem som inte förstår vad det runtomkring är så är det en bländare

Gillar idén med bländaren men FNJ är alldeles för otydligt tycker jag.

Tanken är väl inte helt fel och bländaren är snygg. Men: om man itittar lite snabbt kan man också läsa initialerna som "fan"... ;). "Spetsarna" (seriferna) som sticker ut när F och N möts är inte heller helt bekväma.

Det är svårt med sammansatta bokstavslogotyper. Lite av en "idol" är Karl-Erik Forsberg (Karl-Erik Forsberg): - Wikipedia

Välbekant logo från 1957

Hans egna initialer från Berlingpriset - Kungl. biblioteket

Andra kända uppdragsgivare är Volvo och Kungen.

Hur vore det att inte lägga ihop bokstäverna utan bara ha dem var för sig? Gärna i ett klassiskt sans-serif som Futura.

Tog mig friheten att ladda upp en enminutsskiss i Futura Bold Condensed.

Tillägg: Provade också med namnet i klartext;

Senast redigerat 2008-09-29 17:33
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-29 17:39
Ursprungligen av johan_tanying:

Tanken är väl inte helt fel och bländaren är snygg. Men: om man itittar lite snabbt kan man också läsa initialerna som "fan"... ;). "Spetsarna" (seriferna) som sticker ut när F och N möts är inte heller helt bekväma.

Det är svårt med sammansatta bokstavslogotyper. Lite av en "idol" är Karl-Erik Forsberg (Karl-Erik Forsberg): - Wikipedia

Välbekant logo från 1957

Hans egna initialer från Berlingpriset - Kungl. biblioteket

Andra kända uppdragsgivare är Volvo och Kungen.

Hur vore det att inte lägga ihop bokstäverna utan bara ha dem var för sig? Gärna i ett klassiskt sans-serif som Futura.

Tog mig friheten att ladda upp en enminutsskiss i Futura Bold Condensed.

Tillägg: Provade också med namnet i klartext;

Tack så mycket för feedback

Ser bra ut! Ska se vad jag kan komma fram med.

<sdgvnsdnssnösnvösngöksgösjgfsjfsjfösjfgsöj

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-29 18:01

Hmm...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-29 22:05
Ursprungligen av f-our1:

Hmm...

La på lite reflektioner...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-09-29 22:31
Ursprungligen av f-our1:

La på lite reflektioner...

Omfg, ta bort reflektionerna genast. Annars bästa förslaget!

En enkel variant...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-30 16:01
Ursprungligen av Ree_Tab:

Omfg, ta bort reflektionerna genast. Annars bästa förslaget!

Inget stort fan av reflektioner ?

Jag tyckte det också blev "cleant" och bra

Några varianter. En mer lekfull variant är förstås att använda några av de andra "kamera"-symbolerna. Vissa är ju väldigt fina. Ger en mer "snäll" attityd till profilen.

Själv är jag förtjust i en mer typografisk variant, där linsens linjer får växa vidare och bli akronymen. Då hamnar också fotografen utanför linsen, vilket väl är mer logiskt?

Sen kan man förstås också bara byta ut något o mot linsen.

Ursprungligen av f-our1:

Hmm...

Denna iden gillade jag

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-30 21:35

De 8 nedre loggorna ser ut som döds runor.

Vad är det? Det vikingarna ristar in i träbordet i Valhall?

Det är alltså samma fyra längst till vänster och längst ner. Tanken var att visa hur det kan se ut på typ en mapp eller något, inte att använda typografin till visitkort och sen lägga patiens med alla förslagen.

Ett nattligt bidrag, läste dock i efterhand att du inte gillar reflektioner. Anyways...

thevil: vad har du använt dig av för typsnitt? Ser jättebekant ut, men jag kan inte sätta fingret på't!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-01 08:45

Bländaren som ett "o" har redan gjorts:

Adorama Camera

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-10-01 22:37

Top model i 3:an använder den bländaren som logo också.

thevil: Jag menar att de ser ut som döde annonser i dagstidningarna.

Ursprungligen av MatsOlov:

Top model i 3:an använder den bländaren som logo också.

thevil: Jag menar att de ser ut som döde annonser i dagstidningarna.

Ja, jag skojade bara.

Kunde inte låta bli

Hej. Du måste inte ha med en bländare. Det är så förväntat och gjort så otroligt många gånger att det nästan känns oengagerat. Älskar bokstavsloggor så här kommer en på ditt första tema.

Ursprungligen av pressplayontape:

Hej. Du måste inte ha med en bländare. Det är så förväntat och gjort så otroligt många gånger att det nästan känns oengagerat. Älskar bokstavsloggor så här kommer en på ditt första tema.

Snyggt, simpelt och profssigt. Bra ide där!

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Snyggt, simpelt och profssigt. Bra ide där!

Tack!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-14 19:06
Ursprungligen av pressplayontape:

Hej. Du måste inte ha med en bländare. Det är så förväntat och gjort så otroligt många gånger att det nästan känns oengagerat. Älskar bokstavsloggor så här kommer en på ditt första tema.

Sjukt snyggt om det inte var för pricken över j:et, hur har du gjort detta? Jag själv tycker det är skit svårt att få snygga "kurvor" eller vad man ska säga, så allt flyter ihop bra...

Ursprungligen av f-our1:

Sjukt snyggt om det inte var för pricken över j:et, hur har du gjort detta? Jag själv tycker det är skit svårt att få snygga "kurvor" eller vad man ska säga, så allt flyter ihop bra...

Kul att du gillar.

Problemet med att ta bort pricken är att man förlorar en direkt identitet för j:et. Nu vet vi alla här inne att det är bokstäverna "fnj". Men föreställ dig att du ser det för första gången. Då kommer du förmodligen få det till "fn" med en böj på n:et för att det ska harmoniera med f:et.
Jag upptäckte dessutom att det inte räckte att pricken var kvadratisk utan att jag var tvungen att göra pricken utdragen. Ögonen behöver den startpunkten och riktningen neråt för att förstå att det är ett "j" de ska se.
Symbolen är snyggare utan pricken, visst, men jag upplever den inte funktionell då. Och funktionaliteten måste alltid komma först för mig.
Se tex på f:et. Strecket bryter av n:et precis där man förväntar sig att n:et ska sluta. Och det är superkänsligt för om du flyttar strecket lite upp eller ner så upplever man ett h i stället.

Hur jag gjorde? Utgick från tecknet f. För att få harmoni i symbolen kopierade jag f:et, tog bort strecket och vände det så att det blev j:et. Sedan jobbade jag ett tag för att få placeringen bra på n:et. Jag har alltså använt befintliga tecken som jag modifierat. Vet inte om det var svar på din fråga.

1
Bevaka tråden