Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland Juno-106, dist i filtret?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-10-02 15:58

Hej!

Är mest nyfiken. Filtret på min Juno-106 distar aningen vid full resonans, är det fullt normalt eller är det något kajko med den? Någon som kan bekräfta eller dementera?

// indigo

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-02 16:20

Är det med chouruset av eller på? Är det alla röster, d v s vid varje anslag?
Det går att justera resonansen på kortet om man är lite händig...;)
http://www.hinzen.de/midi/juno-106/manual/juno-serv.pdf

Ursprungligen av kroffe:

Är det med chouruset av eller på? Är det alla röster, d v s vid varje anslag?
Det går att justera resonansen på kortet om man är lite händig...;)
http://www.hinzen.de/midi/juno-106/manual/juno-serv.pdf

Alla mina 106 (3st) har alltid distat i Unison-läge även med chorus av. Intern dist, som INTE lät bra. Det skumma var att det inte spelade nån roll vilken volym man hade.

Den behöver lite service! det finns trimpottar man kan ställa in för VCA och om den är fel inställd så blir det lätt överstyrt och distar vid hög volym!
Ta en titt i service schemat för kalibrering.
På min så låter jag den var överstyrd då det kan ge lite nya ton egenskaper : )

/Robert

Jag skulle precis säga det: det är väl bara trevligt med lite skrot i ljudet? Min gamla MS-20 var så extremt ojusterad att den skrek bara man tittade på den, men jag saknar den fortfarande som ett av de mest personliga instrument jag någonsin ägt.

Ursprungligen av source66:

Den behöver lite service! det finns trimpottar man kan ställa in för VCA och om den är fel inställd så blir det lätt överstyrt och distar vid hög volym!
Ta en titt i service schemat för kalibrering.
På min så låter jag den var överstyrd då det kan ge lite nya ton egenskaper : )

/Robert

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-04 15:27

synthetic: Fast det läget lät ju skit just för att alla rösterna spelade samma ton, de var inte detunade alls. Man kunde få lite coolare lägen om man slog på portamento på ett lågt värde och när man sedan glidade från t.ex. C-2 till C-5 drog upp portamentot, så fick man effekten av en detunad unison Juno-106. Lät klart roligare.

Ursprungligen av encore:

synthetic: Fast det läget lät ju skit just för att alla rösterna spelade samma ton, de var inte detunade alls. Man kunde få lite coolare lägen om man slog på portamento på ett lågt värde och när man sedan glidade från t.ex. C-2 till C-5 drog upp portamentot, så fick man effekten av en detunad unison Juno-106. Lät klart roligare.

Jag tycker dock det är skillnad mellan dist och icke detune. Om jag slänger på unison på Virusen så distar den inte trots ingen detune.
Att det inte är detune är precis som du säger tråkigt men behöver ju inte dista, men så har ju inte 106 nån unison så det är väl inte tänkt att man skall köra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-04 17:58

synthetic: Jo, men antagligen handlar det om att 6 oscillatorer spelar samma frekvens samtidigt (kanske även med synkade vågformer) och då blir effekten att det distar. Med lite detune hade det antagligen inte hänt.

1
Bevaka tråden