Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tethering med Iphone - Vad ser operatören?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

undrar om det är någon som vet vad mobiloperatören ser när man surfar på laptopen genom Iphonen genom tethering.? Ser de att man inte surfar på mobilen pga datamängden/datatypen eller pga att laptop webrowsern skickar ut vad den är för typ och version?

Tack på förhand..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 14:20

Det syns inte direkt på anslutningen att det är en laptop som använder mobilen som modem, men om man nu vill ta reda på det är det rätt enkelt.

Båda datamängden och beteendet är annorlunda med en laptop mot en telefon, dessutom som du själv skriver så är useragent strängen annan på browsern på laptopen, dock är det ingen operatör som i dagsläget bryr sig annat än avtalsmässigt om det.

Jag vet inte hur det är med iPhone men jag får betala betydligt mer om jag surfar från laptopen via bluetooth och ficktelefonen, än om jag surfar med själva ficktelefonen (Telenor). Så på något vis ser de skillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-03 22:32
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag vet inte hur det är med iPhone men jag får betala betydligt mer om jag surfar från laptopen via bluetooth och ficktelefonen, än om jag surfar med själva ficktelefonen (Telenor). Så på något vis ser de skillnaden.

Jag antar att du betalar per megabyte eller så ?

Ja, men via telefonen finns en maxtaxa/dygn. Surfar jag från datorn saknas tak och det blir jättedyrt om man glömmer av sig (och typ har "ladda ner uppdateringar automatiskt" ikryssat).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-04 07:55

Njae... det är nog så att operatören har en maxtaxa för surfning via mobilens inbyggda WEB-läsare och då krävs det att man kör med speciella inställningar i mobilen (att man kör via en speciell proxy). Det är frågan om detta överhuvudtaget gäller iPhone (om man inte jailbreakar den och lägger in dessa speciella inställningar)?

Telia Surfport t.ex. gäller officiellt inte för iPhone, men det går ju att få in rätt inställningar med lite arbete.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-04 19:08
Ursprungligen av stormsilk:

Hej alla,

undrar om det är någon som vet vad mobiloperatören ser när man surfar på laptopen genom Iphonen genom tethering.? Ser de att man inte surfar på mobilen pga datamängden/datatypen eller pga att laptop webrowsern skickar ut vad den är för typ och version?

Det här är ju en ganska intressant fråga då Mac OS X har tillåtit, eller ska man snarare säga: mobilen har tillåtit att man använder den som modem. Antingen som ett dumt uppringbart modem (med modem-script) eller som ett - i mina ögon - intelligentare modem via PAN (Personal Area Network) mha bluetooth. Och då har operatörerna aldrig gnällt. Men nu med NetShare så blev det ett himla hallå. Jag ser inte riktigt skillnaden. Gör ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 21:41
Ursprungligen av frazze:

Det här är ju en ganska intressant fråga då Mac OS X har tillåtit, eller ska man snarare säga: mobilen har tillåtit att man använder den som modem. Antingen som ett dumt uppringbart modem (med modem-script) eller som ett - i mina ögon - intelligentare modem via PAN (Personal Area Network) mha bluetooth. Och då har operatörerna aldrig gnällt. Men nu med NetShare så blev det ett himla hallå. Jag ser inte riktigt skillnaden. Gör ni?

NetShare är ett kontraktsbrott med AT&T då abbonemanget inte innefattar datorsurfande, det finns extra abbonemang för det som AT&T självklart vill sälja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-05 19:09
Ursprungligen av ntity:

NetShare är ett kontraktsbrott med AT&T då abbonemanget inte innefattar datorsurfande, det finns extra abbonemang för det som AT&T självklart vill sälja.

Aha. Om jag förstår dig rätt så var AT&T:s tidigare mobil-abb inte samma sak som dom dom kom med iPhone. För om det är samma abb tidigare som nu så har alla kunder agnat sig ät kontraktsbrott redan tidigare refererande min notis om att köra datortrafik över en klassisk mobil.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 19:59
Ursprungligen av frazze:

Det här är ju en ganska intressant fråga då Mac OS X har tillåtit, eller ska man snarare säga: mobilen har tillåtit att man använder den som modem. Antingen som ett dumt uppringbart modem (med modem-script) eller som ett - i mina ögon - intelligentare modem via PAN (Personal Area Network) mha bluetooth. Och då har operatörerna aldrig gnällt. Men nu med NetShare så blev det ett himla hallå. Jag ser inte riktigt skillnaden. Gör ni?

Grejen är nog mer att det hade tagit död på 3G-nätet i USA om alla börjar använda iPhonen som dongle.

1
Bevaka tråden