Halloj!
Jag har från och till under några års tid mekat hiphop i Reason och det har väl fungerat sådär. Jag känner nu att jag måste bort från datorn så mycket det bara är möjligt och behöver därför lite hjälp med val av hårdvara.
Jag har funderat på det nästan självklara valet för hiphop, MPC men har blivit mer och mer osäker. Jag är inte mycket för samplade beats utan är mer inne på Dirty South med sköna basgångar och enkla (eller mindre enkla) synthmelodier. Här är ett exempel: YouTube - ti what you know
Skulle t.ex. en MPC 1000 vara användbar till mer än trummorna till denna sortens musik? Kan jag använda den som synthmodul tillsammans med en midiklav? Känns som jag vill ha en MPC mer för att äga en än för dess användbarhet.
Jag har en känsla av att någon sorts synth skulle passa mig bättre då det melodiska är det som väger tyngst i mina beats. Trummorna kan jag ju fixa med en kastrull och mikrofon
Kan någon tipsa mig om en shysst synth eller synthmodul som passar för detta ändamålet. Vi snackar lågbudget nu tyvärr så den bör inte kosta mer än några tusen.
Är ju svårt att komma ifrån datorn helt men duger för mig om jag kan sitta och jamma och skruva utan dator och sedan t.ex. spela in på datorn.
FIck hjärnsläpp och vet inte vad jag skulle skriva mer så vi börjar såhär. Alla tips och köpråd är välkomna.