Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag måste bort från datorn!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag har från och till under några års tid mekat hiphop i Reason och det har väl fungerat sådär. Jag känner nu att jag måste bort från datorn så mycket det bara är möjligt och behöver därför lite hjälp med val av hårdvara.

Jag har funderat på det nästan självklara valet för hiphop, MPC men har blivit mer och mer osäker. Jag är inte mycket för samplade beats utan är mer inne på Dirty South med sköna basgångar och enkla (eller mindre enkla) synthmelodier. Här är ett exempel: YouTube - ti what you know
Skulle t.ex. en MPC 1000 vara användbar till mer än trummorna till denna sortens musik? Kan jag använda den som synthmodul tillsammans med en midiklav? Känns som jag vill ha en MPC mer för att äga en än för dess användbarhet.

Jag har en känsla av att någon sorts synth skulle passa mig bättre då det melodiska är det som väger tyngst i mina beats. Trummorna kan jag ju fixa med en kastrull och mikrofon
Kan någon tipsa mig om en shysst synth eller synthmodul som passar för detta ändamålet. Vi snackar lågbudget nu tyvärr så den bör inte kosta mer än några tusen.

Är ju svårt att komma ifrån datorn helt men duger för mig om jag kan sitta och jamma och skruva utan dator och sedan t.ex. spela in på datorn.

FIck hjärnsläpp och vet inte vad jag skulle skriva mer så vi börjar såhär. Alla tips och köpråd är välkomna.

  • Medlem
  • 2008-10-03 20:44

Rent generellt sett så är ju beatsen centrala i hiphop, så känner du att den biten inte är något problem så fungerar nog vilken synt som helst egentligen. Ja, en med klaviatur då.

Vilken sorts ljud är viktiga? Tänkte du styra synten från datorn, eller är det viktiga bara att sitta och jamma med den?

Ursprungligen av jgb:

Rent generellt sett så är ju beatsen centrala i hiphop, så känner du att den biten inte är något problem så fungerar nog vilken synt som helst egentligen. Ja, en med klaviatur då.

Vilken sorts ljud är viktiga? Tänkte du styra synten från datorn, eller är det viktiga bara att sitta och jamma med den?

De ljud jag använder mest är olika sorters brass och synth leads (är det rätt svar på frågan?).
Det viktiga är att jag helt enkelt kan hålla mig borta från datorn och reason så mycket som möjligt. Vill inte styra synthen från datorn.

Upptäckte precis Yamaha MM6. Kan den vara något? Den har ett lagom begagnatpris. Borde funka bra till hela köret, altså både melodi, basgång och trummor för att sedan spela in det till datorn när allt är klart.

Senast redigerat 2008-10-03 21:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 00:30

det går alldeles utmärkt att använda mpc1000 tillsammans med reason tex, använda sig av reason som en ljudmodul. styra allt via midi. jag föredrar dock att sampla in ljuden sen och vidare manipulera dom i samplern. för det finns ingen roligare maskin att leka med beats och basgångar på än en mpc trust me

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-04 02:12
Ursprungligen av djablo:

för det finns ingen roligare maskin att leka med beats och basgångar på än en mpc trust me

det där kan jag faktiskt hålla med om (även om jag kör mpc3k numera)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 00:38

YouTube - using Reason with MPC

liten tutorial om ämnet, med tacky amerikansk hiphop producent logga i början och allt. you gotta love them jejejejejejeje

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 14:18

Min bror gör hip hop beats med en EMU Emax bla. Lyssna här om du gillar soundet: MySpace.com - Ialone - Ludvika, SE - Hip Hop / Trip Hop / Psykadelia - www.myspace.com/ialone1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 14:24

Köp en beggad mpc1000 helst med redan inbyggt HD. Ladda ner JJOS gratisversionen. Make beats. Joooooooooy!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 14:26

Musikutrustning & Instrument - Studio, Dator & Scenutr. - Knappt använd MPC 1000

ingen HD men den köper du billigt, jag har en 160GB som jag köpte för under 1000lappen. det man behöver är en adapter för att kunna installera HD:n, den köper du på Jam.

Oj jägarns va mycket svar!
MPC 1000 är ju uppenbarligen riktigt grym men är fortfarande osäker på om den passar mig.
Jag får ta och fundera lite. Det är mycket pengar att lägga på något som i värsta fall inte tar mig ens halvvägs till vad jag behöver.

Jag har i alla fall lite tid att fundera, måste bli av med några datorer först för att finansiera MPC:n eller vad det nu blir för något.

1
Bevaka tråden