Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis AirShare - men de tar betalt??

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 19:13

Köpte programmet Air Share till iPhone/iTouch. Det stod att programmet var "free" och ändå så drog de ungefär 2kr från mitt visakort? Nu är det visserligen inte några summor, men what the hell? Finns det någon grundavgift för allt man laddar ned??

Det är väl banken som tar 2 kr för att utföra betalningsöverföringen. Mig veterligen har iTunes inga hemliga avgifter utan man betalar det priset som står i AppStore. Tycker 2 kr låter billigt, har för mig att dom drar mer för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 20:43

Aha, då förstår jag.. Men konstigt att den överhuvudtaget gör en betalningsöverförning på ett gratisprogram? Testade med några andra program som även i normala fall är gratis, och där kostade det ingenting. Det kan inte vara så att den drar något när man fixar iTunes kontot? Jag skaffade ett först idag.

Det är ju så klart ingen katastrof, men jag blev bara lite förvånad och undrar om jag hade missat något.

Ja, det här med gratisprogrammen är det många som tycker är klurigt. Man måste ju ha ett konto och ett betalkort kopplat till iTunes för att ladda ned dom. När sedan uppdateringarna kommer (och det gör dom ganska ofta) så räknas det som ett "gratis-köp" igen och du får ett kvitto på det genom mail. Ganska ologiskt tycker jag.
Tips föresten (om du inte redan vet det); gör uppdateringarna i datorn och inte genom iPod Touch/iPhone eftersom de kraschar som händer kan hända då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 21:31

Tack!! Men om det står free så är det helt gratis, dvs. ingen belastning på kontot? Krävs det bekräftelse för att "köpa" någonting om man redan är inloggad på sitt konto? Kan vara att det kostar eftersom AirShare var nedsatt nu i ett par veckor, och i normala sett inte är gratis.

Nej gratis är verkligen Free. Det är bra att gå in och kolla på sitt konto om nedladdningarna/inköpen stämmer. Det gör man som du kanske vet i iTunes under Affär ➽ Logga in ➽ Visa mitt konto. Sedan är det bara att trycka på Purchase History i mitten på sidan. ITunes tog dubbel betalt en gång för mig men efter att kontaktat dom gick det rätt snabbt innan pengarna fanns tillbaka på kontot.

Ja, du måste alltid bekräfta en nedladdning med ditt kontonamn/lösenord (även om det är en uppdatering av ett tidigare nedladdat program).

Nej, jag kan inte tänka mig att dom tar betalt i efterhand för ett program som nu är gratis (om jag förstod din fråga rätt). Det går emot alla vanliga försäljningsavtal som finns. Gissar att det är ett försäljningsargument som många använder på AppStore. Jag har själv "gått på" det och laddat ned program som är "gratis just nu" !;)

Airshare kommer definitivt inte kosta några 2kronor när det börjar kosta pengar. Det hela verkar suspekt.

"Air Sharing's regular price is US$6.99. But don't miss this special introductory offer: For the first two weeks, Avatron Software will be giving Air Sharing away for FREE!"

Ursprungligen av PeeMaN:

Airshare kommer definitivt inte kosta några 2kronor när det börjar kosta pengar. Det hela verkar suspekt.

Suspekt är väl att ta i tycker jag. Men så är jag van vid att Nordeas noteringar ibland är fel på en krona är och där. Har väl att göra med ex betalningar som man gör där det kostar ex 110:23. Brukar inte (läs; orkar inte) bråka om de kronorna eftersom jag tror att de nog har rätt på slutändan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-21 16:02

Jag tror att du har fel gällande ditt sista inlägg KaRo då programmet är gratis skall det inte bli någon transaktion över huvud taget.

Ursprungligen av kainen:

Jag tror att du har fel gällande ditt sista inlägg KaRo då programmet är gratis skall det inte bli någon transaktion över huvud taget.

Nej, håller med dig kainen. Jag tror egentligen inte heller att iTunes tar betalt för gratisprogram men jag försökte förklara för zAjben varför det kan "försvinna" några få kronor på kontot ibland. Det händer iaf för mig men det beror väl på att jag inte tar med örena när jag räknar ut saldot.

Det som låter suspekt är att banken skulle ta två spänn betalt för en överföring som aldrig gjorts. Tar de betalt för att inte betala numera?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-23 10:36

Dom ska ju inte ta betalt för överföringar över huvud taget.

zAjben:
Jag är beredd att plocka fram 2 riksdaler ur min madrass för att du ska slippa ligga efter saldomässigt talat.;)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-24 14:21
Ursprungligen av KaRo:

zAjben:
Jag är beredd att plocka fram 2 riksdaler ur min madrass för att du ska slippa ligga efter saldomässigt talat.;)

Jag tror inte det är pengarna, det är principen... jag är likadan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 17:45
Ursprungligen av KaRo:

zAjben:
Jag är beredd att plocka fram 2 riksdaler ur min madrass för att du ska slippa ligga efter saldomässigt talat.;)

Tackar å det ödmjukaste för denna fina gåva!

Nejdå, jag har aldrig använt iTunes store tidigare och efter jag genomfört mitt första köp så hände detta. Därför undrade jag om det var så att det fanns någon form av transaktionsavgift eller dylikt som lades på vid varje köp Har fortfarande inte fått reda på om det verkligen är så att det är iTunes som dragit pengarna, men det verkade lägligt bara eftersom det dök upp i kontosaldot precis efter mitt inköp. Än så länge står det enbart "Reservation kortköp 1,98". Fick dock ett kvitto från affären där det står 0kr, så det borde inte vara några konstigheter.

Ursprungligen av zAjben:

Tackar å det ödmjukaste för denna fina gåva!

Nejdå, jag har aldrig använt iTunes store tidigare och efter jag genomfört mitt första köp så hände detta. Därför undrade jag om det var så att det fanns någon form av transaktionsavgift eller dylikt som lades på vid varje köp Har fortfarande inte fått reda på om det verkligen är så att det är iTunes som dragit pengarna, men det verkade lägligt bara eftersom det dök upp i kontosaldot precis efter mitt inköp. Än så länge står det enbart "Reservation kortköp 1,98". Fick dock ett kvitto från affären där det står 0kr, så det borde inte vara några konstigheter.

Det dras aldrig pengar från ditt konto ur ITMS om det är gratis-saker du drar hem. Oavsett om det är ditt första köp eller inte. Det hela är väldigt mysko.... Berätta om det var ITMS som tog pengarna när du fått klarhet!

Ok, detta är Mobile Me men principen är den samma för iTunes store.

MobileMe - Membership Agreement and Acceptable Use Policy

Ursprungligen av Apple:

Apple may seek authorization of your credit card account prior to your first purchase to validate that you can charge the applicable fees to access the Service. This authorization amount is typically the equivalent of one US dollar ($1USD). It is not a charge but may appear to reduce your available balance by the authorization amount until your card’s next billing cycle. Please contact your card issuer if you have additional questions regarding when this amount will be removed from your statement.

Jag råkade ut för samma sak idag. Det var första gången jag fixade ett ituneskontor och reggade min sambos visakort när jag skapade användaren. Drog hem några gratisprogram mm. Sen såg jag att det hade dragits 1,98 kr på hennes konto så jag blev lite fundersam.
Först trodde jag att det var för att jag hade laddat hem ett program 2 ggr så jag testade att ändra uppgifterna och regga mitt visakort istället.
Efter att ha laddat hem 1 program kollade jag mitt saldo och där hade det också dragit 1,98 kr.
Synd att jag inte gjorde det direkt efter att jag reggat kortet.
Ska testa igen och återkommer när jag signat up med ett annat kort.

Efter att ha läst deras policy om registrering av kreditkort verkar det som att de "testdrar" en liten summa från kortet för att se att det funkar. Den kommer aldrig att "dras" från kontor utan står som reserverad ett tag och försvinner vid nästa debiteringscykel.

1
Bevaka tråden