Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 10:59
Ursprungligen av dala:

Välkommen tillbaka till Nikon-sidan igen! Måste väl kännas skönt att vara hemma igen?

Ja, gött med ett stort utbud nu. Dock medför det istället att man får svårt att välja.

Ursprungligen av Reisan:

Jo, K20D var bra. Men saknade utbudet av objektiv, mm.

Måste väl vara "mm" då, för Sigma 30/1.4 finns ju i Pentaxfattning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:07
Ursprungligen av Goflorp:

Måste väl vara "mm" då, för Sigma 30/1.4 finns ju i Pentaxfattning.

Hehe, ja, sigman finns med Pentax-fattning också. Men denna skaffa jag lite impulsivt medan jag väntar på du vet vad, så att jag kan köpa de tunga grejorna.

Ursprungligen av Wakkashi:

här är min flickr sida:
Flickr: Wakkashi's Photostream

Har just börjat med foto så det finns inte så många bilder än, men det kommer fler och bättre hoppas jag

Om du precis börjat så har du då talang...

Välkommen hit förresten. March pannkaka iväg och plita ihop en presentation under "Presentationer".

Ursprungligen av Goflorp:

Om du precis börjat så har du då talang...

Välkommen hit förresten. March pannkaka iväg och plita ihop en presentation under "Presentationer".

Tackar.
tycker det dock är lite svårt änsålänge att få det jag vill på bild via kameran sen har inte vädret tillåtigt mig att fota så mycket men men, det kommer nog med lite mer övning

Har skrivit en presentation nu också.

Vart ute en sväng och knäppt lite goa bilder på Biskopsgården, höstlöv och annat.

Så trött på Medias bild av Biskopsgården som en krigszon.... så jag tar mina egna bilder.

Träffade en bunte jättegoa ungar som spelade boll på konstgräsplanen.
Gissa om jag fick skriva hemsideadresser.....

Jeremiah Fotosida eller Flickr: Goflorp's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 13:24

Jag undrar en sak. När ni delar ut adressen till ert fotoalbum på Flickr, tänker ni för er själva att de kanske undrar vad det är för en sajt? Alltså att det kan vara en mer oseriös sajt med helt andra typer av bilder. Personer som inte vet vad Flickr är för något kanske relaterar till något helt annat eftersom namnet kan tolkas annorlunda.

Är det bara jag som är orolig i onödan?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 13:37
Ursprungligen av Reisan:

Jag undrar en sak. När ni delar ut adressen till ert fotoalbum på Flickr, tänker ni för er själva att de kanske undrar vad det är för en sajt? Alltså att det kan vara en mer oseriös sajt med helt andra typer av bilder. Personer som inte vet vad Flickr är för något kanske relaterar till något helt annat eftersom namnet kan tolkas annorlunda.

Är det bara jag som är orolig i onödan?

Jag måste nog faktiskt va beredd o hålla med. Fick för länge sen (innan jag visste ngt om Flickr) en länk dit, då jag satt på jobbet, o vart lite fundersam om jag vågade öppna den av förklarliga skäl, gjorde lite sökning o tycktes okey. Men som sagt, de är lite klurigt de där med namnet:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 13:53
Ursprungligen av Minto0:

Jag måste nog faktiskt va beredd o hålla med. Fick för länge sen (innan jag visste ngt om Flickr) en länk dit, då jag satt på jobbet, o vart lite fundersam om jag vågade öppna den av förklarliga skäl, gjorde lite sökning o tycktes okey. Men som sagt, de är lite klurigt de där med namnet:)

Jag hade en liknande fundering när jag första gången fick nys om denna sajt. Jag kommer inom kort att trycka lite visitkort som jag delar ut när jag plåtar folk på stan eller liknande och jag känner mig lite otrygg i att marknadsföra mina verk via Flickr. Kanske överreagerar jag eller är orolig i onödan, men det finns ju en liten risk att folk tolkar adressen oseriöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 17:00
Ursprungligen av Reisan:

Jag hade en liknande fundering när jag första gången fick nys om denna sajt. Jag kommer inom kort att trycka lite visitkort som jag delar ut när jag plåtar folk på stan eller liknande och jag känner mig lite otrygg i att marknadsföra mina verk via Flickr. Kanske överreagerar jag eller är orolig i onödan, men det finns ju en liten risk att folk tolkar adressen oseriöst.

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra i sådan fall. Är som sagt en väldigt seriös sida, o hoppas o tror att folk inte bryr sig såå mkt om namnet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-06 17:06
Ursprungligen av Minto0:

Jag vet faktiskt inte vad man ska göra i sådan fall. Är som sagt en väldigt seriös sida, o hoppas o tror att folk inte bryr sig såå mkt om namnet.

Jag kommer självklart att köra vidare med Flickr, för jag tycker det är en bra sajt med bra funktioner. Men jag kommer nog att ha en portfolio via fotosidan.se med mina arbetsprover så att säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 19:37

Har tutat upp dagens skörd. Det blev en del igår också. Kika gärna...

Flickr: Rei_san's Photostream

  • Medlem
  • 2008-10-07 20:56

Reisan: Det du skulle kunna göra är ju att skaffa någon egen hemsida, om du inte redan har en, och helt enkelt låta den länka vidare till Flickr.

Ursprungligen av CKOTG:

Reisan: Det du skulle kunna göra är ju att skaffa någon egen hemsida, om du inte redan har en, och helt enkelt låta den länka vidare till Flickr.

Det finns massa Flash-fotoalbum därute.
Både gratis och som kostar flis.

Det jag använder är gratis.

Home.mac (här på 99.se) används för swf-programmet och några styrfiler.
Bilderna sups in från FlickR. jag väljer vilka som skall tas med genom att tagga
med "vph" som tag (visa på hemskesidan).

Jeremiah Fotosida

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:12
Ursprungligen av Goflorp:

jag väljer vilka som skall tas med genom att tagga
med "vph" som tag (visa på hemskesidan).

Jag har sett den taggen "vpn", senast idag när jag kolla en bild hos dig. Fundera för mig själv vad det kunde va förkortning på... Haha. Ok, men nu vet jag vad den är till för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:16
Ursprungligen av Goflorp:

Det finns massa Flash-fotoalbum därute.
Både gratis och som kostar flis.

Det jag använder är gratis.

Home.mac (här på 99.se) används för swf-programmet och några styrfiler.
Bilderna sups in från FlickR. jag väljer vilka som skall tas med genom att tagga
med "vph" som tag (visa på hemskesidan).

Jeremiah Fotosida

Ja, den flashbaserade fotoalbumet som du använder är riktigt cool.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:11
Ursprungligen av CKOTG:

Reisan: Det du skulle kunna göra är ju att skaffa någon egen hemsida, om du inte redan har en, och helt enkelt låta den länka vidare till Flickr.

Ja, det är ju ett alternativ. Har funderat på att göra en egen hemsida och ha den som portofolio för mina "arbetsprover". Mm, får se vad det blir. Ska sätta igång inom kort.

Gör samma det är rätt enkelt.

Det finns ett som ser ut som et klot. med bilder på ytan för ca 50 usd ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 21:50
Ursprungligen av Goflorp:

Gör samma det är rätt enkelt.

Det finns ett som ser ut som et klot. med bilder på ytan för ca 50 usd ....

Mm, tycker du inte den är lite för "mycket", dvs för mycket effekter och "nymodigheter".

Äh, sök lite på Flash photo Galley och viewer etc...

Du hittar tonvis.
Bläddrande böcker, scrollar, float, etc etc

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-07 22:08
Ursprungligen av Goflorp:

Äh, sök lite på Flash photo Galley och viewer etc...

Du hittar tonvis.
Bläddrande böcker, scrollar, float, etc etc

Hehe, jag ska se över alternativen...

Lagt upp ett par nya bilder på flickr, kom gärna med kritik och förslag

Här är ett par av dem:

Senast redigerat 2008-10-08 23:46
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-10-09 22:40
Ursprungligen av Wakkashi:

Lagt upp ett par nya bilder på flickr, kom gärna med kritik och förslag

Här är ett par av dem:

Det där var skyst Bildbehanling

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-09 11:52

första korten som jag knäppt med min nya D60. redigerade och klara!
två på min flickvän som jag tyckte blev ganska så bra.

lite bär:

AF-borgen i lund:

kommentera gärna!

Tackar, håller på och lär mig men har bara skrapat på ytan änsålänge känns det som

En intressant fråga, som jag tycker platsar ganska bra i denna tråd, istället för att starta en ny...

Jag kom ihåg någon gammal NG-regel (eller liknande) som stipulerar att man får en okej bild på en rulle, en bra bild på tio rullar, och en riktigt bra bild på 100 rullar... Enligt denna regel krävs det alltså 3600 bilder för en kanonbild...

I samband med detta funderade jag på hur många av mina egna bilder jag varit riktigt nöjd med sedan jag skaffade digital systemkamera för ett och ett halvt år sedan, och kom till slutsatsen att det väl är i runda slängar fem-sex bilder som jag är riktigt nöjd med, ett 50-tal som jag kommer ihåg som "bra". De som var "okej" har jag nog mestadels glömt... Det stämmer ganska väl med regeln ovan (även om "kanon", "bra" och "okej" förmodligen har en delvis annan betydelse för mig än för en NG-fotograf...).

Kom också ihåg att jag läste något som Goflorp skrev tidigare i denna tråd:

Citat:

Själv har jag bestämt mig för att lägga ribban såpass högt att jag varje bild jag lägger in blir geotaggad och kommenterad direkt.

Så då är frågan, hur högt sätter ni ribban för er själva?

För egen del har jag konstaterat att jag har haft en fantastiskt bra dag om jag kommer hem med en bild som jag är nöjd med efter att ha varit ute och fotat...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 22:21
Ursprungligen av Thomas Weigle:

En intressant fråga, som jag tycker platsar ganska bra i denna tråd, istället för att starta en ny...

Jag kom ihåg någon gammal NG-regel (eller liknande) som stipulerar att man får en okej bild på en rulle, en bra bild på tio rullar, och en riktigt bra bild på 100 rullar... Enligt denna regel krävs det alltså 3600 bilder för en kanonbild...

I samband med detta funderade jag på hur många av mina egna bilder jag varit riktigt nöjd med sedan jag skaffade digital systemkamera för ett och ett halvt år sedan, och kom till slutsatsen att det väl är i runda slängar fem-sex bilder som jag är riktigt nöjd med, ett 50-tal som jag kommer ihåg som "bra". De som var "okej" har jag nog mestadels glömt... Det stämmer ganska väl med regeln ovan (även om "kanon", "bra" och "okej" förmodligen har en delvis annan betydelse för mig än för en NG-fotograf...).

Kom också ihåg att jag läste något som Goflorp skrev tidigare i denna tråd:

Så då är frågan, hur högt sätter ni ribban för er själva?

För egen del har jag konstaterat att jag har haft en fantastiskt bra dag om jag kommer hem med en bild som jag är nöjd med efter att ha varit ute och fotat...

Måste säga att jag aldrig hört talas om de förrut, men som att de låter som en "vettig" tanke.
Min ribba dock är väldigt låg, då jag inte ens kommit upp i 3600 bilder med min kamera. Jag är ny o lär mig varje dag, o därför blir ju ribban helt annorlunda. eftersom jag hela tiden kommer på nya tekniker o tankar o ideer om foto, så blir jag ju hela tiden mer säker på hur jag tar foton jag upplever som väldigt bra liksom, o därav så kommer den ju höjas varefter. En bild jag tagit idag o är nöjd med, kanske jag inte alls är lika nöjd med när jag lärt mig hur jag gjorde för o få den så bra, o därav kan göra så för de flesta korten liksom...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-12 22:27
Ursprungligen av Thomas Weigle:

En intressant fråga, som jag tycker platsar ganska bra i denna tråd, istället för att starta en ny...

Jag kom ihåg någon gammal NG-regel (eller liknande) som stipulerar att man får en okej bild på en rulle, en bra bild på tio rullar, och en riktigt bra bild på 100 rullar... Enligt denna regel krävs det alltså 3600 bilder för en kanonbild...

I samband med detta funderade jag på hur många av mina egna bilder jag varit riktigt nöjd med sedan jag skaffade digital systemkamera för ett och ett halvt år sedan, och kom till slutsatsen att det väl är i runda slängar fem-sex bilder som jag är riktigt nöjd med, ett 50-tal som jag kommer ihåg som "bra". De som var "okej" har jag nog mestadels glömt... Det stämmer ganska väl med regeln ovan (även om "kanon", "bra" och "okej" förmodligen har en delvis annan betydelse för mig än för en NG-fotograf...).

Kom också ihåg att jag läste något som Goflorp skrev tidigare i denna tråd:

Så då är frågan, hur högt sätter ni ribban för er själva?

För egen del har jag konstaterat att jag har haft en fantastiskt bra dag om jag kommer hem med en bild som jag är nöjd med efter att ha varit ute och fotat...

Rent allmänt är jag nöjd om jag får till foton såsom jag tänkt mig vid fototillfället. Och mest nöjd blir jag om jag även lyckas ta foton där jag inte behöver göra någon korrigering i efterhand.

Dock håller jag med om att där är få guldklimpar i ån.

Jag tror att en bra grundregel hur man än resonerar är att fundera på vad det är som gör att man är nöjd med en bild, mindre nöjd med en annan... Och förstås att "analysera" andras foton och vad man gillar/inte gillar med dem.

Sedan har du förstås helt rätt. Ribban förändras allt eftersom man fotar mer och man ställer högre krav på sig själv. Tror dock att det gäller att undvika frustrationen när man kommer längre, och snarast betrakta foto som fiske... En bra fotodag mäts inte i hur många hyfsade bilder man tagit utan hur trevlig dagen varit. Får man dessutom med sig en riktigt fin bild hem, desto bättre!

En bra fotodag är exakt som att gå ut med båten och pilka torsk. Att få något är liksom inte huvudanledningen till att man går ut. Då är det lättare på alla sätt gå till fiskaffären.

En bra fiskedag gäller ju så mkt -sällskapet, vädret, pratet, tekniken, läge etc.
Få en fisk är en bonus. EN bra bild känns bra.

Bevaka tråden