Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej igång min nya iPhone 3G från telia

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena köpte en iPhone 3G från Telia idag och har försökt få igång den sen i eftermiddags.
När jag startar iPhonen hamnar den i återställningsläge (den funkade ett tag, registrerade den och så men sen när jag skulle uppgradera den så blev det nått knas). Vet ej vad jag gjort för fel men det står att jag måste återställa iPhonen. När jag gör det så jobbar den ett tag sen dyker felmedelande 1604 eller 1611 upp och jag är tillbaka på ruta noll.
Jag har testat:
- att byta dator
- avinstallera itunes 8 och testat med 7.7
-ta ut simkortet
Det senaste jag prövat är att formatera datorn och installerat itunes 8 på nytt men det funkar fortfarande inte. Telefonen har hamnat i en ond cirkel. Så min fråga är nu:
- Kan någon av er hjälpa mig??? Eller måste jag gåtillbaka till Telia och bli förnedrad?

Ursprungligen av maxskinner:

Eller måste jag gåtillbaka till Telia och bli förnedrad?

Varför skulle du bli förnedrad? Säg som det är och fråga hur ni ska lösa det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-22 14:06
Ursprungligen av maxskinner:

Tjena köpte en iPhone 3G från Telia idag och har försökt få igång den sen i eftermiddags.
När jag startar iPhonen hamnar den i återställningsläge (den funkade ett tag, registrerade den och så men sen när jag skulle uppgradera den så blev det nått knas). Vet ej vad jag gjort för fel men det står att jag måste återställa iPhonen. När jag gör det så jobbar den ett tag sen dyker felmedelande 1604 eller 1611 upp och jag är tillbaka på ruta noll.
Jag har testat:
- att byta dator
- avinstallera itunes 8 och testat med 7.7
-ta ut simkortet
Det senaste jag prövat är att formatera datorn och installerat itunes 8 på nytt men det funkar fortfarande inte. Telefonen har hamnat i en ond cirkel. Så min fråga är nu:
- Kan någon av er hjälpa mig??? Eller måste jag gåtillbaka till Telia och bli förnedrad?

Har du USBkabeln inkopplad direkt i en USB 2.0-port i datorn, och inte via en USBhubb?

Ursprungligen av kenjon:

Har du USBkabeln inkopplad direkt i en USB 2.0-port i datorn, och inte via en USBhubb?

ja självklart. testat alla portar.

efter typ 100 försök lyckades jag återställa telefonen. så nu går det att ringa. men när jag pluggar in telefonen så hittar inte itunes den. men den laddar. så nått fel är det på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 21:35

Lämna in?

Ursprungligen av zappee:

Lämna in?

får man en ny då eller måste man vara utan ett tag? det orkar jag inte med försöker hellre lösa problemet på egen hand.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 21:46
Ursprungligen av maxskinner:

får man en ny då eller måste man vara utan ett tag? det orkar jag inte med försöker hellre lösa problemet på egen hand.

Det beror nog på, kolla med Telia... de lär inte tvinga dig att lämna in den.

Ursprungligen av zappee:

Det beror nog på, kolla med Telia... de lär inte tvinga dig att lämna in den.

den är lixom 1 dag gammal och jag pallar lixom inte vänta på att den är borta från mig.

Ursprungligen av maxskinner:

den är lixom 1 dag gammal och jag pallar lixom inte vänta på att den är borta från mig.

Tror du inte har så stort val om du vill ha det kontrollerat, då Telia inte själva gör undersökningar på telefon (om det inte har ändras).

Vill man ha det fungerande så får man lida pin

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-23 21:05
Ursprungligen av maxskinner:

den är lixom 1 dag gammal och jag pallar lixom inte vänta på att den är borta från mig.

Då får du väl lixom vara utan mobil lixom.

Prova byta dator och gör återställningen på den.
Funkade bra för mig.

Ursprungligen av maxskinner:

den är lixom 1 dag gammal och jag pallar lixom inte vänta på att den är borta från mig.

Sluta gnälla nu - Du har ju ingen fungerande iPhone nu heller - vad är det Du skulle sakna så mycket? Ballfaktorn?

Gå tillbaka till Telia ned den och bete sig som en missnöjd kund, eller skicka morsan om Du inte klarar av att klaga.

Har du tänkt på att auktorisera den dator du använder ?
Det gör man under i iTunes under Affärer där det står "Auktorisera dator..."

Ursprungligen av KaRo:

Har du tänkt på att auktorisera den dator du använder ?
Det gör man under i iTunes under Affärer där det står "Auktorisera dator..."

desvärre ja. typ var 15:e gång man pluggar in den dyker den upp i itunes. men det är ej fel på sladden (har testat med en annan iphone)

Klart du ska gå tillbaka med den, och be att få den utbytt. Jag snarare du gör det desto större chans att få den utbytt istället för inskickad. DOA brukar handla om en vecka, försök med det.

Lycka till!

Gällande iPhone kan man aldrig få den utbytt direkt, den ska alltid skickas in på reperation oavsett när felet inträffar. Även om de hade varit samma problem out-of-box hade den skickats på reparation, de är reglerna för iPhones. Självklart kan du få den utbytt, men de är först efter att den varit på rep i sånna fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-26 16:28
Ursprungligen av danneffs:

Gällande iPhone kan man aldrig få den utbytt direkt, den ska alltid skickas in på reperation oavsett när felet inträffar. Även om de hade varit samma problem out-of-box hade den skickats på reparation, de är reglerna för iPhones. Självklart kan du få den utbytt, men de är först efter att den varit på rep i sånna fall.

Mycket tveksam till att DOA skickas in för rep.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-26 20:42
Ursprungligen av zappee:

Mycket tveksam till att DOA skickas in för rep.

Konsumentköplagen:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Källa: Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-27 12:13
Ursprungligen av kainen:

Konsumentköplagen:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Källa: Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

Lagen ja. Telia kan ju faktiskt vara snälla också, många företag byter ut DOAs direkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-27 13:58
Ursprungligen av zappee:

Lagen ja. Telia kan ju faktiskt vara snälla också, många företag byter ut DOAs direkt.

Absolut, men vi snackar ju om telia nu, efter min erfarenhet så gör dom absolut ingenting mer än dom absolut måste... kundservice, vad e det?

edit: stavfel

Senast redigerat 2008-09-27 15:19

Jag läste en tråd om en medlem som lämnat in sin 3G i en Teliabutik i Malmö och fått den bytt direkt, DOA. Däremot hade en annan butik nekat honom. Tror det beror på personalen i butiken och inte företaget, faktiskt.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag läste en tråd om en medlem som lämnat in sin 3G i en Teliabutik i Malmö och fått den bytt direkt, DOA. Däremot hade en annan butik nekat honom. Tror det beror på personalen i butiken och inte företaget, faktiskt.

Då har dom gjort ett undantag i de fallet, för reglerna, gällande iPhones är att dom ska på rep även om dom är DOA. Nu är de givetvis skillnad om dom öppnar den i butiken och hjälper med registreringen.
Men har du tagit hem din iPhone och den inte funkar ska den på rep DOA eller inte.
Har sett supportriktlinjerna angående iPhones och de här ska gälla alla teliabutiker.

Precis som danneffs säger så bryter du återköpsrätten så fort plasten på kartongen bryts på iPhonen och då måste den skickas in via Telia till service och sen vidare till Apple's service-center.

Telia får INTE byta ut trasig iphone i butik enligt strikta regler från Apple

/// Telia-anställd

Ursprungligen av Arfide:

Precis som danneffs säger så bryter du återköpsrätten så fort plasten på kartongen bryts på iPhonen och då måste den skickas in via Telia till service och sen vidare till Apple's service-center.

Telia får INTE byta ut trasig iphone i butik enligt strikta regler från Apple

/// Telia-anställd

Jag lyckas inte hitta något om det på Telias webbsidor, du som Telia-anställd kan väl länka till var det står?

hittar inte vart det står men vet att vi ska säga det till kunderna när dom köper sina telefoner så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-06 22:48

Varför skulle Telia lägga ut intern information på deras hemsida? Förmodligen så ljuger inte Arfide.

Ursprungligen av B-lund:

Varför skulle Telia lägga ut intern information på deras hemsida? Förmodligen så ljuger inte Arfide.

Tror någon att han ljuger, och varför skulle det vara intern information? Har inte kunderna rätt att få veta vilka villkor som gäller? Mycket märkligt i annat fall.

1
Bevaka tråden