Tråkigt att du har problem.
Personligen upplever jag det enkelt att ställa in Mac för skickande av mail, det gäller bara att fylla i enligt de uppgifter man får från mail-företaget, i ditt fall Telia.
Dvs, fyll i de uppgifter du har fått från Telia om användarnamn, lösenord och SMTP-server.
Om du använder Apple Mail så går du in på Inställningar / Konton.
Tryck + för att lägga in ett nytt konto och svara på frågorna enligt de uppgifter som du har fått från Telia, eller markera ett existerande konto i listan och tryck Kontoinformation.
För att redigera skickande av brev tryck Serverinställningar.
Server, utgående post: < fyll i Telias SMTP-server, du har fått denna i ett informationsbrev från Telia när du köpte deras internet >
Autentisering: Lösenord
Användarnamn: < ditt användarnamn, samma som du har för mottagande av brev >
Lösenord: < ditt lösenord, samma som för mottagande av brev>
Klicka även i "Använd SSL" och kör på Port 25.
Jag använder tre olika mejleverantörer och har dessutom internet från en helt annan firma än mina mejlleverantörer. Fungerar klockrent och har gjort det från början. Har tagit mig max ett par minuter att ställa in allt och förstår därför inte din kommentar om att PC skulle gå fortare här. Däremot så är det väl så att Telias kundsupport inte är världens bästa på Mac och deras handböcker talar om hur man gör i WIndows och Outlook Express.
Men, det är ju samma inställningar - de ligger bara under andra alternativ på datorn.