Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt ljud i iPod Touch?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-08 21:24

Hej allesammans!

Är ny här på forumet och kikar runt lite i allmänhet för lära mig nytta och nöje, kul att denna sida fanns!
-----------------

Köpte en iPod Touch från Applestore tidigt Juli i år eftersom min förra samsung blev stulen i Thailand.

Min första spontana reaktion var att ljudet var kasst i jämförelse med denna, men det kändes som det var FEL på ljudet, jag uppfattar det väldigt brusigt som att det slår igenom på något sätt.

Sen märkte jag att detta inte är på alla låtar, t.ex Run DMC som har bra dunktryck i funkar kvaliten alldeles utmärkt, men drar jag sen på In Flames eller något så låter det som basen slår sönder sig själv.

Min fråga är då - Är det fler som uppfattat detta ? Har jag fått måndags exemplar ? Har detta med någon slags ljudkvalite på låtar att göra? Känns som runt 40% av låtarna är såhär.

Jag har ett par schyssta Sennheiser in Ear, med vanliga iPodlurarna som medföljde höll jag på att dö av förskräckelse.

Tack för öppet mottagande.

  • Medlem
  • 2008-10-08 21:29

Nu äger jag ingen touch, men jag har inte märkt av något liknande med min iphone iallafall, och skulle inte tro att det ska vara någon skillnad på ljudkvalitén mellan dem.

Är inte mycket till hjälp men, iallfall

Välkommen

Ursprungligen av alexsan:

Hej allesammans!

Är ny här på forumet och kikar runt lite i allmänhet för lära mig nytta och nöje, kul att denna sida fanns!
-----------------

Köpte en iPod Touch från Applestore tidigt Juli i år eftersom min förra samsung blev stulen i Thailand.

Min första spontana reaktion var att ljudet var kasst i jämförelse med denna, men det kändes som det var FEL på ljudet, jag uppfattar det väldigt brusigt som att det slår igenom på något sätt.

Sen märkte jag att detta inte är på alla låtar, t.ex Run DMC som har bra dunktryck i funkar kvaliten alldeles utmärkt, men drar jag sen på In Flames eller något så låter det som basen slår sönder sig själv.

Min fråga är då - Är det fler som uppfattat detta ? Har jag fått måndags exemplar ? Har detta med någon slags ljudkvalite på låtar att göra? Känns som runt 40% av låtarna är såhär.

Problemet när man har bra lurar är att man hör hur illa vissa låtar egentligen låter, In Flames är en OK grupp men deras produktioner låter sisådär havbra jämfört med t.e.x. usa proddad hårdrock.
Kan ju också bero på att du har taskigt kodade mp3:or..

Jag tycker ljudet är hyfsat men är ingen finsmakare när det gäller musik så kanske jag missar en del dåligheter. Tänker iaf köpa de här lurarna när de kommer ut snart: Apple - iPod - In-Ear Headphones

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-08 22:00
Ursprungligen av alexsan:

Hej allesammans!

Är ny här på forumet och kikar runt lite i allmänhet för lära mig nytta och nöje, kul att denna sida fanns!
-----------------

Köpte en iPod Touch från Applestore tidigt Juli i år eftersom min förra samsung blev stulen i Thailand.

Min första spontana reaktion var att ljudet var kasst i jämförelse med denna, men det kändes som det var FEL på ljudet, jag uppfattar det väldigt brusigt som att det slår igenom på något sätt.

Sen märkte jag att detta inte är på alla låtar, t.ex Run DMC som har bra dunktryck i funkar kvaliten alldeles utmärkt, men drar jag sen på In Flames eller något så låter det som basen slår sönder sig själv.

Min fråga är då - Är det fler som uppfattat detta ? Har jag fått måndags exemplar ? Har detta med någon slags ljudkvalite på låtar att göra? Känns som runt 40% av låtarna är såhär.

Jag har ett par schyssta Sennheiser in Ear, med vanliga iPodlurarna som medföljde höll jag på att dö av förskräckelse.

Tack för öppet mottagande.

Jag tror mer på att du har många låtar som det är riktigt dålig kvalité på, alltså låg bitrate.
Hur tankar du ner din musik? Via iTunes Store eller pirat? Om du piratar och det är t ex. Direct Connect så kan kvalitén på låtarna variera enormt mycket men oftast är det skit. Är det torrent från en stor öppen sida som Pirate Bay, så är det också oftast skit. Ett konto på en låst sida är det du ska ha och ladda ner allt i V0-kodning.. Sen med en bra Mp3-spelare och bra hörlurar hör man oftast lättare om det är dålig eller bra kvalité, i en billig skitspelare så låter det riktigt kasst vare sig det är bra eller dåligt.
Köper du allt i iTunes Store så är det bra kvalité, då kanske det är något fel på spelare eller hörlurar. Importerar du bara från skivor så välj V0-kodning, går att ställa in importeringsinställningar i iTunes.

  • Medlem
  • 2008-10-09 09:25

Ursäkta, nllub, men vad är V0-kodning? Är det när man använder LAME, eller är det något jag missat i iTunes?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-12 23:25
Ursprungligen av lufra:

Ursäkta, nllub, men vad är V0-kodning? Är det när man använder LAME, eller är det något jag missat i iTunes?

Ja. Det är den högsta variabla kvalitén man kodar med LAME. Står mer om det här: LAME - Hydrogenaudio Knowledgebase
Läs även om Variabel bitrate(VBR) här: Variable Bitrate - Hydrogenaudio Knowledgebase

Jag importerar själv inga skivor och håller inte på och rippar från FLAC då det oftast finns V0 färdigkodat att få tag i. Men om man importerar kan så lär det inte vara någon större skillnad med att ställa in iTunes att koda variabel bitrate och minst ~230kbps. Man ställer in det under importinställningar och väljer "anpassad" vid rullmenyn "inställning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 19:52
Ursprungligen av alexsan:

Hej allesammans!

Är ny här på forumet och kikar runt lite i allmänhet för lära mig nytta och nöje, kul att denna sida fanns!
-----------------

Köpte en iPod Touch från Applestore tidigt Juli i år eftersom min förra samsung blev stulen i Thailand.

Min första spontana reaktion var att ljudet var kasst i jämförelse med denna, men det kändes som det var FEL på ljudet, jag uppfattar det väldigt brusigt som att det slår igenom på något sätt.

Sen märkte jag att detta inte är på alla låtar, t.ex Run DMC som har bra dunktryck i funkar kvaliten alldeles utmärkt, men drar jag sen på In Flames eller något så låter det som basen slår sönder sig själv.

Min fråga är då - Är det fler som uppfattat detta ? Har jag fått måndags exemplar ? Har detta med någon slags ljudkvalite på låtar att göra? Känns som runt 40% av låtarna är såhär.

Jag har ett par schyssta Sennheiser in Ear, med vanliga iPodlurarna som medföljde höll jag på att dö av förskräckelse.

Tack för öppet mottagande.

Japp, jag håller med grabbarna som menar att det är den låga bitraten som du hör. Jag tror att det inte finns någon oro om att hörlurarna eller ipoden i sig är något fel på.
By the way, välkommen!

Ett tips är att absolut inte använda equalizern då den ger sämre ljud. Annorlunda ljud men av sämre kvalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 20:41
Ursprungligen av pepparkaka:

Ett tips är att absolut inte använda equalizern då den ger sämre ljud. Annorlunda ljud men av sämre kvalitet.

Varför finns då equalizern? Jag sitter med ett par KOSS hörlurar för 600kr. Equalizern för mig ger ett mycket bättre ljud och låter inte så instängt som equalizern på default.

1
Bevaka tråden