- henkebarn
- Medlem ●
- Helsingborg
- 2008-10-06 11:20
Jag har sedan min första visit i Berlin 2002 varit en glad ölälskare. Jag var 17 år och hade fram tills dess (bortsett från en jävligt dov resa till prag året innan, som jag endast har svaga minnen av, for some reason) endast druckit pissljumna Carlsberg Sort Guld och Hansa (givetvis insmugglade av någon tveksam jugoslav och handlade genom den nervevade rutan vid passagerarsätet) av en enda anledning: bli berusad och ha "roligt"!
När jag fyllt 17 blev jag utvald att åka till Berlin tillsammans med Svenska fredskommittén för att undervisas i ämnet Förintelsen. Målet var att besöka 2 koncentrationsläger (Ravensbrück och Sachsenhausen), ett antal museum och andra guidade turer. Det var en fantastisk resa, minst sagt och jag vill uppmuntra er andra till att göra densamma. Men jag hann även med ett par öl i the land of läderhåsen.
Vi hade givetvis stort NO-NO när det gällde alkohol, men come on! Vem brydde sig? Inte de flummiga lekledarna i alla fall.
Så en kväll fann jag mig med tre killar jag nyss träffat på en liten skruttig pub i Berlin. Jag skulle varken hitta till eller känna igen den idag. Men jag minns smaken. Smaken av ljuvligt veteöl. Detta var kvällen då jag drack min första weissbier. Det var en Erdinger Kristall. Den var kall, god och annorlunda. Tvärtemot vad jag druckit tidigare!
Jag älskade den direkt och när jag kom hem rusade jag runt staden (Helsingborg) efter nästa upplevelse. I Helsingborg fanns det bara två ställen som släppte in mig trots min ringa ålder (ej 18 fyllda), som dessutom serverade lite småkul öl; Gyllene Prag och Edelweiss. Behöver jag berätta att den förstas specialitet var tjeckiskt öl och den andras var tyskt? Anyway, där dracks det en hel del öl de kommande åren. Men när jag fyllde 20 och kunde börja handla på Systemet shoppade jag alltid olika öl. Istället för att som en del polare köpa en platta Sofiero för 230 spänn köpte jag 7 stycken spännande sorter för samma pris. Jag kan lova er att jag hade roligare och fann mer njutning i det.
Genom åren har jag givetvis funnit en del favoriter, men på senaste tiden har de suddats ut mer och mer. Speciellt det senaste året har jag ändrat uppfattning om många öl. Kanske är det för att jag testat så många nu, att jag funnit vissa smaklösa.
Men denna tråden vore ju inte kul om jag inte nämnde några favoriter/tips!
Själv har jag det senaste halvåret funnit en förkärlek till Pale Ale, gärna India Pale Ale. Det smakar inte madras eller tandoori. Det har en slags fruktighet och en ganska stark beska och är fruktansvärt god. Den första jag drack som jag förälskade mig i var Sierra Nevada Pale Ale, där Sierra Nevada är bryggeriet. Det är ett amerikanskt bryggeri vars Pale Ale är en jättegod ingångsöl till "genren". Jag tycker mycket om den, även om det finns bättre, men de är oftast dyrare också.
Sierra Nevada producerar flera andra öl, inte bara Pale Ales. En av mina absoluta faviriter heter Bigfoot och är ett såkallat Barley wine - en stark variant på Ale. Det är ett jävla tjong i den, men den är riktigt god. Smakfull som satan (ursäkta språket, men ibland måste svordomarna in) och frisk och god.
Utöver Pale Ale och Bigfoot kan jag även rekommendera Celebration Ale, som är något mindre edgy än Pale Ale, men lite fylligare och Summerfest som också är väldigt god. Ytterliggare en Sierra Nevada som jag testat är ESB, men den kan jag inte uttrycka mig så mycket om. Jag drack den efter en Celebration Ale, som ju är väldigt fyllig, och ESB kändes ganska tunn då. Jag ska ge den en ärligare chans.
Övriga aktörer som gör väldigt goda ales är Nils Oscar, ett svenskt bryggeri som jag tycker gör en väldigt god India Ale, Michigan Breweries (USA) och deras High Seas (finns ej på systemet, tyvärr) och Mikkeller India Pale Ale (dyr som fan - 155:- för 33cl på Bishops Arms, svår att få tag i, men kommer ni till Helsingborg kan jag ordna åt er ). Jag har ännu många bryggeri och avarter att utforska, så tro inte att listan är komplett. Det finns många ales från till exempel Boddington och många ales som London Pride och Spitfire som jag inte givit ett tillräckligt rättvist test för att uttala mig om. Sen finns det ju många brown ales, som till exempel Newcastle Brown Ale, som jag personligen kan tycka är lite vattnig, men god till en kryddstark hamburgertallrik. I brist på bröd får man ta limpa brukar min far säga, eller i brist på öl får man ta Newcastle som jag brukar säga!
Jag är inte så hemskt insatt i stouts, men jag har ett par tips. Old Rasputins Russian Imperial Stout - en riktigt jävla skitgod stout. Har ni provat att rosta en skiva Skogaholmslimpa? Den syrliga sötman man får av att rosta en sådan bit bröd, tillsammans med lite kaffearom och rökighet, mustiga kryddor... Mmmm. Jättegott Den får väldigt högt betyg hos mig. Att ta en bit fin, mörk choklad till är inte helt fel heller.
Just kombinationen stout och choklad är väl vad som fått Youngs bryggeri, verksamma inom många områden, att tillverka Youngs Double Chocolate Stout. Också god. Mildare än Rasputin och en viss smak av choklad. Kan rekommenderas för ej vana stoutdrickare
Ett område till som jag börjat utforska är Trappist-öl. Trappisten härstammar från Belgien och bryggs utav trappist-munkar (religion och alkohol brukar gå ihop. Hönan eller ägget?). Av de tre jag testat anser jag mig finna rötter från veteölen, speciellt bismaken utav honung. Undertiden jag började skriva den här tråden öppnade jag en röd Chimay (Dubbel Trappist), som följdes utav en Rochefort Trappist.
Chimayn var trevlig, god och väl bismakande utav honung. Den kändes dock lite tunn i toppen enligt mig. Rocheforten tog däremot i där Chimayn slutade och fyllde dessutom upp botten och vann helt klart racet i mina ögon. Chimay finns dock att få som vit och blå också och dessa har jag inte testat... ännu
As we speak klämmer jag faktiskt en Old Rasputin som jag nämnde tidigare. Den är som sagt helt fanstastiskt.
Jag önskar att jag hade lite lättsaltade potatischips, eller varför inte lite välrökt centraleuropeisk korv i tunna skivor? Mmm...
Jag har nyligen gått av nattpasset, så tänk er att klockan är cirka 23. Dessutom har jag jobbat 7 nätter i rad, så tänk er att det är helg
Mycket mer kan jag inte komma på för tillfället. Men jag vill säga att jag jobbar på Bishops Arms i Helsingborg men även för Elite Hotels i Helsingborg.
Är folk intresserade utav MacPub i Helsingborg kan jag ordna öl- eller whiskeyprovning på Bishops Arms (priset kan jag kanske pula med liiiite) och även hotellrum till kompispris för långväga resenärer (med andra ord behöver det ju inte vara en MacPub-kväll för lokala förmågor, utan även folk från andra delar av sverige). Hör av er!
Och glöm nu inte att berätta om era ölupplevelser!!! Feed me!