Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datametrix säljer olåsta iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från MacWorld:

Datametrix, ett dotterbolag till Tele2, har börjat sälja importerade Iphone 3g utan abonnemang och operatörsspärrar. Och utan tillstånd från Apple.

Tele2-bolaget säljer olåst Iphone - IDG.se

Där ser man, inte helt otippat att detta skulle inträffa kanske.
Men priset, "6 782,- [8 478,- inkl. moms]" var väl häftigt. Fast det är klart, de vill ju tjäna så mycket som möjligt, dom är ju i dagsläget ensamma om att sälja en iPhone 3G olåst i Sverige.

Känner mig rätt nöjd med att ha betalat 5500:- för min 16GB med garanti och en månad kvar av bindningstiden

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 11:32

...och jag känner mig rätt nöjd att ha betalat 5400 för en helt olåst 16 Gb!

Ursprungligen av CEk:

...och jag känner mig rätt nöjd att ha betalat 5400 för en helt olåst 16 Gb!

När du säger helt olåst menar du då att du kan använda annat kort än telias med hjälp av ett sådant ismartkort eller liknande?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 17:13

Nordstar; Nope, köpte den i Grekland för 569€ olåst...

Från Datametrix / APPLE iPhone 3G 16 GB Black

"Produkten är inte längre i vårt sortiment. Vänligen kontakta oss om du behöver hjälp att finna en ersättningsprodukt."

Kan det vara Telia som varit framme tro?

Ursprungligen av Patrik D:

Från MacWorld:

Datametrix, ett dotterbolag till Tele2, har börjat sälja importerade Iphone 3g utan abonnemang och operatörsspärrar. Och utan tillstånd från Apple.

Tele2-bolaget säljer olåst Iphone - IDG.se

  • Medlem
  • 2008-09-08 11:01

Eller så har Apples advokater kommit ner som ett ton tegelstenar på Datametrix. (Som de plägar säga över där)

Ouch. Det låter som om det gör ont.

Ursprungligen av bbus:

Eller så har Apples advokater kommit ner som ett ton tegelstenar på Datametrix. (Som de plägar säga över där)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-08 13:42

Känns mer som att det är Apple isf.
Telia har ingen ensamrätt på den svenska marknaden.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-09-10 09:18

iPhonen är tillbaka i deras sortiment, dock inga i lager enligt deras hemsida.

  • Medlem
  • 2008-09-10 22:02

Och var står det att den är olåst?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-09-10 22:05

Har för mig att det stått på sidan innan, men här står det iaf:

Tele2-bolaget säljer olåst Iphone - IDG.se

Kan bekräfta att erbjudandet är seriöst och att luren är olåst direkt ur (helt obruten) förpacking. Jag beställde en direkt när jag såg annonsen på IDG.se, fick den i fredags.
Aktiverade den i iTunes med mitt Telenor-kort. Installerade sedan från säkerhetskopian på min Telia-låsta iPhone. Funkar perfekt.
Importeras från Norge enligt säljare jag pratade med, vilket oxå framgår av språk på ask/medföljande dokumentation.
Dyrt? Ja. Men med både luren och Telenor-abbet betalt av företaget känns det som det kvittar. Italien/Grekland-lurar på Blocket inte ngt alternativ av redovisningsskäl.

Hej,

Du kan enkelt få en Greklandslur på ett redovisningsmässigt korrekt sätt. Ungefär som att du köper en server färdigkonfigurerad med en viss Linux-distro av ett utländskt företag istället för att de konfigurerar på distans, inga problem. Det är en tjänst, dvs. "configuration and activation of iPhone 3G PDA for the swedish market" eller liknande och det enda som krävs är att motparten/säljaren har rätt momsdeklaration.

Allt går

/jazzdevil

---
edit: tydligen inte, se senare inlägg
---

Ursprungligen av Sickdude:

Kan bekräfta att erbjudandet är seriöst och att luren är olåst direkt ur (helt obruten) förpacking. Jag beställde en direkt när jag såg annonsen på IDG.se, fick den i fredags.
Aktiverade den i iTunes med mitt Telenor-kort. Installerade sedan från säkerhetskopian på min Telia-låsta iPhone. Funkar perfekt.
Importeras från Norge enligt säljare jag pratade med, vilket oxå framgår av språk på ask/medföljande dokumentation.
Dyrt? Ja. Men med både luren och Telenor-abbet betalt av företaget känns det som det kvittar. Italien/Grekland-lurar på Blocket inte ngt alternativ av redovisningsskäl.

Senast redigerat 2008-09-16 15:05

Jo men det är ju det som är böket. Nu bara att beställa mot faktura, klappat och klart. Inte en massa jidder med ekonomiavdelningen för att försöka förklara ovanstående.

Allt går. Men en del går lite smidigare.

Såja. NU är vi överens

Ursprungligen av Sickdude:

Jo men det är ju det som är böket. Nu bara att beställa mot faktura, klappat och klart. Inte en massa jidder med ekonomiavdelningen för att försöka förklara ovanstående.

Allt går. Men en del går lite smidigare.

Till skillnad från vad jag tidigare trodde och efter att ha kollat med Vodafone här i Grekland, så verkar det inte gå att köpa telefoner av dem (eller Apple direkt heller) och sälja dem vidare, oavsett till vilket land. Monopolfasoner.

Det enda sättet jag kan se om man nu är intresserad av att göra på detta sätt (köpa från annat EU-land) är att personligen köpa telefonen eftersom EU-moms inte är några problem. Däremot blir det ju strul med garantiärenden då iPhone endast kan repareras i det land den köpts.

Hur Datametrix löst detta och om det är lagligt kan man bara spekulera om, detta är i alla fall vad som gäller i Grekland.

Ursprungligen av Sickdude:

Jo men det är ju det som är böket. Nu bara att beställa mot faktura, klappat och klart. Inte en massa jidder med ekonomiavdelningen för att försöka förklara ovanstående.

Allt går. Men en del går lite smidigare.

  • Medlem
  • 2008-09-17 13:30

Någon som köpt från Datametrix och fått sin telefon?

Saxat från Datametrix / APPLE iPhone 3G 16 GB Black

APPLE iPhone 3G 16 GB Black (MB496KN/A)
Då efterfrågan på iPhone varit mycket större än beräknat kan vi per idag inte ta emot fler beställningar. Vår förhoppning är att under oktober kunna erbjuda iPhone igen.

Stabilt, det känns som ett bra alternativ till Telia. Verkligen.

@ bbus: Läs mitt första inlägg ovan. ( #13)

  • Medlem
  • 2008-09-22 08:39

ok, tack!

Har själv beställt den 16 september från Data-m men inte fått den än.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-10-03 09:40

Beställde min den 5:e september. Fick telefonen igår. Det tog lite tid, men nu är den här, och jag är sjukt nöjd!

På Cect.se är 16GB-varianten nästan 2000,- billigare. Har mailat dom och fått till svar att det är riktiga prylar.
Någon som kan bekräfta detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-10 17:14
Ursprungligen av carlsson:

På Cect.se är 16GB-varianten nästan 2000,- billigare. Har mailat dom och fått till svar att det är riktiga prylar.
Någon som kan bekräfta detta?

Finns Cect.se-tråd. http://www.99.se/k-pa-iphone/252184-cect-ol-st-iphone-3g.html?highlight=cect

De verkar lagom seriösa när man kollar google.

Ursprungligen av carlsson:

På Cect.se är 16GB-varianten nästan 2000,- billigare. Har mailat dom och fått till svar att det är riktiga prylar.
Någon som kan bekräfta detta?

Visst är det riktiga iPhones, men de är låsta. Och de är inte momregistrerade så därför är de billigare. Ett bluff-företag som du ABSOLUT inte ska köpa ifrån.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 12:04
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 16:43

Ja, för 8400... man är dum i huvudet om man köper den för så mkt.

Apples återförsäljare får sälja iPhone

Snubblade över denna artikel när jag läste Aftonbladet Pryl i min iPhone här om dagen..

Det är ju Guld om man kommer kunna köpa utan abonnemang då!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-11 11:39
Ursprungligen av Pain Reaper:

Snubblade över denna artikel när jag läste Aftonbladet Pryl i min iPhone här om dagen..

[ATTACH]18510[/ATTACH]

Det är ju Guld om man kommer kunna köpa utan abonnemang då!!

För det första läser du på Aftonbladet.

För det andra var står det att de blir olåsta? Står att det är samtal med en annan operatör och då är det väl troligt att de kommer vara låsta till den operatören istället..

Bevaka tråden