DV PAL-video har rektangulära pixlar (PAR 1,2, om jag inte missminner mig) till skillnad mot datorskärmens kvadratiska pixlar (PAR 1) och är dessutom interlaced, vilket gör att bilden inte ser likadan ut på datorskärmen som på en tv.
Ska du bara leverera för WEB/ipod? Om du ska göra något som ska spelas upp på tv behöver du en monitor (helst ska du såklart alltid ha en monitor), och således ett videokort så som aja. Jag använder ett Motu V4HD för detta, vilket fungerar i de flesta fall.
Hur ska du få in videon från DV-banden? De flesta kameror har ju en DV-ut, men det är både tidskrävande och slitsamt för kameran. Kanske dags att investera i en bandare? Antingen då en med DV-ut, eller med SDI som du kan ta in i ett videokort.
Vad gäller datorkraft håller jag med tidigare - jag själv klipper ofta DV-material på min gamla MacBook, och enklare effekter, textskyltar och dylikt är inga problem att rendera. Ska materialet sen upp på web som exempelvis H.264 behöver du ju bara rendera en gång. Gör man det under natten är det normalt inga problem med en slö maskin.