Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator för redigering i Final Cut Pro/annat program. Vad behövs?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 16:23

Hej
Jag skulle behöva lite hjälp.
Vi filmar och skapar emellanåt material som släpps i form av en podcast (i lite olika format).

Det är redigering av intervjuer etc. som filmats på tex. DV-cam-band
Sparsamt med effekter värre än namnskyltar i intervjuer, fadeningar, textplattor mellan olika reportage etc.

Om jag ska göra detta istället för en annan person, vad behöver jag för dator till detta samt program för att det ska funka smidigt och bra?
Jag är halvbra på redigeringsprogram, men går eventuellt en utbildning.
Detta gäller för ett företag så ni behöver inte privatpersons-anpassa priser etc.

Tanken är att mer avancerade animationer etc. skapas av någon annan så att vi har som ett bilbiotek av sådant som vi kan infoga i våra avsnitt.

Please help me med utförliga förslag/tips etc. Allt är välkommet.

Fetaste iMac 24" med 4 GB RAM, två 500 GB FW800-diskar (den ena backup), FinalCut Studio 2. Det räcker för detta ändamål. Då har du allt du behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-08 20:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Fetaste iMac 24" med 4 GB RAM, två 500 GB FW800-diskar (den ena backup), FinalCut Studio 2. Det räcker för detta ändamål. Då har du allt du behöver.

jasså? trodde det var Mac Pro som det var läge för? Mer minne behövs alltså inte?

Rendering, är det minnet som jobbar då? Det är ju ngt man gärna vill ska gå så snabbt som möjligt.

Man vill - men behöver ingen MacPro för detta ändamål (man kan klippa SD-video på en MacBook - jag klipper ibland på en PowerBook med 800MHz CPU). Ska man tungköra HD 24/7 så väljer man MacPro så klart. Spelar pengar ingen roll så kan man ju givetvis köpa det värsta som finns och då är ju denna tråd meningslös egentligen. Välj dyraste riggen du hittar med maximalt allt.
Rendering sköts av CPU'n. Ju snabbare CPU - desto snabbare rendering. Men det är få renderingar som görs i relatid även om man har grymmaste MacPro'n. Om en rendering tar 3 timmar med en iMac så tar den 2 timmar med en fet MacPro - det är alltså inga inga mirakelskillnader. Feta renderingar gör man över natten och då spelar det mindre roll om det tar 6 timmar eller 4 tmmar.

4GB RAM räcker fint, men om budgeten ändå är obegränsad så rekomenderar jag att stoppa i så mycket som är tekninkt möjligt...så klart. 64 GB kanske?

(Jag vet dom som gör denna typ av jobb - den typ som du beskriver - med en MacBook Pro. nema problema. Dom gör allt på fältet.

Ursprungligen av martenj:

jasså? trodde det var Mac Pro som det var läge för? Mer minne behövs alltså inte?

Rendering, är det minnet som jobbar då? Det är ju ngt man gärna vill ska gå så snabbt som möjligt.

Vanligt DV-material hanteras av allt från en G3 (500 MHz) och uppåt. De enkla övergångar, textningar och effekter du beskriver hanteras galant och överkomligt snabbt av en G4 från 1 GHz. Det som kräver mest är nog konverteringen till slutformat(en) - H264, DVD etc. Där vill man gärna ha en G5 med dubbelpropp eller helst MacPro. Men dessa processer kan ju, som Zimmerman påpekar, göras över natten/lunchen då det ändå inte finns någon maskin som klarar det i realtid.

Sedan kanske det räcker med Final Cut Express om det bara är klipp som skall göras, inga avancerade animeringar etc? Men vad vet jag som bara suttit med iMovie för husbehov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-09 09:40
Ursprungligen av johan_tanying:

G5 med dubbelpropp eller helst MacPro

dubbelproopp, vad är det?

behöver man ett videoredigeringskort eller är sånt old school?

lägga på textskyltar, namnskyltar, övergångar etc. vilket program gör man det i?
de exempel jag sett tidigare så har det redigerats i final cut och sen gått över till after effects. sen gjorts ut till olika format.
är det ett speciellt program som gör ut de olika formaten eller exporterar man projektet från final cut till exempel?

Dubbelpropp = dubbel processor. Går (i princip) dubbelt så fort i program som vet att utnyttja sådan hårdvara. Och iMovie, FCE, FCP vet hur man gör...

Vad gäller textning etc i FCP får andra ta över. Jag har som sagt mest hempulat i iMovie och det är inte riktigt optimalt om man exvis vill göra undertexter eller namnskyltar.

DV PAL-video har rektangulära pixlar (PAR 1,2, om jag inte missminner mig) till skillnad mot datorskärmens kvadratiska pixlar (PAR 1) och är dessutom interlaced, vilket gör att bilden inte ser likadan ut på datorskärmen som på en tv.

Ska du bara leverera för WEB/ipod? Om du ska göra något som ska spelas upp på tv behöver du en monitor (helst ska du såklart alltid ha en monitor), och således ett videokort så som aja. Jag använder ett Motu V4HD för detta, vilket fungerar i de flesta fall.

Hur ska du få in videon från DV-banden? De flesta kameror har ju en DV-ut, men det är både tidskrävande och slitsamt för kameran. Kanske dags att investera i en bandare? Antingen då en med DV-ut, eller med SDI som du kan ta in i ett videokort.

Vad gäller datorkraft håller jag med tidigare - jag själv klipper ofta DV-material på min gamla MacBook, och enklare effekter, textskyltar och dylikt är inga problem att rendera. Ska materialet sen upp på web som exempelvis H.264 behöver du ju bara rendera en gång. Gör man det under natten är det normalt inga problem med en slö maskin.

Om pixlarna - tål att upprepas

Mycket riktigt är det olika förhållande på pixlar på en datorskärm och en TV-skärm, nu klarar ju de flesta moderna system att omvandla själva men om vi utgår från att låta datorn jobba så lite som möjligt så finns det ett optimalt sätt.

När man skapar en bild i Photoshop, gör den då i PAL 768x576 px
färdigställ bilden med allt vad den nu skall innehålla, spara sedan med ett namn som förslagvis slutar med 768 i namnet, t.ex.bilden_768.psd. Gå sedan in i bildstorlek och klicka ur rutan "behåll proportioner" Sätt bredden till 720 px och tryck ok. Nu kommer saker och ting att se lite hoptryckt ut. Spara bilden som t.ex. "bilden_720.tga eller vilket format man nu önskar, jag föredrar att jobba i tga eller psd för FCP.
När bilden tas ut på monitor så kommer den att vara korrekt igen.
Sen återstår ju bara det vanliga problemet med att få färgerna att stämma hela vägen genom kedjan

/Lycka till

Ej heller att förglömma att interpoleringen som krävs för att visa bilden med rätt proportioner på datorskärmen försämrar bilden märkbart, särskilt tydligt på text och grafik.

Om trådskaparen enbart ska producera podvideo som visas på ipods/datorskärmar så skulle jag rekommendera honom att konvertera materialet till progressivt och square pixels (PAR 1.0) redan innan redigering. Detta för att text och grafik ska skapas i rätt format från början. Då klarar han sig nog utan monitor också, om han har en hyffsad datorskärm.

Imovie-08....ingen Slow mo !!!!???

Allo !

Ny på Mac , efter ca. 15 år på PC (Hatar Windows movie maker!) ,så blir man lite besviken när man ej hittar slow motion på Imovie-08 !!!!

Vet att det finns på -06, men kan man ha både -06 o -08 samtidigt eller måste jag radera -08 ????

Eller är Final Cut ett bättre alternativ ?????

Du kan ha båda samtidigt - nema problema.

Klart att Final Cut Pro är "bättre" - men bättre för dig? Final Cut Express är ju ett mellanting.

Själv har jag klarat mig med iMovie (och då aldrig högre version än '06) för hemmabruk. Det senste året eller två har jag dock inte haft speciellt mycket tid, men sneglar allt mer mot FCE då iMovie trots allt är ganska skakigt m.a.p. stabilitet.

1
Bevaka tråden