Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tagga med mobilen-innovativt eller säljknep ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Framtiden är här: Nu introducerar Aftonbladet TAGGEN – en liten kod som snabbt länkar upp dig till internet i din mobiltelefon.
Se: Så taggar du med mobilen | Tagga | Aftonbladet

Aftonbladets satsning på mobila taggar har nominerats till en guldmobil i klassen "Årets nyhetstjänst i mobilen". Nomeneringen motiveras med att "Koder som läses av mobilkameran leder papperstidningens läsare till multimedial upplevelse i mobilen.

Här står om killen som utvecklade idén om taggen:
”Så kläckte jag idén om taggen” | Tagga | Aftonbladet

Jag har precis börjat pröva det och vet inte riktigt vad jag tycker om det men det är klart att det är ett sätt att sälja fler papperstidningar. Några som börjat använda det ?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-11 00:52

Förstår inte riktigt grejen måste jag säga. Kanske kommer bli ballt om fler varor och tjänster kommer nappa...

Är också fundersam men samtidigt tror jag på att det verkligen är en framtidsgrej.
Inom en snar framtid kommer nog alla att bära på sig en liten pryl (som ev kallas mobil) som man kan göra det mesta med; betala med, ringa, fotografera, hämta information, göra bankärenden, maila, rita, lyssna på musik, se video, info till allmänheten osv.

Var skeptisk först till detta men OM de använder det på rätt sätt och i nära på ALLA artiklar i tidningen. Så kan det faktiskt vara riktigt användbart.

Tex vid katastrofer osv då massa nytt hänt sen tidningen trycktes så kan man få updateringarna direkt medans man läser.

Om de sköter det dvs, det dom haft i de par numren jag läst har jag bara hittat ett 5-10 tal med taggar totalt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-11 11:41

Vi pratar Aftonbladet, katastrof såklart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 12:01

Som vanligt glömmer dom att göra det klart - och dom glömmer att se kundnyttan med det. Det vore intressant om dom gjorde som någon sa - se till att det som kommer via mobil är uppdateringar i samma ärende. och inte samma sak

• Medlem
  • Täby
  • 2008-10-11 17:08

Det handlar om ett program från appstore så flyttade jag tråden till rätt del av forumet.
/Mod

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-11 17:19

Kom precis hem från Japan och där fanns detta överallt: På reklamskyltar, i tidningar, i taxin, i restaurangen osv osv...

Framtidsgrej, inte i japan i alla fall. Där var det gammal skåpmat.

Hur göra egen tag?

Någon som känner till någon applikation där man kan göra sina egna taggar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 16:36
Ursprungligen av patrickaspling:

Någon som känner till någon applikation där man kan göra sina egna taggar?

kolla på BeeTagg Multicode Generator * The Code Generator for QR-Code, BeeTagg and Datamatrix

tack för det, bara att börja tagga!

1
Bevaka tråden