Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD som inkluderar itunes music oh iphoto libary

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har just inhandlat en förbaskat snygg och funktionell HD från iOmega (eGo).
I och med att jag har en MBP som begränsad mängd lagring så tänkte jag använda externa HD som en påbyggnadssats. Jag vill tex kunna ha iTunes music (som lagrar all musik) på den externa, och dessutom iPhoto's bibliotek.

Fungerar detta smärtfritt, eller måste des dynamiska mappar ligga på datorn ?

Mvh

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 19:17

Det ska fungera bra. Det är bara att kopiera över iTunes-biblioteket respektive iPhoto-biblioteket till den nya disken. Se till att iPhoto eller iTunes inte är startade då du gör det! (Ingen blå plupp under programmet i docken.)

Nästa gång du startar programmet, håll alt-knappen nertryckt. Du får en fråga om var biblioteket ligger nånstans.

Se till att din TimeMachine-disk är tillräckligt stor för både din MBP och din media-disk så du fortfarande kan göra backup på alltihopa.

Ursprungligen av pesc:

Det ska fungera bra. Det är bara att kopiera över iTunes-biblioteket respektive iPhoto-biblioteket till den nya disken. Se till att iPhoto eller iTunes inte är startade då du gör det! (Ingen blå plupp under programmet i docken.)

Nästa gång du startar programmet, håll alt-knappen nertryckt. Du får en fråga om var biblioteket ligger nånstans.

Se till att din TimeMachine-disk är tillräckligt stor för både din MBP och din media-disk så du fortfarande kan göra backup på alltihopa.

Tack så mkt, har än så länge bara fått igång iTunes. Den här lösningen verkar fungerar grymt, precis som jag ville

Hoppas iPhoto fattar lika bra som iTunes. Av någon anledning använder jag inte Time Machine, är inte så mkt för backup, jag lägger över projekt som hemsidor, foton etc. på externa ändå. Operativsystemet hoppas jag inte pajjar, men i värsta fall får jag väl installera om det.

Hej,

har flyttat över iPhoto Library från datorn till en extern hårddisk och kört bilderna på den externa hårddisken. Det har fungerat bra.

Nu har vi dock fått problem, har tidigare inte behövt öppna iPhoto med alt-knappen, bilderna har kommit upp ändå. Men idag när vi laddade ner några bilder syns bara de nya bilder som laddades ner idag. De gamla bilderna finns inte i iPhoto. De ligger där, men de är bara "vita" och inte klickbara.

Det fungerar inte heller att trycka ner alt-knappen för att välja att köra iPhoto på den externa hårddisken, vi får ingen fråga om var bibilioteket ligger, programmet öppnas bara automatiskt.

Någon som kan tipsa om vad som verkar vara fel?

Det borde komma upp en ruta om att ni får välja vilken bibbla som ska öppnas. Jag har dock märkt att den är väldigt känslig med det där alt-tryckandet. Se verkligen till att ni trycker in alt direkt efter att ha klickat igång iPhoto.

I värsta fall kanske ni får installera om iPhoto, bibblan ligger väl ändå säker på externa HDn?

1
Bevaka tråden