Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-video mystiskt hackande!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 23:59

Hejhej!

Reellt problem:

Jag har gjort en ljudinspelning av en kvinna som läser poesi. Därefter har en konstnär blivit influerad och målat tavlor till poesistyckena. Därefter har jag satt ihop de avfotade konstverken med ljudspåret i iMovie, exporterat till största möjliga QT-film, stoppat in i Toast, bränt en DVD-video med autostart (och låtit Toast koda filmen). Detta har fungerat hur bra som helst.

För ett tag sedan blev jag ombedd att klippa ner från 45min till 30min. Sagt och gjort. Klippte om ljudet i ProTools, in i iMovie, ändrade om längden på bilderna. Ut till dv-ström, in i Toast, ut på DVD-video med autostart. Fungerar jättebra hos mig. Inte hos kunden!!! Knepigt tänker jag, exportera till QT-film som första gången och bränner igen. Fungerar hos mig. Inte hos kunden!!! Vid det här laget är jag mycket förbryllad. Går och köper finfina TDK DVD+R skivor, samt en ny brännare (då min har börjat strula lite med noname CD-R). Bränner igen. Fungerar på min dator, fungerar på min billiga Philips-DVD, fungerar på min flickväns billiga Philips-DVD (inte samma modell). Hos min kund, som tittar på en Philips-DVD (!) så hackar det igen. Båda skivorna hackar på exakt samma ställe! Och det visar sig att förra bränningen hackade på exakt samma ställe också!

Vad är det frågan om? Fråga mig vad som helst om ljud, men video och DVD är inte min grej! Kan någon berätta för mig vad som är fel?

MVH
Anders

Kunden har en trasig DVD-spelare?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-01 08:43

Bra idé, glömde skriva att det också hände när kunden skulle visa produktionen för en folksamling, på någon sorts mer eller mindre proffig anläggning. Alltså hack på samma ställe.

Raderade din andra tråd. Dubbelpostning/korspostning är inte tillåtet!

Och jag förkortade din rubrik lite. "Jättehjälp med jätteproblem" är bara onödigt i en rubrik, och säger inte ett dugg om trådens innehåll.

/Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-02 14:31

Update:

Har forskat vidare och upptäck att Toast 9 har lagt in kapitelmarkörer var 5:e minut. Hacket som kunden har upplevt i två olika anläggningar (varav en vid visning för publik...) verkar vara relaterat till kapitelväxlingen vid minut 20. Kan detta verkligen stämma??? Och kan man säga till Toast att sluta med sådan dumheter?

Ursprungligen av andres:

Och kan man säga till Toast att sluta med sådan dumheter?

Toast Titanium --> Preferences --> Audio & Video --> Chapter markers --> None

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 01:26

Angående Toast

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Toast Titanium --> Preferences --> Audio & Video --> Chapter markers --> None

Hittar intällningen i Toast, men programmet återgår till "Automatic", precis som om jag borde bekräfta någonstans innan jag stänger fönstret. Har knepat och knåpat och slängt preferences. Någon?

• Medlem
  • 2008-10-02 16:54

Jag har också försökt sånt här, och stått villrådig inför olika spelares bångstyrigheter: varför fungerar inte mina iMovie-filmer hos alla andra? Dvd-standarderna håller ihop väldigt dåligt, verkar det som.

Men ja, försök få Toast att lägga sig i så lite som möjligt. Eller prova något annat filmbrännarprogram. Kanske VisualHub kan vara något?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-02 21:27

Tack för detta!
Men är det verkligen rimligt att detta gör att filmen hackar på en del spelare och inte andra? Vi pratar om ett hack enbart på kapitelbyte 5 av 6 i så fall. Det verkar helt ologiskt?!

• Medlem
  • 2008-10-03 16:20

Jag tror inte det ska vara logiskt. Dvd-filmbränning är av allt att döma ingen tvärsäker funktion. Varken skivfabrikat, optisk enhet, mjukvara eller format är något att förlita sig på. Man behöver samla på sig lite tur för att det ska gå bra. Så tycker i alla fall jag att det känns.

1
Bevaka tråden