Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Zthee: vi får helt enkelt labba, jag har ju labbkitet uppställt på borded.

Jag har ätit nu:
Jag vet inte vad jag yrade om förut men 2f-kretsen från bergfors bör ju funka på en vanlig sågtandsvco också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 23:00

Klart vi ska labba! Vi tar ett gäng opampar och matar dem med lite sågtänder och sinus i dem för att se vad vi får ut?

Skulle tro att vi får bygga frekvensdubblaren + 1:1.27 mixern - sen är det väl bara till att fade:a mellan det och en fyrkantsvåg?

Jag ska förbereda alla scheman och hur det ska kopplas osv. - skriver ut allt på A3 tills nästa gång vi ses.

Jag tror dock inte jag har alla opampar som krävs - men det har kanske du?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 23:27
Citat:

I've run out of CGS59B at the moment. More have been ordered and will be
here in a couple of weeks.

Sa ha när jag mailade honom den 16:e september. Så han borde nog få in fler i slutet på den här månaden kan man tycka..

Ska nog lägga en beställning då..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 23:31

OM jag fortsätter i samma tempo och inte gör paneler så kommer jag ha en backlog större en backlog kungen själv i juni nästa år... Men det är som sagt inte målet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 23:33

Du har väl bara 11 SAS VCO:er kvar? + Lite mer esoteriska moduler ?:D

ge er med backlog-mobbingen nu!
Jag har alla opampar du behöver i labbet.
Det kanske är bäst att du skippar att ta med ditt modular, vi kommer inte att få något gjort då!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 11:17
Ursprungligen av dar303:

ge er med backlog-mobbingen nu!
Jag har alla opampar du behöver i labbet.
Det kanske är bäst att du skippar att ta med ditt modular, vi kommer inte att få något gjort då!

Hahaha, så sant

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 11:17

Sant! Jag får ta med modularen någon annan gång...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 17:27

Nu har jag ritat upp schemat för sågtands-frekvensdubbleraren samt 1:1.27 mixern.

Men det blir inte bra när jag väl ska göra själva routandet och fixa själva kortet.. Så om någon är sugen på att försöka så är det bara köra!

Själv kommer jag säkert försöka några gånger till, när väl mörkret faller och jag har öppnat en öl

Sen när vi väl fått kretsen att fungera (Etsad och klar?!) Så gör vi ett nytt kort - med Vaktrol crossfader i - så att man får cv-styrning på svepet mellan even och odd!

Hrm! Det är fel i schemat jag ritat Och sen verkar inte .sch filen funka heller. Kanske lika bra det

Senast redigerat 2008-10-11 17:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 19:00

Det kan vara världens fulaste kretskort. Men för att vara mitt första handroutade är jag ganska nöjd!

Jag tänkte först att jag skulle ha alla pads snyggt ute vid kanten, och allt annat sånt där proffsigt. Alla kretsar åt samma håll - tight och snyggt. Men det sket sig ganska kraftigt redan i början. Men med lite övning så kanske det kan gå bra!

- 4 timmar senare -

Oj oj. Nu med vaktrol och hela alltet. Plus vampyrer på TV. Värsta grejen!

Jag tror att det här kan bli sjukt bra. Bara den ickelinjära distortionen kvar då! Sen blir det åka av..

Senast redigerat 2008-10-11 23:50

haha, du är ett freak!

Ska du inte testa att bygga det på platta först så vi vet att det är värt besväret?

Förresten, du kan dra +15 under R5, runt SINE IN och EVEN OUT, flytta jordpaden till vänster och sätta +15V där!
Man kanske ska göra hål-pads för sladdanslutningarna så man monterar kabeln från andra sidan, råkar man dra i kabeln så kan man lätt slita loss paden från kortet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 12:17

Hihi

Jo, det är klart att vi ska bygga det på platta först! Något annat vore konstigt.. Men det är kul att hålla på i eagle! Och jag har bytt ut alla pads mot hål-pads istället för sånna där andra. Det kändes bättre på något vis - även fast det blir lite jobbigare med borrning och sånt.

Känns som om det vore enklare att få det snyggt om man kunde göra dubbelsidiga kort. Iaf när man väl ska i med vaktrolerna..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:24

Testat cgs vco och den fungerar

Beklagar bilden men det var det bästa jag kunde komma upp med. Imorgon så testar jag den andra cgs vcon.
Har även byggt till dem så jag kan plugga in dem direkt i mitt .com elagg....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:36

Yay Hooray!

Fan vad grymt! Är det sinusutgången?

Kan du inte dra i scalingen på oscilloskopet - så att man får en bätter bild?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:43

Fixar en önskebild till dig imorgon. Var mest glad den verkar funka. Hehe, är usel på mitt oscilloskop. Ska leka med scaling och fokus imorgon så du får en bra bild... Blir sugen på att panela upp den med nu.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-12 22:44

dego: Det finns ju en MFB-modul för det.. Komplettera med en panelbyggd rustaTV(LIte 5" svart/vit..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:49

Ja har sett den. Är trött och menade att panela upp cgs vcon men det vore coolt med oscilloskop i modularen. Var det inte ngt med MFB-skåpet att den var för långsam el ngt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 22:58

Min .com anpassning för elen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 07:50

Fin musmatta!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 08:52

a n a l o g u e h a v e n , p o m o n a , c a
semifluid.com PIC18F2550 KS0108 Graphical LCD Oscilloscope
Jag vet att jag sett någon post på e-m om ett LED-matris-scope, men jag kan inte hitta det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 08:41

Den är grann. När man har en helvit katt så måste man ju ha en sådan. Jag velade men till slut så beslöt jag mig att köra på SSM2210 ist för lm394 och mat02.
Heder åt dar303 som ordnade 2n4856 till den

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 08:48

Du får köra med alla tre i olika omgångar och mäta om det är någon skillnad egentligen?

Vore ballt. Jag kommer köra med LM394 hur som helst

Var fick du tag på 2n2 polystyrene?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 08:50

</title><title>BHIAB Electronics, elektronikkomponenter, kristaller,byggsatser, kortkontakter, kantkontaktdon

Jag beställde en del därifrån. Skrev det i övrigt fältet och sedan fick jag dem. Hade frågat via tel först...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 08:59

Det är rätt coolt faktiskt, dock så är det estetiskt viktigt hur display eller monitor ser ut. Man vill ju ha 70tals doktor who känsla på det....

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 09:07

Ja, då skulle det passa ganska bra med en röd LED-matrix

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 09:10
Ursprungligen av Pehr:

Ja, då skulle det passa ganska bra med en röd LED-matrix

Det skulle vara grymt! Samt en joystick till som man kan spela atari 2600 spel på matrisen om man vill....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 09:10

Det skulle ju vara hur hårt som helst!

Kör man med 2mm leds borde man ju kunna få plats med ganska många och få ganska halvbra upplösning.. 100 x 50 borde ju duga?

Ohohohohoh!

Nu måste jag verkligen lära mig programmera AVR

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 09:16
Ursprungligen av zthee:

100 x 50 borde ju duga?

Gah! det blir ju 5000 dioder!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 09:25
Ursprungligen av Pehr:

Gah! det blir ju 5000 dioder!

Haha

Det blev för stort hur som helst - men 1500 borde väl duga istället? 30x50.

Jag måste verkligen lära mig programmera AVR nu. Delux.

Sinnesjukt ballt att ha en oscilloskopmodul!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-13 09:28

Iofs finns det ju färdiga LED matrixer som man kan pussla ihop till nåt stort

Bevaka tråden