- Pehr
- Medlem ●
- Norrköping
Iofs sant.. Men då får man nöja sig med en främmande människas mått - och det är iaf inte jag helt bevkäm med
Smidigt är det iaf. Man kan ju tjacka sånna och labba med.
Nåväl - borde verkligen försöka fixa AVR-kit och sånt i veckan..
Iofs sant.. Men då får man nöja sig med en främmande människas mått - och det är iaf inte jag helt bevkäm med
Smidigt är det iaf. Man kan ju tjacka sånna och labba med.
Nåväl - borde verkligen försöka fixa AVR-kit och sånt i veckan..
Frebrik får ha DIY AVR kurser....
Futurlecs ET-AVR-stamp är billigt. Och bra tror jag (har fått hem men inte använt än).
20 dollar för ett stamp.
ET-AVR ISP är tillhörande adapter som man kan kopplat till PC för programmering mm. Kostar 6 dollars inklusive parallellportskabel och programvaru-CD. Billigt.
Sedan kan man köpa till labbkortet ET-AVR så får man diverse knappar, led:ar, högtalare, kopplingsdäck mm för prototyping. Jag valde att endast köpa Stamp + ISP-adapter.
Men det är parallelport som gäller?
Jag måste ha USB - eftersom jag har Macintosh.. Alternativet är ju att skaffa sig en sunk-PC. Men det blir dyrt..
Ladyada har ju USBtinyISP - Inexpensive USB AVR Programmer men då måste man bygga sig en egen exprimentplatta sen? (Bästa vore ju att hugga sig ett STK500 liksom..)
Ladyada har ju USBtinyISP - Inexpensive USB AVR Programmer men då måste man bygga sig en egen exprimentplatta sen? (Bästa vore ju att hugga sig ett STK500 liksom..)
Jag tror nog det är hårdvarukompatibelt med t.ex. Futurlecs kort. Dvs du kan säkert använda ET-AVR-stamp och ET-AVR-prototypkortet med denna programmerare om du vill. Troligen är det standard hur kontaktdonet i programmerarsladden ska var kopplad.
Ang Oscilloskop;
Jag har (så klart) funderat på det med. Vill ha display med svart bakgrund och röd text/grafik!
Den där PIC-kretsen är fin, vill dock ha X/Y ingång så man kan visa lissjaus-kurvor eller...utsignalen från laserdrivkretsen!
Ja har sett den. Är trött och menade att panela upp cgs vcon men det vore coolt med oscilloskop i modularen.
Det finns ett rysktillverkat CRT-oscilloskop som heter C1-94 som är mycket kompakt (c:a 1*2*3 dm) och som ofta säljs på tyska eBay för 3-400:
DK3WI - Oszilloskop C1-94
Perfekt för inbyggnad i modularsystem!
Obs: "AUSLÖSUNG" O:-)
(Här ser man ett stående ovanpå Jonatans hembryggda modular:
Kymatica | Main / Hardware - DIY Electronics )
Ni behöver inte känna er ensamma.
Men beträffande såna där lågupplösta LED-oscilloskop... det såg ju skitsnyggt ut med en vandrande sinusvåg, eller hur? Men det är ju bara för att sinusvågen i stort sett inte har några detaljer alls. Skicka in ett par hopmixade detunade sågtänder genom ett filter till ett 10x10-LED-skop och man ser knappt ett skit. Man måste ha rätt många pixlar för att det ska bli användbart och snyggt... testa själv att rita nåt vettigt enfärgat på en 10x10- eller t o m 30x50-pixelruta i datorn och känn hurpass begränsat det är!
Förresten, såna där LED-matriser finns ibland förvånansvärt billigt om man söker efter LED-surplusaffärer. Synd bara att de brukar vara lite väl stora för att klämma in i stort antal i en modul! tänk om de fanns med bara nån eller ett par mm c/c mellan LEDarna...
Det finns ett rysktillverkat CRT-oscilloskop som heter C1-94 som är mycket kompakt (c:a 1*2*3 dm) och som ofta säljs på tyska eBay för 3-400:
DK3WI - Oszilloskop C1-94
Perfekt för inbyggnad i modularsystem!
Obs: "AUSLÖSUNG" O:-)
Argh! Snyggast i dag! Vilket habegär det skapade
Det borde ju vara kompatibelt med STK500 också - kan man tycka.. (Produkter för inbyggda system - Lawicel nätbutik STK500 för 579:- + moms).
Men det är så jäkla många in/utgångar och kontakter - så man vet ju inte hur man ska gå till väga..
Det borde ju vara kompatibelt med STK500 också - kan man tycka.. (Produkter för inbyggda system - Lawicel nätbutik STK500 för 579:- + moms).
Men det är så jäkla många in/utgångar och kontakter - så man vet ju inte hur man ska gå till väga..
STK500:an ansluter du direkt till PC:n (mackan menar jag;) ) via RS232, så till den behöver du ingen separat programmerare. STK500:an kan användas som en programmerare för andra system (t.ex. Futurlecs AVR-Stamp). Men det var kanske så du menade?
Fast att köpa en ET-AVR Stamp Board är bättre?
Om inte så är det iaf billigare
Fast det var bara för en typ av chip?
Det är en jäkla djungel det här alltså.
USBtinyISP -> Platta som man kan programmera chipen på. Borde väl inte vara så svårt att hitta? Gärna en platta med knappar och leds. Så att man kan testa enkla program..
Om du köper en ET-AVR Stamp så behöver du fortfarande en programmerare, t.ex. USBtinyISP eller Futurlecs parallellportsmojäng.
Sedan kan du köpa till ET-AVR-prototypkortet om du vill ha knappar, lysdioder och kopplingsdäck. Tanken är sedan att det är AVR Stamp som man integrerar i sin konstruktion.
Dvs det är tre olika områden; kärna (AVR Stamp), programmerare och I/O/prototyping-kort.
STK500-kortet är programmerare + prototypingkort som man sedan pluggar in sin processor i.
Fördelen med AVR Stamp är att du får komplett med klocka osv samt anpassning till DIP-format. Dvs du behöver bara tillsätta spänning för att komma igång, så man kommer snabbt igång. Priset är förstås ett högre pris om man ska integrera många Stamps.
Ja, AVR-Stamp finns bara i smaken 16MHz ATMega128. Vill man ha en annan processor så får man bygga ihop nåt själv. Jag ser det som ett bra sätt att komma igång på. Sedan har jag köpt några mindre AVR-processorer i DIP-format som jag ska fasa över till när jag kommit igång.
Nu har jag beställt en USBtinyISP och sen får jag väl bygga mig en Evil Mad Scientist Laboratories - Using AVR microcontrollers: Minimalist target boards Och köra på labbplattan sen.
Vi får se hur det går. Det känns jäkligt lågbudget - samt som om det är mycket som kan gå snett. Men det blir nog bra till slut
Fast det känns lite skevt att starta en AVR-tråd här. Då kan man ju lika gärna dra till elektronikforumet..?
Så vi får väl sluta prata AVR tills det berör modularer igen
Nä det tycker jag inte ni behöver göra. Lite kul, kanske sprider sig med AVR-programmering på 99an... Det är ju under DIY...
Jag vill hem och testa min andra cgs vco nu.