Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygg oskärpa

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-13 21:15

Visst kan kreativ oskärpa vara snyggt ibland?

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 21:21

Det är fint ljus, men jag gillar inte att bilden inte är skarp någonstans. Skulle vara läckert om hårlocken var fokuserad.

Håller med föregående talare. En helt oskarp bild är ju bara....oskarp.:tveksam:
En bild med en skärpa någonstans blir mer spännande.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-13 23:24

Precis. Det känns antingen som att autofokusen har fått fnatt eller att man inte har hunnit med att fokusera manuellt. Jag gillar oskärpa, gärna rörelseoskärpa, men någonting måste vara fokuserat, det behöver inte vara mycket men något.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 23:26

njae, skön bild ögat letar efter nåt att titta på, nästan lite svindlande - skönt misstag

Flickr: sharpness is such a bourgeois concept

Flickr: Unsharp

Personligen tycker jag att det funkar bäst när man tydligt ser vilken stämning fotografen eftersträvat och det väcker känslor... Det ser jag inte riktigt i bilden ovan dala...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 07:35

Känslan här stavas närhet. Som om tjejen kom innanför objektivets närgräns och det inte går att hitta fokus.

Oskärpa är dessutom smickrande för porträtt, eftersom det slätar ut eventuella brister.

Skakningsoskärpa är enbart fult tycker jag, men annan typ av oskärpa kan vara riktigt snyggt. Såsom rörelseoskärpa från snabba motiv, panoreringsoskärpa då man följer något och kort skärpedjup vid motiv/porträttfotografering.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 07:44

En tunn strimma skärpa

Mer kreativ oskärpa...

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 09:26
Ursprungligen av dala:

Mer kreativ oskärpa...

Den här gillar jag mycket mer än den på barnet! Men den har ju en liten sträng av fokusering på berget.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 18:40
Ursprungligen av nllub:

Den här gillar jag mycket mer än den på barnet! Men den har ju en liten sträng av fokusering på berget.

"Berget" är väggen på huset där jag bor sett från balkongen i kvällssolen.

Påminner om en bild jag knäppte i somras. Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bli sådan extrem kontrast mellan det skarpa och det oskarpa.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 08:23
Ursprungligen av ohennig:

Påminner om en bild jag knäppte i somras. Jag hade inte riktigt räknat med att det skulle bli sådan extrem kontrast mellan det skarpa och det oskarpa.

Snyggt! Men så där kort skärpedjup gäller det att hålla tungan rätt i mun. Tur att nyckelpigor är ganska långsamma djur.

Är de andra "fläckarna" andra nyckelpigor eller bara grus och delar av väggen? De rimmar fint med huvudmotivet.

Alla rödbruna pluppar är nyckelpigor. Vi hade ju en smärre invasion i Malmö i slutet av sommaren och en hel del av dem landade på gatan utanför vår lägenhet.

Ser att ett citat kommit med tidigare men jag klistrar in dessa klassiker i alla fall, med två storheter som säger klokheter om skärpa

There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept. - Ansel Adams (1902 - 1984)

Sharpness is a bourgeois concept - H. Cartier Bresson (1908 - 2004)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 18:41
Ursprungligen av Prometheus:

Ser att ett citat kommit med tidigare men jag klistrar in dessa klassiker i alla fall, med två storheter som säger klokheter om skärpa

There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept. - Ansel Adams (1902 - 1984)

Sharpness is a bourgeois concept - H. Cartier Bresson (1908 - 2004)

Kloka ord som tål att upprepas. Dock kan man ju grubbla över vad det sista citatet exakt syftar på.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 13:09

Jag har planerat till hösten att göra en bildserie med enbart oskärpa över hela foton. Där mottagaren själv får göra den skarp i tanken och föreställa sig hur motivet kan vara. Det ska vara på gränsen så att man kan urskilja, men ändå lämna mycket åt fantasin. Det är en rejäl utmaning, dels motivmässigt och dels utförandet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 18:43
Ursprungligen av Reisan:

Jag har planerat till hösten att göra en bildserie med enbart oskärpa över hela foton. Där mottagaren själv får göra den skarp i tanken och föreställa sig hur motivet kan vara. Det ska vara på gränsen så att man kan urskilja, men ändå lämna mycket åt fantasin. Det är en rejäl utmaning, dels motivmässigt och dels utförandet.

Har du redan tagit några bilder än? Kanske vi kan få en "teaser"? Om de inte är hemliga så får du jättegärna dela med dig här.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 19:23
Ursprungligen av dala:

Har du redan tagit några bilder än? Kanske vi kan få en "teaser"? Om de inte är hemliga så får du jättegärna dela med dig här.

Nej, jag har inte tagit något än. Men eftersom jag tänkt "ställa ut" kollektionen som ett galleri, så lär jag inte lägga ut dem förrän jag har tagit så pass många bilder så att jag är nöjd. Det kanske handlar om 30-40 bilder. Jag vet inte än. Har bara det på planeringsstadiet. Kan ju nämna att jag kommer endast använda manuell fokus för dessa foton.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-14 19:51
Ursprungligen av Reisan:

Nej, jag har inte tagit något än. Men eftersom jag tänkt "ställa ut" kollektionen som ett galleri, så lär jag inte lägga ut dem förrän jag har tagit så pass många bilder så att jag är nöjd. Det kanske handlar om 30-40 bilder. Jag vet inte än. Har bara det på planeringsstadiet.

Hoppas du landar projektet. 30-40 högklassiga bilder låter som rejält många timmar. Ett tips är att ha ett självporträtt i samma stil som presentation av dig själv.

Ursprungligen av Reisan:

Kan ju nämna att jag kommer endast använda manuell fokus för dessa foton.

Jo, allt annat vore nog väldigt svårt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-14 20:29
Ursprungligen av dala:

Hoppas du landar projektet. 30-40 högklassiga bilder låter som rejält många timmar. Ett tips är att ha ett självporträtt i samma stil som presentation av dig själv.

Ja, vi får se vad det blir av det. Ska bli kul oavsett hur det slutar.

Ursprungligen av dala:

Jo, allt annat vore nog väldigt svårt.

Jo, det är ju sant. Hehe.

1
Bevaka tråden