Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store nere (17:02 081014)

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 19:55

När släpps video ut?

Steve: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace."

Ursprungligen av Chaosstar:

Steve: "Blu-ray is just a bag of hurt. It's great to watch the movies, but the licensing of the tech is so complex, we're waiting till things settle down and Blu-ray takes off in the marketplace."

Såvitt jag vet är det bara PowerDVD 8 och Ultra och WinDVD9 för Vista som är certifierade att spela Blu-Ray filmer. Jag tror inte OS X är certifierat för Blu-Ray content. Det är nog detta som Steve menade med "bag of hurt". Eller känner någon till en bluray certifierad spelarprogramvara för OS X?

Det är knappast en prisfråga: Elgiganten - ENML61B770NDC

Visserligen inte så snygg, men en laptop med BluRay för 6666..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 19:56

Lite intressant att _allt_ var läckt i förväg

Tycker dock att MB/MBP är väldigt fina produkter som bara blev finare (ja, jag gillar glossy) så för mig är det helt okej. Nu blev jag alldeles för sugen på en ACD bara. Attans!

Sedan var Macbook av modell dyraste väldigt fin också, är lite småsugen på en 13" samtidigt som jag vill ha en MBP.

Måste dock säga att jag tycker prissättningen (i alla fall i USD) är lite väl hög. Men smakar det så kostar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 19:58

Undrar om de kommer att uppdatera de andra cinema displayerna också?

Det verkar som om dom hört min bön och dumpat dom vidriga aluminiumtangenterna :-). Gud vare lov! Jon Ive har äntligen fått fixa till burkarna - aluminiumtangenterna var bara en pinsam parentes i Apples designhistoria.
Nu kanske man kan köpa en MacBook Pro

Synd om dem som inte gillar glossy. Kommer inte i matt.

11:01AM Q: Concern about the glossy screens. Are you going to offer another option?
A: Steve: We're going all glass -- we won't offer another version. Phil: You offset the reflection by the brightness, and consumers love it. One of the great things about a notebook is you can turn it however you want!

Själv älskar jag glossy

Tyvärr köper jag inte ny dator förrän om två-tre år

Yesss, SSD-disk. Perfekt.

Någon som vet när man kan kolla på keynoten?

18500 va rätt saftigt för en pro

Ursprungligen av Borkan:

18500 va rätt saftigt för en pro

Är det en tusenlapp mer än tidigare, eller?

Ursprungligen av snouser:

Någon som vet när man kan kolla på keynoten?

Om något kommer får vi nog vänta ett par timmar till. Kring midnatt kanske.

Svenska priser MacBook:
MacBook vit: 9495kr

MacBook 2.0: 11995kr

MacBook 2.4: 14995kr

Fin öppning Steve gör för Mac-subnotebooks.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-10-14 20:16
Ursprungligen av Marcus K:

Fin öppning Steve gör för Mac-subnotebooks.

Ja, den var lite intressant...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 20:10

Apple Store har öppnat igen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:13

Jag hade gissat att vi skulle få se quad core i någon av modellerna. Fin uppdatering annars. Det nya grafik chipet verkar lovande.

  • Medlem
  • 2008-10-14 20:14

Firewireporten är borta på nya Macbooken. Glömde de den? Jag gillar inte det.

Ursprungligen av alix:

Firewireporten är borta på nya Macbooken. Glömde de den? Jag gillar inte det.

Det är surt. Och att det inte finns på den nya Cinema Displayen.

väldigt trögt på Apple Store

Ursprungligen av ru4real?:

väldigt trögt på Apple Store

Ja, otroligt segt, Apple borde väl vara mera mån om att den ska snurra på bra en sådan kväll. Å andra sidan kanske belastningen är bortom all kontroll, är kanske praktiskt omöjligt att dimensionera det för att tåla det intensiva intresset just nu...

aa kanske, jag hade förväntat mig en liten prissänkning även här, men man kan inte få allt här i livet. Bara att dega upp till den

Vem sa SSD? Vad jag kan se i Apple Store kommer MBP definitivt inte med SSD-option?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-14 20:30
Ursprungligen av n00bkillaz:

Vem sa SSD? Vad jag kan se i Apple Store kommer MBP definitivt inte med SSD-option?

"128GB Solid State Drive [+ 4.600,00 kr"

Ursprungligen av joakimo:

"128GB Solid State Drive [+ 4.600,00 kr"

God damn! Det går ju att få det även till vanliga Macbook! Fy fan, vad glad jag blir nu. Undrar bara varför SSD är tusenlappen dyrare i "billiga" Macbook än i Pro? Ser ut att vara billigare i dyrare vanliga Macbook än i 2.0ghz-varianten också. Suspekt. Vill de straffa de som köper den billigare eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 23:02
Ursprungligen av n00bkillaz:

Ser ut att vara billigare i dyrare vanliga Macbook än i 2.0ghz-varianten också. Suspekt. Vill de straffa de som köper den billigare eller?

Är helt konsekvent i prissättningen, du får dra bort "värdet" av den större och dyrare hårddisken i större modeller. Exempel med Macbook:

Ursprungligen av Applestore:

Nya MacBook 2.0 GHz

160GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [+ 920,00 kr]
320GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [+ 1.840,00 kr]
128GB Solid State Drive [+ 6.440,00 kr

Nya MacBook 2.4 GHz
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
320GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [+ 920,00 kr]
128GB Solid State Drive [+ 5.520,00 k

SSD i billigare Macbooken bör ju helt riktigt kosta 920 + 5520 = 6440 kr.

Sedan är det ju applestore-priser. Exempelvis kostar en 128 Gb SSD på Dustin 4500 kr med moms. (kompatibel?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 20:22

Prestandan ökar så smått och det finns många finurliga och sköna detaljer, men... faktum är att jag retar mig endast på en enda sak: den svarta 'sorgekanten' runt skärmen! Hade maskinerna varit gjorda i helsvart aluminium - helt ok! Eller motsvarande aluminiumfärg... Men den nya stilen tagen från iMacs är allt utom vacker! Nu är ju som tur inte utseendet viktigast, men som trogen mac-fan är man ju också svag för formgivningen. Och det är ju givetvis en smaksak...

Förövrigt saknar jag en 'mini-laptop' från Apple.... en 12'' skulle nog kunna försvara sin plats! Personligen är jag dock mest i behov av min 17'' och nog kunde den hottas till ÄNNU mer än vad som hände ikväll...

Bara jag slipper den svarta 'sorgekanten'. Den gör bara ett ledset uttryck.

Blir 17'' för tung? Ngn som vet jämfört med den största "gamla MacBook Pro'n?

Varför ingen 17-tummare? Lanseringen hade fått större impact om alla portabla lanserades samtidigt i den nya designen. Känns lite jobbigt då jag var beredd att köpa den första 17-tummaren idag.

Ska bli spännande att höra om den nya styrplattan utan knapp fungerar bra i praktiken. Antar att Apple gjort lite tester innan dom gör en så drastisk ändring.

Bevaka tråden