- mbp
- Medlem ●
- Gävle
Jag kanske tjatar men i och med den senaste uppdateringen så sjönk tiden för en av mina FastMac batterier till MBP rejält. Nu höll den knappt 30 min efter full laddning. Då var blåtand avstängd. Jag tror att batterier är c:a 8 månader gammal (från tillverkning) och bara avverkat drygt 45 cykler... Motsvarande batteri från Apple håller i nära 3 timmar fortfarande! Detta är inte bara ett måndagsexemplar eftersom jag har ytterligare ett batteri från FastMac som är lite nyare men bara håller i 2 timmar. Vet ni vad som står på baksidan av FastMacs TruePower batterier? "78% more Capacity". Jotack, om man räknar baklänges kanske...
Avrådes starkt således! Köp Apple original eller kanske Newertechs kommande batterier till MBP.
Jag har Apple originalbatterier och upplever precis samma problem. Totalt 3st batterier som alla är kassa (ett är helt dött).
Jag hade (har) ett av de batterier som återkallades och fick ett nytt. Det gamla har 43 loadcycles och det nya 17. Jag har aldrig kört datorn utan strömsladd mer än ett par minuter men så när jag skulle sätta mig i köket igår så dog den efter bara några minuter! När jag har batteriet i så står det ofta "Calculating..." (alltid?). Läste lite i denna tråd och testade runt lite... Battery stod på 78%, så jag drog ut strömsladden och testade; Varnade efter nån minut att den skulle stängas av!! Tryckte i det gamla och det visar ca 2 timmar, ser helt normalt ut. Det var ju några månader sedan de skickade det nya... Frågan är om jag får nytt, det verkar ju trasigt. Har kört update:n.
Jag har ett skumt batteriproblem på min Macbook Pro 15" 1,83ghz Core Duo.
Efter 10-15 minuter så bara slocknar datorn (Den går inte ner i vila / varnar inte innan). Det står att det är ca 90% kvar på batteriet.
Trycker jag på knappen på batteriet så visar den att det finns gott om kräm kvar.
Om jag kör Coconut battery så har jag 98% kvar av batteriets kapacitet.
Batteriinformation:
Full laddning (mAh): 5444
Återstående laddning (mAh): 5170
Ampertal (mA): -1755
Volttal (mV): 11847
Cykelantal: 69
Detta har hänt två gånger innan under datorns livslängd, och då har jag fått batteriet utbytt, det var då inom 1-årsgarantin. Någon som varit med om detta fenomen?
MItt svällde också för något år sedan, men fick nytt av DD/Apple. Nu är batteriet slut igen, har varit kasst i ett halvår minst.
Beställde ett nytt FastMac nu:
http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=3
MItt svällde också för något år sedan, men fick nytt av DD/Apple. Nu är batteriet slut igen, har varit kasst i ett halvår minst.
Beställde ett nytt FastMac nu:
http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=3
Jag har köpt 2 batterier från FastMac och de har båda haft en urusel effekt. Batteriet gick ner markant efter bara någon månad. Jag fick förvisso ett utbytesbatteri, men med tillkommande tull, avgifter och moms (!) även på utbytesbatteriet (som fortfarande har mycket lägre effekt än mitt Apple originalbatteri) var det knappast värt mödan.
Om du kan, avbeställ. Du tjänar inte så mycket pengar på det hela. Kolla också in Ni.se.
Jahaja. Jag köpte min MacBook precis efter dom kom (d.v.s sommaren 2006) och mitt batteri ligger på 41% nu, och säger inte ens till innan datorn dör. Får jag ett nytt batteri av Apple då eller? Och som någon frågade, måste batteriet vara i datorn när man kalibrerar, eller är det lugnt om jag bara plockar ur det och kör vidare?
Installerade precis batteriuppdateringen, vet inte om jag hade den innan. Ska se om det blir bättre då. Det vore ju schysst att hoppa upp till 100% health igen som vissa andra.
Nu jävlas batteriet med mej igen fastän det är nytt.
Datorn FRYSER när jag kör på batteri!
Vad är det frågan om?
Under en batteriladdning fryser datorn ca 10 gånger!
Med nätadaptern i fryser den aldrig.
Anyone?
jaha, nu har vi samma problem som många andra. I ett och ett halvt år har våra båda macbookpron ( en 15, en17) fungerat normalt, men nu plötsligen slocknar de båda utan förvarning trots att det finns ström kvar enligt batterivisningen. Batterikalibreringen går ju inte att köra eftersom datorn stänger sig själv istället för att gå i vila som den borde då batterinivån sjunker för lågt. Det är ju en felfunktion som borde gå att rapportera till apple men det tycks ju inte nuförtiden finnas nån adress att raportera till. Eller finns det?
Intressant läsning det här! Jag köpte en MacBook för en vecka sedan och undrar hur jag smartast använder batteriet i den..? Ska jag ha elsladden i hela tiden eller ska jag köra på enbart batterikraft och koppla i sladden när det börjar tryta.. Mitt batteri räcker bara 2-4 timmar vid normalt användande (internet och forumskrivande, inte en massa program).... Någon som har några bra tips..?
Mvh
Patrik, ny inom Mac
Intressant läsning det här! Jag köpte en MacBook för en vecka sedan och undrar hur jag smartast använder batteriet i den..? Ska jag ha elsladden i hela tiden eller ska jag köra på enbart batterikraft och koppla i sladden när det börjar tryta.. Mitt batteri räcker bara 2-3 timmar vid normalt användande (internet och forumskrivande, inte en massa program).... Någon som har några bra tips..?
Mvh
Patrik, ny inom Mac
Ingen som har några bra tips?:">
Man säger (har jag för mig, sök på apples hemsida) att en rejäl urladdning, alltså tills datorn dör, är bra att göra en gång i månaden. Därefter ska den laddas fullt och ha strömkabel i sig de närmast kommande 5-7 timmarna. Om du alltid har den hemma kan du om du vill ha strömsladd kopplad alltid, men det är inte nödvändigt och en ordentlig urladdning är inte fel att göra enligt ovan.
Mitt batteri mår bra, efter ett års användning. Se bifogad bild utav iStat Nanos dom
Man säger (har jag för mig, sök på apples hemsida) att en rejäl urladdning, alltså tills datorn dör, är bra att göra en gång i månaden. Därefter ska den laddas fullt och ha strömkabel i sig de närmast kommande 5-7 timmarna. Om du alltid har den hemma kan du om du vill ha strömsladd kopplad alltid, men det är inte nödvändigt och en ordentlig urladdning är inte fel att göra enligt ovan.
Mitt batteri mår bra, efter ett års användning. Se bifogad bild utav iStat Nanos dom
Tackar för tipset! Men det gör inget att batteriet sitter i och laddas konstant då? På min bärbara PC skulle jag ta ur batteriet när jag körde mycket med elsladd för att spara på batteriet..
Tackar återigen för hjälpen man får på detta forum!:)
Tackar för tipset! Men det gör inget att batteriet sitter i och laddas konstant då? På min bärbara PC skulle jag ta ur batteriet när jag körde mycket med elsladd för att spara på batteriet..
Tackar återigen för hjälpen man får på detta forum!:)
Att batteriet laddas 24/7 gör inget eller? DVS jag låter laddaren sitta i hela tiden samtidigt som batteriet..
Undrar vad du gjort annorlunda mot för mig då...
Ligger på 85% efter 140 cycles enligt iStat Nano
Ska dock se till att köra en batteri-kalibrering i helgen eller nästa vecka för att se om det hjälper beräkningen.
Allmänt:
Calibrating your computer's battery for best performance
Dessutom:
När lampan på kontakten lyser grön laddar den inte. Det är först när batteriet faller under 95% (ungefär) som den laddar upp till max igen.
Intressant läsning! Tack!
Men att den då skall vandra från 100 % till 95 % o tbx hela tiden..? Mitt batteri ligger på 99, 97 samt 100 % i flera timmar åt gången när laddaren sitter i, då måste ju batteriet laddas kontinuerligt väl, och inte bara från 95 %..?:tveksam:
Nu har mitt batteri visat 97 % i 3 dygn.. Trots att laddaren lyser grönt exakt hela tiden.. Den måste ju laddas konstant då ju..?
Det här är otroligt konstigt.....
Efter ett års användning och 273 (!) cycles av mitt nya (andra) batteri var hälsan nere på 40%.
Dags att prova en kalibrering enligt den blå länken ovan.
Efter det var hälsan nere i 18% !!!
Jag blir tokig. Ska man behöva köpa ett batteri per år för 1000 spänn?!!