Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook Pro (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 185 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 10:43

de med vita tangenter är jobbiga att hålla rena

Gräsliga aluminiumtangenterna väck! Och dom nya är t.o.m. svarta! Som på min gamla TiBook - den snyggaste bärbara hittils från Apple. Apple har lyssnat på alla mina tips - det blev exakt som jag önskade och gissade
Dom nya bärbara är fulländade rent estetiskt. Fulländade.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 11:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Gräsliga aluminiumtangenterna väck! Och dom nya är t.o.m. svarta! Som på min gamla TiBook - den snyggaste bärbara hittils från Apple. Apple har lyssnat på alla mina tips - det blev exakt som jag önskade och gissade
Dom nya bärbara är fulländade rent estetiskt. Fulländade.

Måste hålla med! Hör till dom som älskar den nya designen o som ska köpa en snarast:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 11:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Gräsliga aluminiumtangenterna väck! Och dom nya är t.o.m. svarta! Som på min gamla TiBook - den snyggaste bärbara hittils från Apple. Apple har lyssnat på alla mina tips - det blev exakt som jag önskade och gissade
Dom nya bärbara är fulländade rent estetiskt. Fulländade.

Zimmerman for president!

Håller med fullständigt! Dock måste jag säga att det gör lite ont att pröjsa 18,5k för en dator som bara har 2gb minne och 5400rpm hårddisk. Men men, vill man ligga på topp så.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 11:52
Ursprungligen av zAjben:

Zimmerman for president!

Håller med fullständigt! Dock måste jag säga att det gör lite ont att pröjsa 18,5k för en dator som bara har 2gb minne och 5400rpm hårddisk. Men men, vill man ligga på topp så.

Jo kanske, men de är som du säger, kostar o ligga på topp! Sen är de ju de bästa med Mac sen, man kan ha dom länge sen, dom fixar osv åt en om de går sönder, o sen så slipper man allt va virus heter osv

Köper man en sådan här guldklimp så klämmer man in 7200-disken och 4GB RAM såklart. Annat är otänkbart. Maxat ska de' va'. Då slutar det på ca. 20 300 spänn för 2.5 MHz'arn.
Det är mycket pengar, men jag antar att en maxad Sony Vaio kostar lika mycket. Och det är småpotatis jämfört med vad Macarna kostade förut. Jag pyntade nästan 40 000 för min maxade TiBook för 8 år sedan! Jezez...men den rullar fortfarande - spinner som en katt med Tiger och jobbar som mediacentral hemma...jag tar med den på resor också.

Ursprungligen av zAjben:

Zimmerman for president!

Håller med fullständigt! Dock måste jag säga att det gör lite ont att pröjsa 18,5k för en dator som bara har 2gb minne och 5400rpm hårddisk. Men men, vill man ligga på topp så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 15:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Köper man en sådan här guldklimp så klämmer man in 7200-disken och 4GB RAM såklart. Annat är otänkbart. Maxat ska de' va'. Då slutar det på ca. 20 300 spänn för 2.5 MHz'arn.
Det är mycket pengar, men jag antar att en maxad Sony Vaio kostar lika mycket. Och det är småpotatis jämfört med vad Macarna kostade förut. Jag pyntade nästan 40 000 för min maxade TiBook för 8 år sedan! Jezez...men den rullar fortfarande - spinner som en katt med Tiger och jobbar som mediacentral hemma...jag tar med den på resor också.

Hade gärna maxat ut den med 2.8ghz, 4gb ram och 7200rpm 320gb disk, men ekonomin tillåter det helt enkelt inte. De sista 7000kr som krävs finns tyvärr inte som student! Det är redan lite ansträngt att lägga ut 17k. Tänkte dock försöka införskaffa en Seagate Momentus 320gb 7200rpm och 4gb minne vad det lider

Ursprungligen av Minto0:

Jasså? Vad grundar du det på? Jag har inte hört något om de förrut

Det är tydligen så, jag läste det också. Hittar dock inte länken, men det var i någon trovärdig sajts trodvärdiga intryck

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 15:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Köper man en sådan här guldklimp så klämmer man in 7200-disken och 4GB RAM såklart. Annat är otänkbart. Maxat ska de' va'. Då slutar det på ca. 20 300 spänn för 2.5 MHz'arn.

Eller varför inte SSD, borde göra datorn rätt mycket rappare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 13:09
Ursprungligen av zAjben:

Zimmerman for president!

Håller med fullständigt! Dock måste jag säga att det gör lite ont att pröjsa 18,5k för en dator som bara har 2gb minne och 5400rpm hårddisk. Men men, vill man ligga på topp så.

Med risk för att kölhalas, lynschas och pissas på: om man har 2gb minne och 5400rpm hårddisk så ligger man inte i topp. Det är ju det som är hela problemet. Sen kan man ha olika uppfattningar om färgsättning på tangentbord men prestanda är kalla fakta och där är fakta rätt tunt ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 15:54
Ursprungligen av Ricard:

Med risk för att kölhalas, lynschas och pissas på: om man har 2gb minne och 5400rpm hårddisk så ligger man inte i topp. Det är ju det som är hela problemet. Sen kan man ha olika uppfattningar om färgsättning på tangentbord men prestanda är kalla fakta och där är fakta rätt tunt ...

Som jag skrev i mitt inlägg alldeles nyss så är planen att införskaffa mig 4gb minne och en 320gb 7200rpm disk inom en nära framtid. Om valet ligger mellan att köpa en MBP nu med standard konfiguration, och nästa månad köpa till 4gb samt en 320gb (av märke som jag själv önskar..) eller vänta två månader för att beställa samma sak från Apple så känns det rätt givet faktiskt. Det verkar ju vara kalasenkelt att byta sakerna själv ändå.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 11:52

Bästa priserna för 2x2GB som jag hittat är runt 1500:-
Går det få tag på 1x4GB än?

Senast redigerat 2008-10-15 12:53

De nya MacBook Pro är pinsamma. Jag har tolv macar att ratta på jobbet i olika valörer. Men mest använder jag min MBP 15´. Jag som för en gångs skull verkligen såg fram emot att byta ut den här som fyller tre år snart. Men NOT.

Apple har tappat greppet - utseendet liknar pinsamt mycket en..... Dell eller nåt.
Glossy skärm???
Sämre uppsättning FW-kontakter???
Svart runt hela skärmkanten?? Som på en Samsung-TV.
Glas i bygget???
Högre pris???

Nu ska jag kolla in USB-fixen för att installera OS X på en pecee, EFI-X hette den visst. Samma utseende, samma specar - LÄGRE PRIS.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 12:19

Jag är glad för att jag inte väntade med att köpa min MBP 2.4GHz. Gillar inte de svarta tangenterna och den svarta 'sorgekanten'.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 12:56

ovanligt att varenda jävel och hans moster tycker att den föregående är snyggare, det är en inarbetad design som har hängt med i 5 år, lagom uttjatat tycker jag själv, om ett par veckor kommer många ha ändrat uppfattning om designen, även om den känns rätt PC

man byter grafikkort genom att gå in i prestandainställningarna, sen loggas man ut och in igen.

Jag tar inte dom som tyckte att alu-tangenterna var snygga på allvar. Alla som följt Apple's estetik en låååång tid vet att dessa anskrämliga tangenter var ett misstag - eller en trist tillverkningsteknisk kompromiss. Jonathan Ive grät sig till sömns varje natt.
Dom som inte direkt intuitivt ser att dom nya MacBook'arna är det vackraste bärbara som Apple klämt ur sig sedan den legendariska TiBooken - har ingen djup känsla för Apple's estetik - vilket är okej, men jag lovar att arktektkontor, reklambyråer, konstfackskolor, formgivarstudios och fotoateljeer rycker och studsar av glädjeextas när dom ser dessa nya skönheter i klinisk minimalism - en absolut stillhet - ett moget allvar utan minsta antydan till pretto. Detta är industridesign på absolut högsta nivå. Detta är gräddan 2008.

Att man dessutom kan använda dom till en massa saker är bara ett bonus. Man bör dock se till att producera vackra saker med dessa verktyg. Allt annat är en styggelse. Hallelujah.

Ursprungligen av qom:

ovanligt att varenda jävel och hans moster tycker att den föregående är snyggare, det är en inarbetad design som har hängt med i 5 år, lagom uttjatat tycker jag själv, om ett par veckor kommer många ha ändrat uppfattning om designen, även om den känns rätt PC

man byter grafikkort genom att gå in i prestandainställningarna, sen loggas man ut och in igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 14:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tar inte dom som tyckte att alu-tangenterna var snygga på allvar. Alla som följt Apple's estetik en låååång tid vet att dessa anskrämliga tangenter var ett misstag - eller en trist tillverkningsteknisk kompromiss. Jonathan Ive grät sig till sömns varje natt.
Dom som inte direkt intuitivt ser att dom nya MacBook'arna är det vackraste bärbara som Apple klämt ur sig sedan den legendariska TiBooken - har ingen djup känsla för Apple's estetik - vilket är okej, men jag lovar att arktektkontor, reklambyråer, konstfackskolor, formgivarstudios och fotoateljeer rycker och studsar av glädjeextas när dom ser dessa nya skönheter i klinisk minimalism - en absolut stillhet - ett moget allvar utan minsta antydan till pretto. Detta är industridesign på absolut högsta nivå. Detta är gräddan 2008.

Att man dessutom kan använda dom till en massa saker är bara ett bonus. Man bör dock se till att producera vackra saker med dessa verktyg. Allt annat är en styggelse. Hallelujah.

Zimmerman, vad har du rökt?

Jag kan instämma i att vi förmodligen om några veckor håller med dig. Men hur kan de ta bort den matta skärmen??

Egentligen inget jag behöver oroa mig för. Min MBP är endast 3 månader gammal.

Jo, glossy är ett otyg - film/spel-maffian har bestämt framtiden. Trist.
Jag talade dock om design. Hur du kunde missa det är ett mysterium.

Ursprungligen av bossep:

Zimmerman, vad har du rökt?

Jag kan instämma i att vi förmodligen om några veckor håller med dig. Men hur kan de ta bort den matta skärmen??

Egentligen inget jag behöver oroa mig för. Min MBP är endast 3 månader gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-15 15:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, glossy är ett otyg - film/spel-maffian har bestämt framtiden. Trist.
Jag talade dock om design. Hur du kunde missa det är ett mysterium.

Jag missade det inte. Jag medgav att vi alla, förmodligen, kommer att instämma med dig om ett par veckor. Tangenterna gillar jag inte! Har testat MB Air.

Vad gäller skärmen så använder jag mest min externa skärm.

Nu är det inte aktuellt med en ny MBP igen på ett par år.

om MBP 17 hade fått den nya designen så hade valet varit enkelt för mig .. Nu är det svååårt ...

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252913-macbook-pro-15-el-17-a.html

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-15 13:10
Ursprungligen av gotfredsen:

om MBP 17 hade fått den nya designen så hade valet varit enkelt för mig .. Nu är det svååårt ...

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252913-macbook-pro-15-el-17-a.html

håller veeeeerkligen med dig gotfredsen! Verkligen. Samma dilemma här! O:-)

Ursprungligen av gotfredsen:

om MBP 17 hade fått den nya designen så hade valet varit enkelt för mig .. Nu är det svååårt ...

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/252913-macbook-pro-15-el-17-a.html

Det kommer en helt ny MBP 17 tum om några månader, det har varit tillverkningsproblem att få den klar i tid, allt enligt AppleInsider (som hade rätt om den nya designen på MacBook/MacBook Pro många månader i förväg):

AppleInsider | Apple's next-gen 17-inch MacBook Pro due in a few months

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-10-15 13:45

det är så det är iallafall, tillsvidare.

tycker inte det känns superjobbigt, men vore väl skönare om det kunde växla av sig självt i framtiden.
åandrasidan så spelar man väl oftast när man kör med strömkabeln inkopplad, och då kör man ju på "bästa prestanda" automatiskt ändå.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 14:15

två saker:

(1) Äldre/ny design: De nya MBP är snygga - inte tu tal om det.

Grejen är dock att de inte sticker ut lika mycket gentemot vanliga bärabara PCs som förra generationen med genomgående aluminium. En MacBook Pro/PowerBook nedtonade estetik såg man direkt i ett hav av laptops, även de vita MacBook. Nu kan de förväxlas för en HP eller vad som helst för ett otränat öga.

(2) Det är lite komiskt med att lägga sådan energi på att tillverka ett chassi i ett enda stycke som lär hålla in nästa årtusesende, när det räcker med att en liten krets pajar utanför garantitiden för att den inte skall vara värd någonting alls.

Att andra tillverkare snart ser ut som Apple's produkter är ju underbart. Då slipper man se alla dessa fula burkar som skitar ner verkligheten. Nu är det i.o.f.s. inte så - dom flesta PC-laptops jag ser ser verkligen inte ut som en MacBook...även om jag önskar det.
Sen - Apple kan givetvis inte sluta göra snygga burkar bara för att andra kopierar dom. Så funkar det inte. Dom kan givetvis inte heller producera en ful burk som "sticker ut". Apple's filosofi har nog aldrig varit att "sticka ut". Tvärtom. Helt tvärtom. Deras grejer är så vackra att man knappt ser dom.

Deras chassin är nog inte framtagna för att hålla i 100 år och skickas till Mars. Jag tror dom är som dom är av tillverkningstekniska/monteringstekniska orsaker. Det är aluminium - man tjänar inget på att plottra ihop grejer - stycketänkandet råder inom denna metallproduktion. "Ett enda stycke"-filosofin är billigare, bättre och enklare helt enkelt.

Ursprungligen av planB:

två saker:

(1) Äldre/ny design: De nya MBP är snygga - inte tu tal om det.

Grejen är dock att de inte sticker ut lika mycket gentemot vanliga bärabara PCs som förra generationen med genomgående aluminium. En MacBook Pro/PowerBook nedtonade estetik såg man direkt i ett hav av laptops, även de vita MacBook. Nu kan de förväxlas för en HP eller vad som helst för ett otränat öga.

(2) Det är lite komiskt med att lägga sådan energi på att tillverka ett chassi i ett enda stycke som lär hålla in nästa årtusesende, när det räcker med att en liten krets pajar utanför garantitiden för att den inte skall vara värd någonting alls.

Ursprungligen av planB:

Grejen är dock att de inte sticker ut lika mycket gentemot vanliga bärabara PCs som förra generationen med genomgående aluminium.

Jag tror den skiljer sig i finish rätt mycket, men att man inte ser det förrän IRL, så pass att den sticker ut ändå. (Bara en gissning, jag har ju inte sett den själv.)

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-15 16:57
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror den skiljer sig i finish rätt mycket, men att man inte ser det förrän IRL, så pass att den sticker ut ändå. (Bara en gissning, jag har ju inte sett den själv.)

Jag tror också det. Den är nog inte lika bildskön som den är vacker i verkligheten. På fredag finns demo-ex i Göteborg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 21:54
Ursprungligen av planB:

Grejen är dock att de inte sticker ut lika mycket gentemot vanliga bärabara PCs som förra generationen med genomgående aluminium. En MacBook Pro/PowerBook nedtonade estetik såg man direkt i ett hav av laptops, även de vita MacBook. Nu kan de förväxlas för en HP eller vad som helst för ett otränat öga..

Tycker förvisso att det upplysta äpplet på locket sticker ut väldigt mycket jämfört med t.ex. Dells runda logo, HPs plastiga och pålimmade logo, för att inte tala om Lenovo som fortfarande bara har IBM ThinkPad nedsänkt i ett av hörnen på locket. Dessutom är det väldigt få bärbara datorer som är gjorda helt i aluminium - eller kombinationen aluminium och glas?!

Även ett otränat öga bör enligt mig kunna se skillnad...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-15 14:43

En sak till:

(3) Varför betalar man en massa extra för att få 2,53GHz när man man kan få 2.8 med bara 2770:- ytterligare tillägg på 2,53-priset? Har man råd att satsa på 2,53-modellen borde man väl ha råd att krysta fram lite till och få betydligt bättre prestanda?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-15 14:48
Ursprungligen av planB:

En sak till:

(3) Varför betalar man en massa extra för att få 2,53GHz när man man kan få 2.8 med bara 2770:- ytterligare tillägg på 2,53-priset? Har man råd att satsa på 2,53-modellen borde man väl ha råd att krysta fram lite till och få betydligt bättre prestanda?

Jo, jag hatar när man får fler val :/ :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-15 14:49

Tror inte att 2,8 processorn ger mycket bättre prestanda, möjligen en varmare dator. Dubbla mängden cacheminne, raminne och grafikkortsminne är dock trevligt.

Bevaka tråden