Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografer förenen eder!

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya MacBook Pro kommer enbart med blank skärm vilket ger störande reflexer när man jobbar med bilder. Om ni som jag föredrar matt skärm skicka Apple ett mail och säg er mening!

Apple - MacBook Pro - Feedback

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-10-14 21:37

Riktiga fotografer jobbar i mörkrum

Sen kommer det säkert nån film man kan sätta på skärmen från tredjepartstillverkare.

Är jag den ende fotointresserade här som gillar den blanka skärmen?
Tycker reflektionerna i den blir mycket snyggare och mindre störiga än på en matt när man t.ex. är utomhus eller vid ett fönster (det blir utsmetat på en matt tycker jag).
Fast det är ju en smaksak, tycker synd om alla som ogillar blank nu när de tagit bort matt...

Sitter dock rätt ofta vid en extern skärm när jag mekar med bilder eftersom färgerna är snyggare i den, men av de bärbara skärmarna föredrar jag den blanka.

Hoppas det kommer något alternativ till alla som föredrar den matta!

Nej, du är inte ensam.

Jag jobbar också mycket med bild och video och tycker bilden blir mycket bättre på blank skärm! Jag älskar svärtan och färgerna.

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-14 22:54

Jag föredrar helt klart den blanka, på alla punkter. Citerar FamilyGuy "AAAH! AAAH IT'S SO AWSOME!" YouTube - family guy

Jag gillar den blanka. Kanske skall skriva till Apple och påtala det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-14 23:18

Försök sitta på en balkong eller utomhus och redigera med en Glossy...

"Ain't gonna happen"

Ursprungligen av zelari:

"Ain't gonna happen"

Jag tycker det är bättre med blank än med matt på på balkongen.
Med den matta blir det en stor ljus-blobb utsmetad på hela skärmen tycker jag.
Döljer mer än var en reflektion gör på något sätt och gör färgerna lite daskiga på nåt sätt.
Personligt tyckande! Vi är alla olika, så de borde ju erbjuda matt skärm också.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-14 23:34
Ursprungligen av zelari:

"Ain't gonna happen"

Varför skulle man sitta på en balkong och redigera bilder?

Är glad att jag har ett ex av den "gamla" Lär ta ett tag innan man byter "upp" sig! Tycker helt klart blank är oanvändbart... Snyggare svärta månne men den är inte direkt dålig på en LED-matt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 11:31
Ursprungligen av mizi83:

Varför skulle man sitta på en balkong och redigera bilder?

Varför har man en laptop?

Varken skärmen i MacBook eller MacBook Pro - oavsett glossy eller matt - är idealisk för bildbehandling. Dessa skärmar har helt enkelt inte tillräcklig kvalitet - kontrast, färgåtergivning och betraktningsvinkel - i jämförelse med professionella skärmar för bildbehandling. Riktiga proffs sitter med en extern proffsskärm och problemet är ur världen. För oss som ändå har krav, men mer kanske är att betrakta som "halv-proffs" så har man ju skapat omkring sig en arbetsmijö som är anpassad för att vara så neutral och harmonisk ljus- och färgmässigt som möjligt. Inga skarpa lampor och hellre indirekt belysning riktad uppåt tak eller slagen i väg. Neutral färgsättning på tapeter och diskret belysning som är till för att ge en neutral allmänbelysning och därmed undviker man reflexer, skarpa skuggor och färgpåverkan från omgivningen.
Om man är riktigt seriös så sitter man i ett rum med väggar och möbler målade i 18% mellangrått, som är standarden för kamerans ljusmätning. Detta för att få en så korrekt upplevelse av färgerna på skärmen som möjligt.
Nu är inte ens jag så seriös utan har en arbetsplats i en mild och svag aprikos och möblemang i bok och björk med neutral styrka och färgmättnad. Halv-transparenta gardiner och vinklade persienner för att sprida ut och softa det infallande ljuset så mycket som möjligt.
Fungerar utmärkt för mig med "glossy" skärm. Inga reflexer från omgivningen.

Ursprungligen av Raphael:

Varken skärmen i MacBook eller MacBook Pro - oavsett glossy eller matt - är idealisk för bildbehandling. Dessa skärmar har helt enkelt inte tillräcklig kvalitet - kontrast, färgåtergivning och betraktningsvinkel - i jämförelse med professionella skärmar för bildbehandling. Riktiga proffs sitter med en extern proffsskärm och problemet är ur världen. För oss som ändå har krav, men mer kanske är att betrakta som "halv-proffs" så har man ju skapat omkring sig en arbetsmijö som är anpassad för att vara så neutral och harmonisk ljus- och färgmässigt som möjligt. Inga skarpa lampor och hellre indirekt belysning riktad uppåt tak eller slagen i väg. Neutral färgsättning på tapeter och diskret belysning som är till för att ge en neutral allmänbelysning och därmed undviker man reflexer, skarpa skuggor och färgpåverkan från omgivningen.
Om man är riktigt seriös så sitter man i ett rum med väggar och möbler målade i 18% mellangrått, som är standarden för kamerans ljusmätning. Detta för att få en så korrekt upplevelse av färgerna på skärmen som möjligt.
Nu är inte ens jag så seriös utan har en arbetsplats i en mild och svag aprikos och möblemang i bok och björk med neutral styrka och färgmättnad. Halv-transparenta gardiner och vinklade persienner för att sprida ut och softa det infallande ljuset så mycket som möjligt.
Fungerar utmärkt för mig med "glossy" skärm. Inga reflexer från omgivningen.

Håller med till fullo.

Med en bärbar som fotograf så kan man ju behöva fixa, kolla bilder och skicka bilder när man är on location, lite svårt då att måla om rum och anpassa belysning jag har aldrig heller påstått att en bärbar skulle vara en ersättare för en stationär dator och kalibrerad skärm, så varför ens orka argumentera för något som ingen har påstått? Jag skrev att man får störande reflexer med glossyskärm relativt mattskärm. Och jmf. med en plan CRT så stämmer det inte alls att dessa gav störande reflexer på samma sätt som glossy. De bilder pesc la upp säger allt, och instämmer till 100% att det ser defekt ut. Så jag tar det en gång till, alla som gillar glossy kul och bra för er och till er som vill ha ett annat val med matt skärm skriv och tala om för Apple!

PS. Kan det vara en design kompromiss? Vill man att skärmen skall sluta mera tätt vid stängd dator så ha man tagit bort "plupparna" ute i kanterna (finns på min 12" men kanske varit borta länge?) och glossyskärmen har en "hårdare" och mindre ömtålig yta då gör det inget om fettet från tangentbordet kommer mot ytan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 18:00
Ursprungligen av pesc:

Varför har man en laptop?

Om man är utomhus så får man inte rätt färger och kontrast, inte ens med matta skärmar därför man inte kan påverka solen och molnen, träden och gräset. Så bildbehandling utomhus är helt fel å göra, oavsett skärm. Det är inte gjort för det helt enkelt. Finns inte en chans i världen att man får rätt intryck av bilden där, så skippa den idén.

Är man inomhus så är det enkelt att vinkla persienner eller använda gardiner för att skärma av det infallande solljuset.
Många kontorsmijöer är neutrala i ljusa färger som vitt, ljusgrått och mild beige och dessa har tämligen liten inverkan på färgerna.
Skulle man ha riktigt otur så placerar man datorn precis under takbelysningen, som då är ett hårt riktat lysrör, men på många moderna arbetsplatser och lokaler så ser det inte ut så längre utan även de har förstått vikten av bra allmänbelysning som är mjuktirktad och spridande.
Men om det nu skulle vara den gamla typen av lysrörslampor som man får ont i ögonen av bara man kommer in i rummet så behöver man väl inte placera datorn precis under den lampan utan man kan flytta in närmare hörnet eller mer ut mot mitten.
Så jag förstår inte riktigt problemet faktiskt...

Vi tar det tredje gången så kanske polleten trillar ned

Det handlar inte om rätt färger, försök släppa det! Det handlar om mer reflektioner man får genom att använda klarglas relativt matt glas, jag vill inte ha kraftiga reflektioner på min bildskärm då jag uppfattar det som störande.

Ursprungligen av Snoopy:

Vi tar det tredje gången så kanske polleten trillar ned

Det handlar inte om rätt färger, försök släppa det! Det handlar om mer reflektioner man får genom att använda klarglas relativt matt glas, jag vill inte ha kraftiga reflektioner på min bildskärm då jag uppfattar det som störande.

Ta lite 0000-våtsandpapper och gör något åt det då!

Ursprungligen av henkebarn:

Ta lite 0000-våtsandpapper och gör något åt det då!

Bra idé, kan jag få testa på din först!

Ursprungligen av Snoopy:

Bra idé, kan jag få testa på din först!

Tack, men jag är nöjd med min glossy

Ursprungligen av Snoopy:

Då förklarar jag för tredje gången att detta med reflektioner är ett överdrivet problem. Jag har inga reflektioner alls på min MacBook glossy. Jag ser aldrig mig själv i den. Blev faktiskt besviken, för jag trodde jag skulle kunna använda den som spegel och ständigt se vilken snygging jag är men det gick alltså inte så uppenbarligen har många åsikter om glossy-skärmar utan att ha provat dem.

Om jag ställer min golvlampa precis framför skärmen, ja då har jag reflektion i den. Men fortfarande inte av mig, konstigt nog, utan av golvlampans ljus. Men varför skulle jag ha golvlampan framför skärmen? Där vill ju jag sitta!

Alltså, detta är inget problem. I de allra flesta miljöer så fungerar glossy-skärmar alldeles utmärkt utan reflexer. Och har man problem med infallande ljus utifrån så kan detta enkelt ordnas. Det finns säkert gardiner eller persienner som man mycket enkelt kan justera. Nemas problemas!

Och talar vi utomhus - jag har haft en Acer bärbar med matt skärm. Den gick inte alls att sitta med utmohus. Såg ingenting i solljus. Sitter man utomhus så tillverkar man enkelt en skuggskärm av kartong, ta en vanlig flyttkartong eller liknande och klipp till den och använd tejp. Det här tipset har jag sett på det där TV-programmet som gick förut med datortips, och de gjorde en sådan "keps" så man kunde sitta utomhus. Kostade inga kronor alls om man har materialet tillgängligt. Så jag förstår, återigen, inte problemet och inte heller skillnaden mot matt skärm för min erfarenhet av matta skärmar är att även de är omöjliga att jobba med utomhus i solljus därför att kontrasten mot omgivningen blir för hög och då ser inte ögat det som finns på skärmen - oavsett om det är matt eller blank skärm.
Sätter man sig i skuggan är det enklare att se från en blank skärm, för jag sitter så ofta på landet och skriver (inte bildbehandlar, men jobbar med andra projekt utomhus).

• Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-15 09:25

Bara en liten tanke, men i vilken skala har alla ni som ogillar glossy kört med just glossy?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-15 09:43

Ingen klagade för många år sedan när det var populärt med CRT med flat yta och antireflexbehandling precis som den "glossy" har nu. Alla skulle ha det då, det var det bästa.

Och dom som klagade på reflexer, oavsett yta, köpte en skärmkeps.

I vilken skala? Min jobbdator har glossy. Sitter en hel del med den...

Vad gäller CRT-skärmar och "glossy" så är det inte samma problem med dom. Du har datorn på en plats där du kan kontrollera reflexer och dyl. Det är ju inte så att du sätter en lampa som blänker precis i mitten av skärmen, eller vänder den mot ett fönster. Du har en kontrollerad arbetsmiljö helt enkelt. Men när det kommer till laptops är min erfarenhet att du inte kan kontrollera din arbetsmiljö. Ibland sitter jag vid köksbordet, ibland i soffan, ibland på balkongen (vilket inte går med min arbetsdator t.ex.), ibland i en park, ibland på ett café, ibland i skolan på föreläsningar osv. Det uppstår då, ofta, situationer där reflexerna är störande.

Just i skrivandets stund sitter jag med en kompis dator i skolan. Jag har vänt skärmen från fönstret och ser mig själv speglad i datorn. Oerhört störande och är inte värt några "svärtor" i världen.

Ursprungligen av Snoopy:

Nya MacBook Pro kommer enbart med blank skärm vilket ger störande reflexer när man jobbar med bilder. Om ni som jag föredrar matt skärm skicka Apple ett mail och säg er mening!

Apple - MacBook Pro - Feedback

Men du.. Att ens jobba med bilder på en MBP är ju lönlöst.. Kalibrerad skärm är det enda som gäller..

Visst MBP funkar att kolla lite capture one med om man plåtar på location för att öra lite referenser eller välja bilder.. Men då vet man ju skärmens begränsningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 11:24

Från Apples reklamfilm. Varför vill man ha spegel i skärmen?

Och hemsidan. Vad är färgen på himlen här?

Jag tycker den här skärmen är defekt. Det verkar som om Apple skryter med sina störande bild-artefakter. Jag fattar inte?

Jag har i hushållet två 17" glossy high-res Macbook-pro's, jag och fru kör varsin.

Ingen av oss upplever det som störande med reflexer.
Ibland står solen rakt på och då ser man inte ett skit oavsett skärm.
Jag provade båda i affären och kände det som att den matta hade en tunn hinna över skärmen. Svart kändes inte riktigt svart.

Vi kunde båda välja fritt mellan glossy eller matt, vi valde båda glossy.

Jag sitter i sängen, i bilen, i soffan etc.
Märker aldrig av reflexer. Skärmen har en helvetes ljusstyrka som man kan dra på - jag kör den oftast på kanske 75% annars blir det för ljust!

Tycker det är en skitsak att gnälla på.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har i hushållet två 17" glossy high-res Macbook-pro's, jag och fru kör varsin.

Ingen av oss upplever det som störande med reflexer.
Ibland står solen rakt på och då ser man inte ett skit oavsett skärm.
Jag provade båda i affären och kände det som att den matta hade en tunn hinna över skärmen. Svart kändes inte riktigt svart.

Vi kunde båda välja fritt mellan glossy eller matt, vi valde båda glossy.

Jag sitter i sängen, i bilen, i soffan etc.
Märker aldrig av reflexer. Skärmen har en helvetes ljusstyrka som man kan dra på - jag kör den oftast på kanske 75% annars blir det för ljust!

Tycker det är en skitsak att gnälla på.

Tråden handlade om de som hade problem med reflexer från blanka skärmar och föredrog matta skärmar som reducerade reflexerna, har redan tidigare skrivit att grattis ni som inte upplever det som ett problem.
Ljusstyrkan på skärmen har lika lite med saken att göra som rätt färger.
Själv fattar jag inte hur man inte kan se det som pesc påtalar och visar från Apples reklamfilm, som ett problem, eller de som är pro glosskärmar kanske inte definierar det som en reflex/ spegling? Eller vad är det ni inte ser? Å andra sidan har jag sett en massa med skärmar som folk arbetat med som är helt fulla med fingeravtryck, tydligen inget problem för dem eftersom de aldrig gör rent dom. Så vi är väl alla lite olika.

Vet ni varför det säljs ramar med antireflexglas, kan det bero på att många inte vill ha klarglas som de tycker ger störande reflexer?

Goflorp, om det nu är en skitsak för dig, då hade varit väldigt ok. om alla skärmar varit matta vilket du upplevde som om den hade en tunn hinna och att svart inte kändes svart?

Jaja, skriv ni brev. Hoppas det hjälper.

Jag kom med ett bemötande och lite egna erfarenheter.
Men, du får la köpa 17" Macbook Pro'n då, den finns ju med både Glossy och matt.

JAG tycker att det är ett i-landsproblem.

De som gör detta till ngt enormt, ja, vad skall jag säga? Jag beklagar ? Eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:51

Nu vill jag inte starta ett glossy/matt-krig. Men ni som gillar glossy, kolla på valfritt foto på en laptop på Apples hemsidor. I princip på alla bilder där man ser en skärm så finns det en vit reflex någonstans i bilden.

Är det denna reflex ni är ute efter? Är den snygg? Ser ni den men struntar i den? Eller är det något man lätt undviker genom att ändra belysning/persienner/vinkla skärmen, etc? (Och i så fall varför visar Apples reklam en effekt ni vill undvika?)

Kan ni inte bara förklara lite snällt?

Själv klarar jag inte reflexer i skärmen. Speciellt inte om de rör på sig (jag använder laptop vid tågfönster två timmar varje dag). Jag har provat.

Jag vill verkligen inte gnälla, men jag tycker det är tråkigt att inte kunna köpa Apple-laptops längre.

Bevaka tråden