Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook (oktober 2008)

Tråden skapades och har fått 313 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 22:48

Hej
En liten omröstningsfråga (jag velar o behöver råd!) Väljer mellan ny mbp 15" förra modellen 2,4 med matt skärm o nya 2,4 för 14800 resp 18500 ca. Egentligen tycker jag att blank skärm ger smaskig bild att titta på men... (prestandan är i princip oviktig, jag får mer än jag behöver hursom, men vill ha 15") Kan skillnaden på styrplatten ursäkta prisskillnaden?
Råd någon?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-15 23:06
Ursprungligen av Tipex:

Hej
En liten omröstningsfråga (jag velar o behöver råd!) Väljer mellan ny mbp 15" förra modellen 2,4 med matt skärm o nya 2,4 för 14800 resp 18500 ca. Egentligen tycker jag att blank skärm ger smaskig bild att titta på men... (prestandan är i princip oviktig, jag får mer än jag behöver hursom, men vill ha 15") Kan skillnaden på styrplatten ursäkta prisskillnaden?
Råd någon?

Varför vill du ha 15"?

Försökte i en annan tråd också, men någon som vet vad som skulle fungera när det gäller uppgradering av hårddiskar? Är det samma som i de gamla macbookarna?

Ursprungligen av jacoblo33:

Försökte i en annan tråd också, men någon som vet vad som skulle fungera när det gäller uppgradering av hårddiskar? Är det samma som i de gamla macbookarna?

Jag minns inte var jag såg det, men ska vara jättelätt att byta hårddisk, batteri och även ramminne. Allting utan att de skadar garantin. Tror till och med att det var på Keynoten som det visades.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 14:32
Ursprungligen av henkebarn:

Jag minns inte var jag såg det, men ska vara jättelätt att byta hårddisk, batteri och även ramminne. Allting utan att de skadar garantin. Tror till och med att det var på Keynoten som det visades.

Gäller det även MB? Inte bara MBP?

Jag sällar mig till "klubben som saknar FW på de nya...". Hela mitt liv kretsar kring FW. Har letat i forumen, men vad gäller för ethernet? Kan man tjacka i en FW-adapter där snart?

Ursprungligen av c5j:

Gäller det även MB? Inte bara MBP?

Det är lika enkelt på båda modellerna!

-----------------------------------------------------------------

Jag ska lägga en beställning en Macbook, det jag ska ha den till är titta på film, mycket musik, surfing och eventuellt lite bildredigering då och då i PS. Det blir också mycket uppackning av zip, rar, etc.

Duger en 2.0GHz? Eller är det värt att lägga ut 3 000:- extra för 0,4GHz?

Är det stor skillnad i hastighet på användande mellan 2.0GHz & 2.4GHz modellerna, t.ex. uppackning av stora zip/rar?

Senast redigerat 2008-10-16 16:28
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-17 00:05
Ursprungligen av _react_:

Det är lika enkelt på båda modellerna!

-----------------------------------------------------------------

Jag ska lägga en beställning en Macbook, det jag ska ha den till är titta på film, mycket musik, surfing och eventuellt lite bildredigering då och då i PS. Det blir också mycket uppackning av zip, rar, etc.

Duger en 2.0GHz? Eller är det värt att lägga ut 3 000:- extra för 0,4GHz?

Är det stor skillnad i hastighet på användande mellan 2.0GHz & 2.4GHz modellerna, t.ex. uppackning av stora zip/rar?

Benchar visade att det var ca 15% skillnad i CPU score i extremt CPU tunga tester. Dvs i real life lär det vara ännu mindre skillnad. Jag tog iaf en 2.0a, tyckte inte 2.4 ghzarn var värd 2800 kr extra...

Förutom FW tycker jag den största issue'n är att de bara har 3mb cache som alternativ. När jag köpte min MB C2D (65nm) så fanns det 1,8ghz med 2mb cache och 2.0ghz med 4mb cache vilket gör oändligt mycket mer skillnad än 200mhz. Nu måste man ju ta en MBP för att få den större cachen.

Stort plus att de stoppade i ett vettigare grafikkort dock, speciellt som det finns lite pro apps som lägger över beräkningar på gpu'n, det har alltid var flaskhalsen i min nuvarande maskin.

Men jag tycker ändå att prestandauppgraderingen är ett skämt och det var fömodligen därför de la 50% av keynoten på att presentera deras fantastiska konstruktionsprocess (här är jag inte ironisk, de gör en fantastisk produkt) som faktiskt har NOLL påverkan på hur snabbt datorn lägger på ett photoshop-filter!

Ursprungligen av Drolug:

Benchar visade att det var ca 15% skillnad i CPU score i extremt CPU tunga tester. Dvs i real life lär det vara ännu mindre skillnad. Jag tog iaf en 2.0a, tyckte inte 2.4 ghzarn var värd 2800 kr extra...

har du någon länk till testet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 23:15

Tittar mycket på den när den ligger i knä. Tycker 13 är för litet som enda dator o mycket tittande o läsande.

  • Medlem
  • 2008-10-15 23:20

Jag sitter själv med en MBP 15" 1,83 Ghz men har varit på jakt efter en ny stark kandidat.
Tror ni att den nya MB alu håller för webbutveckling, grafikapps, etc kopplat till min ACD 20"?

Eller ska man invänta nästa års uppfräschningar (släpps oftast i februari enligt buyers guide)...

Är så otroligt kluven...

Man måste se recensionerna och se jämförelserna med de gamla macsen.

En fördel med att köpa minne själv är att man då får särskild garanti på minneskorten. Annars räknas de in i datorns garanti som är på ett år om den inte förlängs.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-16 07:03

Seriöst så kommer jag inte köpa en sån där, sitter hellre med min plastiga MB och använder FW tills de släpper nån vettig variant... hellre att det spricker i skalet än att man inte kan använda datorn till musik och att använda sin hårddiskar... Dumt att snålat på skalet och trakplattan, webkameran, minne.... vad som hellst egentligen, grafikskiten duger ju bra i MBplastversionen... Bra att de skiter i fjärren iaf...

Det finns liksom inte i min värld att köpa en laptop för 18lök, 15skärm är för klumpigt... Dummt att de inte tagit bort FW...

Funderar på MB 2,4 GHz och 4 gig i minne. Min fråga är nu om detta är tillräckligt för bildredigering i PS? Jobbar mest med RAW-filer från 10-15 Mpixel-kameror och framöver förmodligen uppåt 20 Mpixel. Eller ska man satsa på en MBP? I stort sett är det väl egentligen bara grafikkortet som skiljer och så länge det är stillbilder man jobbar med så har väl det ingen större betydelse? Eller märker man ändå skillnad i arbetsflödet om man jämför en MP och en MBP med samma specar (2.4 GHz & 4 gig minne)?

Vill gärna ha en så liten skärm som möjligt (skönt när man är på resande fot) och har inget behov av FireWire.

  • Medlem
  • 2008-10-16 10:28
Ursprungligen av northernlights:

Funderar på MB 2,4 GHz och 4 gig i minne. Min fråga är nu om detta är tillräckligt för bildredigering i PS? Jobbar mest med RAW-filer från 10-15 Mpixel-kameror och framöver förmodligen uppåt 20 Mpixel. Eller ska man satsa på en MBP? I stort sett är det väl egentligen bara grafikkortet som skiljer och så länge det är stillbilder man jobbar med så har väl det ingen större betydelse? Eller märker man ändå skillnad i arbetsflödet om man jämför en MP och en MBP med samma specar (2.4 GHz & 4 gig minne)?

Vill gärna ha en så liten skärm som möjligt (skönt när man är på resande fot) och har inget behov av FireWire.

Jag har själv samma behov. Ska jobba med webbgrafik, foton, och webbutveckling. Jag vill kunna arbeta på en extern skärm med även kunna resa lätt.

Vad skulle passa bäst?

Ursprungligen av nmsz:

Jag har själv samma behov. Ska jobba med webbgrafik, foton, och webbutveckling. Jag vill kunna arbeta på en extern skärm med även kunna resa lätt.

Vad skulle passa bäst?

Jo, extern skärm får det bli när man är hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 11:42

Hmm hur kommer displayport fungera mot andra skärmar alltså INTE Cinema. Behövs massa konverters då eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 12:02

Hej!

Jag har en 2,4 Ghz macbook och funderar byta till en ny. Men hur kommer det sig den nya har långsammare processor?

Och löns det överhuvudtaget att byta upp sig?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-16 12:10
Ursprungligen av mathoglu:

Hej!

Jag har en 2,4 Ghz macbook och funderar byta till en ny. Men hur kommer det sig den nya har långsammare processor?

Och löns det överhuvudtaget att byta upp sig?

MHz-myten är nuförtiden ett vedertaget begrepp över hela branchen, det är inte bara Apple och IBM som talar om den. Det finns många typer av föbättringar man kan göra i en processor som påverkan prestandan mer än MHz-antalet.

De nya macbooksen har 2.4GHz och 2.0GHz. Din nuvarande var ju den dyrare varianten, och jämför du nu med den billigare på 2GHz?

Men byter du från en gammal 2.4GHz Core 2 till en ny 2.0 GHz är prestandan kanske densamma i just processorn. Däremot är minnena snabbare och hela datorn drar mindre ström.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 12:20
Ursprungligen av Sidde:

MHz-myten är nuförtiden ett vedertaget begrepp över hela branchen, det är inte bara Apple och IBM som talar om den. Det finns många typer av föbättringar man kan göra i en processor som påverkan prestandan mer än MHz-antalet.

De nya macbooksen har 2.4GHz och 2.0GHz. Din nuvarande var ju den dyrare varianten, och jämför du nu med den billigare på 2GHz?

Men byter du från en gammal 2.4GHz Core 2 till en ny 2.0 GHz är prestandan kanske densamma i just processorn. Däremot är minnena snabbare och hela datorn drar mindre ström.

Ok. Tack!

Jo jag jämför med den som nu motsvarar de pris jag köpte min för!

Finns det något förutom firewire porten som är "negativt" med den nya?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-10-16 12:31
Ursprungligen av mathoglu:

Ok. Tack!

Jo jag jämför med den som nu motsvarar de pris jag köpte min för!

Finns det något förutom firewire porten som är "negativt" med den nya?

Kollade upp det där med processorn lite nogrannare. Det är samma "processorkärna" som de föregående, så i ren numbercrunching kommer du förlora lite prestanda om du går från 2.4 till 2.0. Ungefär samma procentuella förlust soi prestanda som du går ner i MHz.

Däremot kompenserars detta i arbete med snabbare RAM och bussar. Så overall bör du vinna på ett sådant byte. Det bör komma benchmarks snart som visar vad de nya går för.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 13:40

Ok! Var kan jag läsa benchmarksen då dom kommer?

Alla ni som går i köp-tankar, glöm inte att CSN/Mecenat ger en rätt kraftig rabatt på alla apples datorer. Ni är ju säkert student, eller känner nån som vill "köpa den åt er" eller liknande...

Ursprungligen av Anders Båth:

Alla ni som går i köp-tankar, glöm inte att CSN/Mecenat ger en rätt kraftig rabatt på alla apples datorer. Ni är ju säkert student, eller känner nån som vill "köpa den åt er" eller liknande...

Dessutom får du en ipod för 200-300kr. Oöppnad kan du nog få minst 1200kr på blocket för den

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-16 16:05

_react_: Varför skriver du din fråga två gånger?

Inbyggt stöd för 3G

Jag är förstummad. Varför skickar inte Apple in en antenn och plats för ett SIM-kort? Nu måste man fortfarande släpa med sig externa USB-modem. Känns inte som år 2009 för mig. Men man kan inte få allt. FIna var de iaf

Ursprungligen av mobilitet:

Jag är förstummad. Varför skickar inte Apple in en antenn och plats för ett SIM-kort? Nu måste man fortfarande släpa med sig externa USB-modem. Känns inte som år 2009 för mig. Men man kan inte få allt. FIna var de iaf

Det är inte 2009 heller, det är 2008.

hade velat se HDMI i nya macbooken, då hade det blivit ett köp direkt! känns inte riktigt värt att lägga ut 15000 på det som är i nuläget i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 15:49

Köpte min MacBook med 2,4 GHz igår och ja, den är verkligen underbar. Snabb, snygg och det bakgrundsbelysta tangentbordet + den större hårddisken tycker jag är värt mellanskillnaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-17 21:24

Här har de skruvat isär en Macbook

MacBook Unibody First Look

"Apple claims this machine maxes out at 4GB RAM, but the Montevina chipset appears to support up to 8GB."

Det sitter alltså Montevina chipset i nya Macbook eller har de fått fel för sig? Hörde någon stans att det skulle vara nVidia kretsar men det snackas ju så mycket...

Bevaka tråden