- Rasmus
- Medlem ●
- Gotland / Åre
- 2003-03-04 11:32
Ok, då kommer vårt oberoende test av 12:an...
----
2003-03-03
Jag och en kollega har haft möjligheten att jämföra PowerBook Aluminium 12" mot PowerBook Titan 15 1Ghz. Detta är lite av vad vi kom fram till....
- Färg & utseende -
Angående utseendet så är 12" rätt så bullig och tjock i jämförelse med 15". Dock väsentligt mycket mindre på bredd och djup. Skillnaden i materialet upplevs i verkligheten inte som så stor som det ser ut på en del bilder, gentemot tidigare modeller. 12" har ett mer brunaktigt /champagnefärgat skal och olika personer tycker olika om det. Personligen upplever jag det som lite väl mkt "pizzabagare" (inget ont om pizzabagare. Hoppas ni känner till uttrycket
Eftersom tangenterna har samma färg och utförande som resten av dator känns lite "för" mycket. Annars är den väl avstämd i skalet och känns mkt styvare än Titanmodellen.
- Tangentbord -
Tangentbordet är även det styvare och därmed mer lättskrivet. Tangenterna är större än på tidigare modeller vilket givetvis bidrar till lättskrivheten men också till att det känns lite stort i förhållande till den annars så lilla datorn. En del skulle säkert kalla det handikappvänligt.
- Fläkt & Värme -
Vi körde datorerna bredvid varandra och något som jag reagerade över var att fläkten på Titanmodell gick igång bra mycket fortare än vad den gjorde på 12-tummare. Faktum är att fläkten inte gick igång på 12:an över huvud taget. Detta medförde å andra sidan att den blev mycket, mycket varm! Och den blev inte varm som andra datorer blir, på undersidan, utan precis där man har händerna/handlederna. Inget för den som lätt får handsvett...
- Skärmen -
Skärmen har det pratats mycket om och ja, det är stor skillnad. Föreställ dig att du tittar på Titanmodellens skärm från sidan, med 80 graders vinkel. Det du ser då är ungefär vad du ser om du tittar på 12:ans skärm i 45-50 graders vinkel. Annars tycker jag skärmen var bra. Liten och kompakt och 1024*768 upplösningen känns inte alls så "stram" som man kan tro.
- Hastighet & prestanda -
Nu hade vår 12-tummaren bara 256 mb RAM medan Titanmodellen var utrustad med 512 mb, så det är inte rättvist. Får göra ett mer utförligt test då 12:an har fått sin 512 mb:are. Lite kort kan sägas att L3-chachen drar ner 12:ans prestanda rätt så mycket. Att starta Photoshop 7 räckte för att badbollen skulle snurra rejält och iMovie, som är känt för att vara långsamt, det _var långsamt_ på 12:an. Trist att Apple inte kunde bjussa på 1 mb L3-cach eller åtminstonde de 512 kb som faktiskt betydligt mycket billigare iBook-modeller har! Köp, köp, köp, köp 512 mb extra RAM!
- Ljudet -
Mkt bra ljud för att var en bärbar! Här slår 12:an Titanmodellen på fingrarna... ehh, tangenterna!
- Övrigt -
När man ställer upp den bredvid Titanmodellen känns det som att 12:an kan gå ner i bakfickan.... Fast då bränner man rumpan för den blir otroligt varm. Men å andra sidan är den också väldigt tyst. Detta känns som en av sakerna som det kommer bli disskutioner om. Den kommer definitivt passa den som är känslig för fläktljud. Å andra sidan lär den vara en mardröm för den som är värmekänslig då det lätt kladdar till i händerna.
Enligt mig passar 12-tummaren för den som är ute mycket och behöver ha datorn med sig överallt. Förmodligen använder du den som ett komplement till din stationära dator med stor skärm och bra prestanda. Är det något man inte använder 12:an till är det långvariga jobb, med tunga applikationer och dokument. L3 cachen tillsammans med skärmen drar ner slutbetyget . Ändå är detta dator nummer 1 för den som söker mobilitet tillsammans med prestanda.
Slutligen en fråga som jag hoppas att nån kan svara på. VARFÖR väljer man att sätta alla portar på vänster sida? Då många är högerhänta och vill använda en extern mus måste sladden gå runt datorn för att sedan hamna på höger sida. Använder man Apples egen ProMouse är detta omöjligt eftersom kabeln är så kort. Lösningen blir då att dra sladden _under_ datorn och ut på andra sidan.