Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografer förenen eder!

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pesc:

Nu vill jag inte starta ett glossy/matt-krig. Men ni som gillar glossy, kolla på valfritt foto på en laptop på Apples hemsidor. I princip på alla bilder där man ser en skärm så finns det en vit reflex någonstans i bilden.

Är det denna reflex ni är ute efter? Är den snygg? Ser ni den men struntar i den? Eller är det något man lätt undviker genom att ändra belysning/persienner/vinkla skärmen, etc? (Och i så fall varför visar Apples reklam en effekt ni vill undvika?)

Kan ni inte bara förklara lite snällt?

Själv klarar jag inte reflexer i skärmen. Speciellt inte om de rör på sig (jag använder laptop vid tågfönster två timmar varje dag). Jag har provat.

Jag vill verkligen inte gnälla, men jag tycker det är tråkigt att inte kunna köpa Apple-laptops längre.

Tjenis!

Själv har jag en MacBook och min far har en iMac. De tillfällen då min MacBook reflekterar är när jag sitter med direkt solljus mot datorn. Då blir givetvis skärmen negativt påverkad och självklart kan reflektioner störa i ett sådant läge om man redigerar bild. Det kan störa om man spelar spel också, så klart - det kan störa vad man än gör om man inte kan "leva med" reflektioner. Och "leva med" är inget man ska göra när det gäller så här dyra produkter, såklart. Då bör man avstå produkten så att man inte är missnöjd med den.

Men, jag kan säga att det endast är när jag sitter på min balkong på förmiddagarna, då solen står på där, och när jag sitter utomhus i solsken som jag störs. Annars är bilden aldrig några problem. Och som någon nämt; är du på fotojobb är det väl sällan du redigerar på plats och lämnar iväg "mastern" (för att tala musiktermer) direkt efter plåtning? Visst sitter man väl oftast i goda miljöer när man redigerar över huvud taget?

Sen är det ju inga riktiga reflektioner Apple använder i sin reklam på hemsidan. De är garanterat ditredigerade (många bilder är ju till och med renderingar och inte foton) för att de ska se smaskiga och fina ut och reflektionerna ser inte ut sådär.

Jag tycker inte att ni ska vara rädda. Men givetvis kommer 250 tredjepartstillverkare att börja sälja anti-glarefilmer för MacBooks och MacBook Pros nu när det blivit en så stor grej av det.

Själv köper jag gladeligen ytterliggare en Glossy. Love 'em.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 10:32

Jo, Apple har ju länge arbetat konsekvent med reflektioner i sin visuella branding. Tumnaglar i iPhoto, Coverflow, påtvingad reflektion på toppen av ikonerna på iPhone, webbsidebilder ("Web 2.0-looken"), etc, etc.

Men nu tycker jag att brandingen har gått för långt.

Ursprungligen av henkebarn:

Sen är det ju inga riktiga reflektioner Apple använder i sin reklam på hemsidan. De är garanterat ditredigerade (många bilder är ju till och med renderingar och inte foton) för att de ska se smaskiga och fina ut och reflektionerna ser inte ut sådär.

Jag vet inte vad som är värst. Att det sitter en snubbe på Apple och lägger in visuella defekter på produktbilderna eller att konsumenter tydligen får köplust av detta.

Vad blir nästa steg? En knapp i iPhoto som lägger in en mjölkvit reflekteringstriangel i hörnet av bilden? Eller att Apple lägger in detta i skrivar-rutinerna och gör det "mandatory"?

Ursprungligen av pesc:

Jo, Apple har ju länge arbetat konsekvent med reflektioner i sin visuella branding. Tumnaglar i iPhoto, Coverflow, påtvingad reflektion på toppen av ikonerna på iPhone, webbsidebilder ("Web 2.0-looken"), etc, etc.

Men nu tycker jag att brandingen har gått för långt.

Jag vet inte vad som är värst. Att det sitter en snubbe på Apple och lägger in visuella defekter på produktbilderna eller att konsumenter tydligen får köplust av detta.

Vad blir nästa steg? En knapp i iPhoto som lägger in en mjölkvit reflekteringstriangel i hörnet av bilden? Eller att Apple lägger in detta i skrivar-rutinerna och gör det "mandatory"?

Jag tror snarare att Apple vill förstärka budskapet om hur fina och blanka deras skärmar är.

Tänk dig en reklambild på en skitsnygg bil med grymt snyggt blänkande vindruta som reflekterar. Klart den reflekterande rutan gör att den ser mer ren, polerad och tjusig ut. Däremot kommer ju inte reflektionerna störa dig när du sitter i bilen, bara när du ser på den från håll som inte är helt naturligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 05:51

Jag har ingen bärbar, men kan man inte bara vända på sig så att reflektioner minskar eller alternativt sitta med ett stort lakan över sig och datorn?

Apple MacBook aluminum and glass super-shiny hands-on - Engadget

Rendering, bakgrundsbild, eller inget problem?

Senast redigerat 2008-10-16 06:48
Ursprungligen av Snoopy:

Apple MacBook aluminum and glass super-shiny hands-on - Engadget

Rendering, bakgrundsbild, eller inget problem?

Ursäkta, men är det en "korrekt" vinkel att döma datorn ur? Han står ju snett ovanifrån.

henkebarn: Tillåt oss att ha lite roligt. Själv blir jag väldigt besviken på datorn. Kommer alltså få dras med min "gamla" MBP (som jag såklart är sjukt nöjd med) tills en ersättare kommer eftersom jag verkligen inte vill ha glossy på en MBP.

Ursprungligen av misthv:

henkebarn: Tillåt oss att ha lite roligt. Själv blir jag väldigt besviken på datorn

Klart alla ska få ha roligt! Jag var bara inte säker på att man var på den nivån..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 10:19
Ursprungligen av Reisan:

Jag har ingen bärbar, men kan man inte bara vända på sig så att reflektioner minskar eller alternativt sitta med ett stort lakan över sig och datorn?

På fönsterplats på ett tåg? Du är rolig du...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-16 17:41
Ursprungligen av pesc:

På fönsterplats på ett tåg? Du är rolig du...

Mm, kan vara besvärligt i en sådan situation. Vissa tåg har gardiner man kan dra för. Annars får man flytta på sig eller stå ut.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2008-10-16 06:14

Jag föredrar glossy när jag redigerar bilder, och som sagt vad är det för fotograf som sitter och redigerar bilder på en balkong?
Hur kommer dom bilderna att se ut? När man redigerar bilder seriöst så sitter man i en kontrollerad miljö!

Haha, ja. Alla bilder med fotografen kraftigt blänkande i skärmen är bara för roliga

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2008/10/apple-new-macbook-hands-on-top.jpg

Är det bara jag, eller får ni också en PC-känsla över nya designen?

Ursprungligen av misthv:

Haha, ja. Alla bilder med fotografen kraftigt blänkande i skärmen är bara för roliga

Det är en väldigt konstig vinkel på den bilden, uppenbarligen står fotografen upp och fotar. Om han satte sig ner istället skulle han kunna se skärmen utan reflex.
Jag ser aldrig mig själv i datorn, har aldrig hänt faktiskt, så jag förstår inte hur man lyckas med det. Kan ni ge en handledning i hur man använder glossy-skärmen som spegel? Jag verkligen försökt, ansträngt mig hårt, men nej... jag ser bara Finder-bilden och de program jag har. Tydligt och klart. Inga reflexer av mig. Inga reflexer av något annat heller. Skumt!
Läser man klagan i den här tråden får man ju intrycket att det är busenkelt och ofrånkomligt att få reflexer i skärmen, men min upplevelse är det motsatta. Jag får inga reflexer om jag inte anstränger mig ordentligt och verkligen försöker skapa reflexer.

hoppas som sagt det kommer en lösning för alla som hatar glossy. Ligg på med mail, tror inte se kommer ändra bara sådär men man kan ju alltid hoppas.
Annars kommer det nog en tredjepartslösning.

Om inte så får ni väl göra som riktiga fotografer med storformatsskamera och dra en duk över er och datorn

det verkar dessutom som en del inte provat en bärbar sedan PB5300's tid med gummifotter. ...

Ni dömer ut baserat på renderade bilder på en webbsida.
Gå till en affär och prova. Många affarer här saftiga lysrör i taket vilket gör att det borde utfalla mera till matt skärms fördel. -vilket jag tror ni gillar

Det är ju lite som sun maskindisks reklam. Skiner era glas så när ni tar ut dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 17:52

...eller ha en non-glossy laptop.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-16 18:14

...eller sätta ett filter på din glossy laptop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 18:40
Ursprungligen av bolle:

...eller sätta ett filter på din glossy laptop.

Känner någon till en affär där detta visas på en Mac? Jag är tveksam till om man kan få lika bra resultat som på en riktig matt skärm. Men jag skulle vilja ge det en chans utan att behöva köpa först.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-17 13:01
Ursprungligen av pesc:

Känner någon till en affär där detta visas på en Mac? Jag är tveksam till om man kan få lika bra resultat som på en riktig matt skärm. Men jag skulle vilja ge det en chans utan att behöva köpa först.

POWER SUPPORT | Products | Antiglare film

http://www.photodon.com/MXFilmOniMacCompare05-350.jpg

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 18:28

Nu förstår jag varför Steve Jobs alltid har svart polo-tröja.

Ursprungligen av pesc:

Nu förstår jag varför Steve Jobs alltid har svart polo-tröja.

Vad har jag nu missat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-17 01:53

...minskar reflexerna i hans skärm...

Konstig tråd.

Om nån säger att de stör sig på reflektioner kan man ju inte bemöta det genom att säga att "det skall du inte göra", eller med att "det är ovidkommande".

Det är ju bara en åsikter. Alla har rätt till sin.

Jag vet inte om vi alla åtminstone är överrens om att bilden är avsevärt bättre på glossy (om vi bortser från ev problem med reflexer), men det lönar sig ju inte att debattera det här. Ni som stör er får väl höra av er till Apple. Fast jag antar att det nog redan skrivits en del brev redan.

Sen tror jag nog att saker och ting inte blir bättre för att man retar sig på dem. Jag ser aldrig reflexer på min MBA skärm. Men då tittar jag inte efter dem heller. De finns med största sannolikhet. Har man en stor reflex i skärmen räcker det ju ofta att vrida datorn några grader, så fasas den bort.
Sitter man i en miljö som ger så mycket reflexer så tänjer man gränserna. Men det borde vara klart att även om upplevelsen med en glossy blir inskränkt, så hade det inte gått att titta alls om det var en matt skärm. Det är möjligt att jag har fel angående moderna matta LED-skärmar.

Personligen skulle jag aldrig välja en matt skärm (och då har jag mycket höga krav vad gäller korrekt bildåtergivning). Men jag kan tycka att det är synd att det finns så många som har ett behov som Apple inte längre vill tillgodose.

Sen att många tjurar för att de inte längre kan välja "det som vissa proffs hade valt" och på så sätt särskilja sig från "konsumenter som inte vet bättre", är ju en annan sak.

2009 räcker det alltså inte med att konfigurera en matt dator för att vara bildproffs. Nu måste man producera bilderna som styrker det!

http://www.eizo.com/support/wp/pdf/wp_07-001.pdf

Trevligt med lite fakta från en seriös tillverkare av bildskärmar.

Med tanke vad som sagts i tråden så kan man undra om inte en och annan blivit lite duperade när de jmf. skärmar i butik och valt en glossy

Diskussionen om en skärm som fungerar minst lika bra som spegel som skärm med sjuhelsikes svärta intresserar mig mindre än annat när det gäller de nya professionella datorerna från Apple. Alla tycks har olika erfarenheter och det är svårt att komma fram till en slutgiltig åsikt.

Själv har jag suttit vid otaliga professionella Eizo-skärmar, men ingen av dessa har varit "glossy". Undra varför. De har också lyckats bli Fogra-certifierad, vilket betyder i lätta termer "det ser ut som det ska". Jag har försökt att kalibrera min matta MBP-skärm Fogra-certifierad ett antal gånger men tyvärr aldrig lyckats. Jag tvivlar starkt på att en glossy skärm kommer närmare än en matt.

Det som stör mig mycket mer är den kolsvarta ram som nu finns på ALLA professionella skärmar från Apple. Till och med den nya stationära skärmen har en fet svart ram runt sig. Jag har ingen aning om vad detta kan göra för positivt.

Kan någon förklara detta?

När man redigerar bilder, hur basic man än ska vara, ska omgivningen man redigerar runt vara neutralt grå. Självklart ytan i Photoshop, skärmens ram och gärna rummet man befinner sig i. Numera är det bara MacBook Air som har en grå ram. Jag räknar inte med MBP 17", den kommer de ändå byta/göra sig av med inom kort.

Det är ett perfekt läge att köpa en MBP med matt skärm till bra pris idag. Detta rekommenderar i alla fall jag.

Ramen som sådan har nog en tillverkningsteknisk förklaring.
Att den är "kolsvart" är det ultimata - måste man ha ram så ska den givetvis vara svart. Det är en fråga om optik, ljus och ögats receptionsbeteende.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Det som stör mig mycket mer är den kolsvarta ram som nu finns på ALLA professionella skärmar från Apple. Till och med den nya stationära skärmen har en fet svart ram runt sig. Jag har ingen aning om vad detta kan göra för positivt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ramen som sådan har nog en tillverkningsteknisk förklaring.
Att den är "kolsvart" är det ultimata - måste man ha ram så ska den givetvis vara svart. Det är en fråga om optik, ljus och ögats receptionsbeteende.

fakta, länk?

Mina 25 öre säger att det har med iPhone att göra. iPhone är i särklass den viktigaste produkten för Apple och antagligen den enskilda produkt som säljer bäst. Marknadsföringsnissarna + S.J vill väl dra nytta av detta och ha samma look på iMac, MB som på iPhone för att folk skall känna igen sig. Och då offrar man funktion före form, känns väldigt tråkigt att det kommer från ett företag som Apple.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Diskussionen om en skärm som fungerar minst lika bra som spegel som skärm med sjuhelsikes svärta intresserar mig mindre än annat när det gäller de nya professionella datorerna från Apple. Alla tycks har olika erfarenheter och det är svårt att komma fram till en slutgiltig åsikt.

Själv har jag suttit vid otaliga professionella Eizo-skärmar, men ingen av dessa har varit "glossy". Undra varför. De har också lyckats bli Fogra-certifierad, vilket betyder i lätta termer "det ser ut som det ska". Jag har försökt att kalibrera min matta MBP-skärm Fogra-certifierad ett antal gånger men tyvärr aldrig lyckats. Jag tvivlar starkt på att en glossy skärm kommer närmare än en matt.

När man redigerar bilder, hur basic man än ska vara, ska omgivningen man redigerar runt vara neutralt grå. Självklart ytan i Photoshop, skärmens ram och gärna rummet man befinner sig i. Numera är det bara MacBook Air som har en grå ram. Jag räknar inte med MBP 17", den kommer de ändå byta/göra sig av med inom kort.

Det är ett perfekt läge att köpa en MBP med matt skärm till bra pris idag. Detta rekommenderar i alla fall jag.

Jag har då alltid svart bakgrund i photoshop när jag färgställer på min Eizo skärm..

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har då alltid svart bakgrund i photoshop när jag färgställer på min Eizo skärm..

Kalibrerar skärm gör man inte bäst i PS.

Senast redigerat 2008-10-17 21:57
Bevaka tråden