- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
Vi diskuterar oftast enskilda detaljer och, oftast, tekniska frågeställningar kring Apple och Macintosh. support, rykten, funderingar och briljerande i kunskap... men hur har egentligen Apple och våra Macintoshdatorer förändrat våra liv och vår vardag?
Som exempel: en gång för 26 (!) år sedan satt jag och lekte med skolans två Apple II
maskiner och den lilla insikten om att detta var framtiden kom att förändra mitt liv för alltid! Föga visste jag då hur min vardag skulle se ut idag 2008 med Internet, digitalprint, chatt, bloggar, mobiler och digitalfoto... utvecklingen har varit helt sanslöst enastående och vi kan fortfarande knappt överblicka konsekvenserna!
Hur har det sett ut i era liv (och då pratar jag alltså INTE om den rena tekniska utvecklingen, utan just hur era levnadsvanor, livsmönster och tankesätt har förändrats) ?
Berätta!!!
Jag har alltid gillat små kraftpaket till prylar och blev helt tagen när iPod Touch kom.
Den kan ju ALLT ! Fantastiskt att titta på första riktiga filmen i den. Min MacBook Air känns också som ett litet underverk.
Hur jag påverkats i mitt liv ? Det ger en frihet när allting fungerar utan att man behöver vara paranoid och tänka virus varje gång man öppnar datorn. Mindre begränsningar när man vet att man har prestanda som räcker långt (har ganska nya datorer). Kom ihåg känslan när jag tänkte att jag inte per automatik behövde köpa en ny fulsvart lagomdyr HP utan bestämde mig för en dator som jag verkligen tyckte var snygg och kompetent. Det är smart att välja saker som man blir glad varje gång man ser dom ! Fungerar lite som bra design; det är alltid en kombination av en sak som fungerar fint och samtidigt ser trevlig ut.
På minussidan finns en hets kring nya produkter och uppdateringar som känns fel ibland. Kul med sammanhållningen kring de som har Mac men skulle inte hoppa in i ett sammanhang som skulle ge sekt-vibbar.
Ibland känns det verkligen som om jag tar frågorna här för allvarligt......:tveksam:
Att skriva ett långt och bra inlägg är väl inte att ta frågan på för stort allvar. Snarare så att slö-Zimmerman tar frågan på för lite allvar. Lite som jag nu som inte ens tillför tråden nått.
Att skriva ett långt och bra inlägg är väl inte att ta frågan på för stort allvar. Snarare så att slö-Zimmerman tar frågan på för lite allvar.
Haha
Jag håller med acke. KaRo, du skriver intressanta inlägg. Sluta inte med det bara för att andra inte lägger ner samma möda!
Haha förrändrat livet.... mjaaa. Hade man inte suttit framför en iMac hade det varit en vanlig pc
Hade inte Apple funnits hade min dator inte varit lika dyr.
Och du hade kört DOS 11.2 på en terminal.....
ordbehandlingsprogrammet hade hetat WordStar 12, VisCalc 14 ...
Jag har fått ett större intresse i att organisera mitt liv än vad jag haft tidigare, för att det är enkelt, självklart och vackert i min mac och min iPhone. Organisationen gäller inte bara att kalendern är fullproppad med alla uppgifter som lätt hade glömts bort tidigare utan även att adressboken är uppbyggd efter för- och efternamn med bild och inte bara ett smeknamn, att biblioteket i iTunes är noggrant sorterat med korrekta album- och låttitlar och albumomslag.
Skrivbordet är inte fullproppat med ikoner som ska vara lättillgängliga, för jag har både spotlight och stacks som sköter det åt mig.
Jag har börjat kommunicera mer med mina chefer tack vare Mail och iPhone. Som nattjobbare träffar jag dem sällan, men med iPhone kan jag skicka ett mail närhelst jag kommer på något som behöver sägas, vilket händer ganska ofta. Såväl i kön i videobutiken (uråldrigt namn) som på ICA Maxi, eller när jag är på herrarnas och göra tvåan.
Undrar jag hur det gått för mitt kära HIF (Helsingborg, inte Hammarby) trycker jag bara på F4 för att få fram dashboard där sida 343 på SVT Text-widgeten är framslagen och ett webbklipp över Allsvenska tabellen alltid håller mig uppdaterad!
Nu är det inte en iPhonespecifik funktion att kunna maila, men med MobileMe har mitt liv verkligen blivit SÅ mycket enklare och organiserat! Jag trodde inte att jag som vanlig knegare skulle ha nytta utav det, men shit vad jag inte kan tänka mig att leva utan det nu.
Scenario 1:
Jag står på jobb och stämplar ur. Jag ser att vi fått upp anmälningslistan för nästa veckas massagetider, som är en del utav företagets friskvårdsprogram. Jag drar upp iPhone och kollar om jag är ledig dagen ifråga och vilken tid som verkar passa bäst. På 15 sekunde har jag kollat att jag har en lucka och lyckats lägga till en händelse i min kalender, givetvis med påminnelse 1 dag innan och 2 timmar innan för säkerhets skull, ifall jag skulle glömma.
Scenario 2:
Medans jag är på väg hem funderar min sambo över vad som ska ske dagen i fråga och tittar i kalendern på datorn. Hon ser snabbt att jag ska på massage på mitt jobb och ser att vi kanske kan samåka, då hon själv funderat över att åka och träna.
En annan sak som gjort mig mycket lyckligare är också Apples fallenhet för trådlöshet.
Jag är själv elgitarrist och har spelat i band sedan jag var 13-14. I en replokal med två band med totalt 4 gitarrister, 2 basister, 1 keyboardist och 3 sångare blir det lätt sladdar överallt. Och sladdar slår som vi vet gärna knut på sig själva och varandra. Sen plötsligt ska man ha ett gig och sortera ut allt det där.... Suck. Jag hatade det!
Men sedan jag köpte min MacBook har jag också köpt
- 2 AirPort Express med AirTunes
- 1 AirPort Extreme + USB-hub och 2 externa hårddiskar.
Med AirTunes kan jag äntligen spela musik från datorn utan att behöva dra en massa sladdar, eller ställa datorn på ett visst ställe så fort jag vill lyssna på musik. Jag kan sitta på balkongen i kalsonger och ha musiken igång i rummet bredvid, utan att ha någon sladd alls kopplad till datorn. Jag kan även ställa mig i köket och laga mat, hälla upp en liten cognac och sätta på lite mysig jazz i både kök och vardagsrum samtidigt och komma i stämning. Givetvis med MacBooken på köksbänken med ett recept på. Utan sladdar som trasslar ihop sig.
Orkar jag inte gå till rummet där MacBooken står använder jag min iPhone för att byta låt, såklart.
Samtidigt gör Time Machine en backup mot min ena hårddisk som står i vardagsrummet, kopplad till USB-huben och min AirPort Extreme. Trådlöst, såklart. Precis som hårddisken som jag spelar upp filmen från på morgonen efter, då man bekymmerslöst sitter i pyjamas i soffan och myser.
Så jag lever nuförtiden ett liv utan sladdar.
Det är underbart.
- Jag knackar inte lika mycket terminal längre.
- Jag sliter inte mitt hår och får därför en fluffigare (se bild) och mer kramer-lik frilla och blir därmed mer attraktiv och snygg. För att stärka argumentet så kan jag berätta att jag snart blir farsa och därmed måste det vara sant
- Jag slipper fula, halvt fungerande program som det var i linux när jag körde det.
- Jag slipper configga ALLT
- Det är roligare att sitta vid datorn och faktiskt arbeta kreativt eftersom det är mindre strul med allt annat.
- Jag har inte sladdar över hela lägenheten.
- Jag får nackspärr av Macbook+extern skärm (för att jag inte ännu haft råd att skaffa ett tangentbord).
Mac är helt enkelt roligare och bättre. Kort och gott
Även om det är satans dyrt i mitt tycke. Det får vara värt det.
Eh... alltså datorer har väl på sätt och vis haft en stor betydelse i mitt liv eftersom jag använt dem till skolarbete och jobb och haft en del kul på fritiden med dem. Men förändrat...inte vet jag. Varit en del av, skulle jag säga. Vad gäller Apple har inte det märket påverkat mig mer än något annat.
Jag tror att jag ställer högre krav på såväl hårdvara som mjukvara sedan jag skaffade Mac för fem år sedan. Det handlar dels om design som både är estetiskt tilltalande och funktionell men också om att mjukvaran ska bete sig på ett mer förutsägbart sätt.
I viss mån försöker jag kanske i större utsträckning än tidigare köpa saker som jag tycker är vackra om jag får och kan välja. Det blir jobbigare och jobbigare att köpa en brödrost eller vattenkokare som gör jobbet men är ful.
jag har börjat köpa mjukvaror :0
annars så har det inte ändrat mycket för mig.. måste fortfarande sitta i såväl linux som windows dagligen av olika orsaker.. alla plattformarna har sina fördelar och användningsområden och det enda jag kan bli lätt irriterad på är att det inte är samma knappuppsättning på såväl "pc" som mac.. okej att windowsknappen inte sitter på ett mac tgb eller att command (äpplet) inte sitter på en windows maskin.. men faktum kvarstår att !"#€%&/()=•Ω鮆µüœπøfi…ª‚√˛¸ƒ®∂ß≈÷ç‹›‘’‚…fiø inte sitter på samma knappar på båda plattformarna.. vilket för mig är det största irritationsmomentet... vilken plattform det är som har "fel" skiter jag i.. faktum kvarstår.
Jag har blivit mer prylbög än någonsin. Ibland är det nästan läskigt när man kommer på sig själv blippa på iPhonen, starta datorn... bara för att göra det.
Vid flertalet tillfällen på fyllan, när man diskuterat teknik så har jag gått helt berserk bland apple produkterna. Men för mig är det ändå en slags lycka, jag har något som många inte andra har (än så länge). Men den dag jag går år i personlig KK så är det apples fel
Min slutliga analys är dock också att mitt intresse inom media gjort allt mycket roligare tack vare mac.
Over and out
Ingen dator och inga tekniska prylar förändrar mitt liv. Det står jag själv för.
Mina Mac:ar är verktyg, varken mer eller mindre. De är förvisso de bästa verktyg jag kunnat hitta för stunden och jag är nöjd hur de fungerar och det jag kan göra med dem men de är och förblir verktyg.
Vidare är jag inte mer trogen än att i samma sekund som jag övertygas om att något annat är bättre, produktivare och att en annan lösning kan göra mig ännu effektivare så byts de ut.
Nyss kommit hem från ett besök hos en väninna. Jag fick god fika mot att jag förklarade lite ang e-mailfunktionen i hennes PC. Det handlade om mycket enkla saker som hur man spar bilder som kommit i e-post och hur man raderar alla brev samtidigt i Papperskorgen. Då kommer det upp det här välkända meddelandet att Windows måste stängas.....WTF ! Om jag vill skicka felrapport......skulle inte tro det.
Och nu hemma med my silverbeauty som bara fungerar och fungerar och....
Aldrig mer PC, ALDRIG MER !
Kort tillbakablick:
1986 - Gick över till den "ljusa sidan"…
1989-1994 - Jobbade på Apple Sverige…
1994-2001 - Jobbade på stort mediaföretag i Sverige…
2001-2002 - Jobbade på svensk Apple-ÅF…
2002-200X - Jobbar inom reklam…
Utan Apple & Mac hade det sett annorlunda ut…
- Torkel
När jag fick min PowerMac G3 började jag utforska digitalt ljudskapande samt animation lite mer än tidigare. Sound Studio och Photoshop 4 gällde på den tiden här hemma.
När Mac OS 10.2 slängdes in i G3:an upptäckte jag iMovie och ända sedan dess har jag huvudsakligen använt iMovie för videoredigering. Just nu sitter jag och gör ännu ett videoprojekt i iMovie HD '06 (inte med G3:an dock), det är ett viktigt skolprojekt som antagligen kommer att bli mycket lovande för att vara en B-film. Seashore använder jag för att skapa billiga specialeffekter, en primitiv metod som jag trivs med.
Jag har väl utvecklat mina egenskaper att skapa digital konst tack vare Macen, vår gamla Windows-burk var det ingen mening att använda för något seriöst då det enda den var bra på var att krasha.
Någon dag när jag är äldre hoppas jag kunna tjäna pengar på det jag kan göra, men tills vidare får det vara hobby.