Hej,
Jag ringde, och de har inte haft nått svar ännu från freecom. Medans jag har väntat har jag sökt lite på google på alternativ. Ett alternativ är att installera ett program som heter sleepwatcher, och i den konfigurera så att den gör något när datorn väcks upp respektive sover. I detta fall när datorn ska sova, unmounta hddn, och när den väcks upp mounta hddn. Det verkar fungera rätt så bra för min del.
sleepwatcher kan du hitta här: SleepWatcher 2.0.5 - MacUpdate
Installera dess pkg filer, de är två och det går smidigt. Sen ska du skapa två filer, en för wakeup och en annan för sleep. De ska heta .wakeup respketive .sleep och ligga under din user katalog, d.v.s. /Users/<din user>. Filrättigheten måste också vara +x, d.vs. de ska kunnas exekveras. Öppna xterm, och skriv chmod +x .sleep och chmod +x .wakeup där filerna ligger. Sen ska du med en editor öppna/skapa filerna och skriva ett litet skript.
Så här ser mina ut:
I filen .wakeup:
#!/bin/sh
disktool -l | egrep -i "Volname = 'namnet_på_din_hdd" | cut -d\' -f2 | xargs -n1 disktool -m
I filen .sleep:
#!/bin/sh
disktool -l | egrep -i "Mountpoint = '/Volumes/namnet_på_din_hdd" | cut -d\' -f2 | xargs -n1 disktool -p
Byt ut namnet_på_din_hdd till det den heter.
Om du tycker att det är krångligt, så kan jag kanske skicka dig filerna istället, så kan du kopiera dem dit de ska (till din användarkatalog)
Förövrigt märkte jag att dra hddn i papperskorgen, eller högerklicka och välja eject verkar göra en unmount och ingen riktig eject.. ska det vara så?
edit/ fixade lite indentering.