Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2D CAD i den lägre divisionen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har redigerat programlistan, bortvalda är inom parentes och ViaCAD är nytt. Ingen som har någon erfarenhet, åsikt eller synpunkt på något av alternativen? Jag hade hoppats få input så att jag inte behöver ladda ner 5 demos.

Jag behöver ett 2D CADprogram för att i första hand tillverka högtalare, dvs högtalarlådor. Det skall klara av att skapa genomskärningar som visar, med tex genomskinlighet alla i lådan ingående stag mellan lådans 4 sidor, om ni hänger med. Volymberäkningar av de flesat delar måste också vara enkelt då korrekt volym är en del av designen.

Resten är användningen tänkte jag skulle bli för "vanlig" möbeldesign av alla dess slag.

Jag är beredd att betala upp till ca. 1000 SEK då det är för rent hobbybruk. De kandidater jag hittat (har architosh.com kvar att kolla) som kostar ungefär så, är:

Concepts 2D
(DoodleCAD)
HighDesign
MacDraft PE
(QCAD)
(RealCADD)
TurboCAD
Ny: ViaCAD

Någon som har provat, har åsikter om respektive programs lämplighet för mina ändamål? Tips på övriga produkter jag missat är också välkomna.

Senast redigerat 2007-11-16 00:21

Varför inte testa CADintosh
http://lemkesoft.com/xd/public/content/index._cGlkPTE3MA_.html

Kan liksom GraphicConverter testas fullt ut innan man bestämmer sig
Kostar 32 US dollar

Är det något speciellt man bör tänka på vid en jämförelse mellan program? Hur mkt nytta har man av 3D, som två av programen har?

Ursprungligen av Jörgen U:

Är det något speciellt man bör tänka på vid en jämförelse mellan program? Hur mkt nytta har man av 3D, som två av programmen har?

Skulle personligen aldrig avstå från 3D i ett designprogram. Att rita i 2D är som att rita på papper. I 3D är det som att faktiskt tillverka produkten, vilket ger stora fördelar. Man slipper en massa korsmätande, det blir färre fel och man kan bedöma formen bättre. Dock fordrar 3D lite mer av användaren och det tar längre tid att bli bra på det. Väl där vill du aldrig tillbaka dock.

Tack för tipsen, då är jag nere i två alternativ, TurboCAD och ViaCAD, två demos borde man ju mäkta med. Fanns en helt just video på ViaCADs hemsida, där såg det väldigt lätt och smidigt ut, och sedan kommer jag................

Ursprungligen av Jörgen U:

Tack för tipsen, då är jag nere i två alternativ, TurboCAD och ViaCAD, två demos borde man ju mäkta med. Fanns en helt just video på ViaCADs hemsida, där såg det väldigt lätt och smidigt ut, och sedan kommer jag................

Du behöver inte prova två program, eftersom det ser ut att vara samma program, även om ViaCAD är strippat på funktioner. Programmet säljs också som Concepts UnlUnimitedimited. Dyrare, men med fler funktioner.

TouchCAD, med andra ord, du menar att ViaCAD är en mindre kopia av TurboCAD? Concepts varianten är ju rejält dyrare, så det lutar då helt enkelt åt TurboCAD. Tack för dina synpunkter.

En skärmdump av ViaCAD, TurboCAD och Concept är förvillande lika. En lite djupare titt visar dock att det finns skillnader. Exempelvis kan man skapa NURBS-ytor i både TurboCAD och Concepts, men bara redigera dem i Concepts. I mitt fall skulle det utesluta TurboCAD eftersom det ur formningssynpunkt gör allt betydligt krångligare. Säkert finns flera skillnader, så det lönar sig nog att leta.

När det gäller Concepts så är det mer pengar och finns följaktligen mer att välja på. VectorWorks erbjuder, i mitt tycke, betydligt mer substans än de övrigt nänmda, allt för strax under AutoCAD LT-pengar. För organisk formning föredrar jag helt klart mitt eget TouchCAD, vars skulpturala förmåga och formkontroll är på en helt annan nivå än de övrigt nämnda.

Ursprungligen av TouchCAD:

Exempelvis kan man skapa NURBS-ytor i både TurboCAD och Concepts, men bara redigera dem i Concepts. I mitt fall skulle det utesluta TurboCAD eftersom det ur formningssynpunkt gör allt betydligt krångligare. Säkert finns flera skillnader, så det lönar sig nog att leta..

Det är just det som jag har lite svårt för, dvs, leta skillnader. Tyckte även att det inte fanns så mkt info på TurboCADs hemsida.

.[/QUOTE]När det gäller Concepts så är det mer pengar och finns följaktligen mer att välja på. VectorWorks erbjuder, i mitt tycke, betydligt mer substans än de övrigt nänmda, allt för strax under AutoCAD LT-pengar. För organisk formning föredrar jag helt klart mitt eget TouchCAD, vars skulpturala förmåga och formkontroll är på en helt annan nivå än de övrigt nämnda.[/QUOTE]

Ja, så var det det där med pengar. Helst skulle jag ju gärna lägga pengar på VectorWorks, men det blir ju så mkt dyrare, inte så mkt dyrare än Concepts kanske, men mkt dyrare än TurboCAD som man kan ladda ner för 150 USD från IMSIs hemsida. Som glad amatör, som inte ens har prövat CAD får det nog bli TurboCAD, prisskillnaderna är helt enkelt för stora tycker jag.

Jag är tacksam för all input hittils.

Jag har gått på en nit med CAD-program för mac, kanske kan vara intressant att känna till den...

TurboCAD fanns i två versioner för Mac, en som heter Deluxe och en som _hette_ Pro. Pro var ett bra och stabilt program tyckte jag, när jag testade demoversionen i februari.

Sen gick det ett par månader och jag har inte haft tid för mina CAD-ritningar. Alldeles nyss skulle jag sätta igång igen och utgick från att min trial-version var slut, så jag besökte TurboCADs hemsida och köpte _Deluxe_ för Mac, i tron om att det var den senaste versionen av Pro. Ägnade inte en tanke åt att det kunde vara ett annat program. Så är dock fallet. Pro och Deluxe är ganska olika program och Deluxe-versionen är buggig och svårjobbad. Pro-versionen framstår som en dröm i jämförelse. Konstigt nog så funkar min trial Pro-version forfarande, men är en EOL-produkt.

Jag kommer att leta vidare och se om ViaCad v6 kan vara vad jag letar efter. CSI-concepts som tillverkade Concepts-produkterna ingår numera i Punch Software och således i ViaCAD. Som jag förstår det är även Concepts-produkterna EOL, alltså.

Så jag spenderade 129 USD i onödan, kan man säga.

Trillade dit på samma nit. Turbocad Mac Deluxe är ett stort feltänk från IMSI:s sida.

Explorer tree, som i Pro-varianten var riktigt användbart är totalstrippat i Deluxe.

IMSI har en konstig produktlinje. Pro-varianten (3D-varianten) innehöll inga funktioner för att enkelt skapa 2D-vyer mot en ritram. För att fixa det behövde man skaffa 2D-programmet, som då naturligtvis inte kunde redigera 3D-komponenter. nu kom då också Deluxe-varianten där man kan skapa 3D-komponenter, men inte redigera dem. Man kan enkelt lägga in 3D-komponenterna in i en 2D-ritning, men det är hopplöst att göra skaljuteringar, snittbilder och liknande i den 2D-modulen.

Jäkla märkligt. Har de ingen koll över vad vi användare behöver? Just nu har jag samtliga 3 varianter av programmet. Gu-bevars är de inte alltför dyra, men den senaste, Deluxe-varianten är den minst användbara.

Snart tar jag beslutet att köpa senaste utgåvan av VectorWorks, även om den kostar en hel del slantar.

Alternativet, är att köra Mac:en som PC, och använda Alibre Express, som är ett mycket vettigt CAD-program!

Senast redigerat 2008-10-20 08:16
Ursprungligen av macwitty:

Varför inte testa CADintosh
http://lemkesoft.com/xd/public/content/index._cGlkPTE3MA_.html

Kan liksom GraphicConverter testas fullt ut innan man bestämmer sig
Kostar 32 US dollar

Bra filkonverering. Rätt hopplöst interface, eftersom ingenting beter sig som väntat.

1
Bevaka tråden