Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extranät - letar liten lösning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag arbetar i ett litet gäng organisationskonsulter. Mina kollegor kör XP och typ SonyEricsson-mobiler. Själv kör jag MacBook och iPhone.

Jag har fått uppdraget att fundera över någon slags weblösning för oss som inkluderar:

  • Almanackor, det vill säga att se de andras och synka den egna. Vi behöver inte kunna boka i varandras, och de andra är egentligen inte igång med almanacka i mobilen eller datorn. Själv kör jag sedan i somras iCal i min iPhone och det funkar bra för mig.

  • Kundregister, det vill säga gemensamma adresser. Jag och de andra har en massa "egna" adresser i våra mobiler också, och dem vill vi inte dela med varandra. Inget fullt CRM alltså, bara dela adresser. I värsta fall behövs inte ens synkning utan bara ett adressregister att bläddra i på nätet.

  • Mallar och arbetsmaterial, vi har ett omfattande "bibliotek". Idag delar vi det via CD-skivor så kraven är inte så höga.

  • Intranät, ett litet intranät att samla rutiner och information i.

  • Mappar för gemensamma projekt, att spara word-filer etc. i.

Vi behöver inget projektstyrningsverktyg eller andra avancerade funktioner.

Kan man köpa den här tjänsten någonstans? Vem hostar sådant?

Behövs det exchange server eller något annat licenskrävande och dyrt? Finns det enklare alternativ?

/Magnus

Edit: Blandade ihop extra och intra...

Nu har detta lilla ärende rört sig litet.

  • Alla kommer att köra iPhone!

  • Almanackor och adresser har lägre prioritet, och blir nästa steg.

  • Fokus ligger på gemensamma dokument, mallar etc.

Ett par av kollegorna kör på dubbla datorer, en på kontoret och en hemma. Tanken är att de skall ha sina filer på servern, och komma åt dem eller till och med "synka" dem.

Vårt "metodskafferi" består av 800 word-dokument. Dem vill vi ha sökbara i vårt intranät. Jag funderar på att göra om dem till html. Då kan man surfa upp till dem via iPhone, eller dator. Det gäller bara att se till att de också går att skriva ut snyggt.

/Magnus

För att dela dokument med varandra så skulle en webb-baserad dokumenthanteringslösning kunna fungera. Som till exempel Plone: Plone CMS: Open Source Content Management Open Source, så du kan installera på en server (Mac, Windows, Linux etc.), men det finns också hostat.

Plone kan indexera Word document vilket gör det enkelt att hitta saker: Full-text indexing of Word and PDF documents — Plone CMS: Open Source Content Management

Jag håller med om att det är värt att titta på open source lösningar (och Python som Plone bygger på är ett bra språk) men föreslår en lösning skriven i Ruby on Rails, som har bra stöd för att porta funktionalitet till iPhone. Man utgår från en weblösning och lägger till iPhone specifik åtkomst på ett enkelt sätt. Dessutom är de flesta sökmotorer/indexerare som funkar i denna plattform bra på att söka i word/pdf dokument (och andra format). Slutligen är stödet för de två största open source databaserna (MySQL och Postgresql) galant och används i ett flertal lösningar likt den du är ute efter.

Dock undrar jag vad ni vill kunna göra med dessa dokument i era iPhones? Editering är ju inte iPhones starkaste sida...

Tack för era tankar!

För oss räcker det med att kunna söka bland de 800 dokumenten, och sedan läsa dem.

/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 00:22
Ursprungligen av Husaby:

Hej,

jag arbetar i ett litet gäng organisationskonsulter. Mina kollegor kör XP och typ SonyEricsson-mobiler. Själv kör jag MacBook och iPhone.

Jag har fått uppdraget att fundera över någon slags weblösning för oss som inkluderar:

  • Almanackor, det vill säga att se de andras och synka den egna. Vi behöver inte kunna boka i varandras, och de andra är egentligen inte igång med almanacka i mobilen eller datorn. Själv kör jag sedan i somras iCal i min iPhone och det funkar bra för mig.

  • Kundregister, det vill säga gemensamma adresser. Jag och de andra har en massa "egna" adresser i våra mobiler också, och dem vill vi inte dela med varandra. Inget fullt CRM alltså, bara dela adresser. I värsta fall behövs inte ens synkning utan bara ett adressregister att bläddra i på nätet.

  • Mallar och arbetsmaterial, vi har ett omfattande "bibliotek". Idag delar vi det via CD-skivor så kraven är inte så höga.

  • Intranät, ett litet intranät att samla rutiner och information i.

  • Mappar för gemensamma projekt, att spara word-filer etc. i.

Vi behöver inget projektstyrningsverktyg eller andra avancerade funktioner.

Kan man köpa den här tjänsten någonstans? Vem hostar sådant?

Behövs det exchange server eller något annat licenskrävande och dyrt? Finns det enklare alternativ?

/Magnus

Edit: Blandade ihop extra och intra...

Hej! Det låter som att ni skulle kunna klara er på Google Apps.

+ Almanackan: Google Calendar kan integreras med iCal numera.
+ Dokument: Google Docs fungerar faktiskt rätt bra att att dela dokument med varandra.
+ Gränsnitten för tjänsterna är optimerade för iPhone
+ Intranät: Google Sites
+ Gratis
+ Relativt enkelt att komma igång
- Ni måste skaffa en egen domän

1
Bevaka tråden