Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G-inställningar för Tele2?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhej,

Jag vet att det här ämnet har diskuterats tidigare. Jag har försökt googla och söka här, men jag får det inte att funka ändå.

Har en iPhone 3g, ny som är jailbreakad med RebelSIM. Jag kör på Tele2Comviq. Men när jag är nere på stan så har jag inget 3g-nät. Jag kan bara surfa när jag är inne på folks nätverk osv.

Är det jag som är dum i huvudet eller ska det fungera?

Jag har skrivit in " internet.tele2.se" under APN. Och aktiverat 3g och roaming.

Men det fungerar ändå inte.

Hjälp!

Inte för jag jag vet jätte mycket men jag har de inställningar du snackar om på min italienare och det funkar bra .

Min gissning är att RebelSIM som ställer till det för dig.

• Medlem
  • 2008-10-20 01:11

Om inget annat hjälper så kan du testa med att köra "Aterställ alla inställningar" (Inställningar->Allmänt->Återställ)
Sen slår du på roaming, ställer in APN och kör en reboot...
Det hjälpte för mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 21:08
Ursprungligen av Toett:

Om inget annat hjälper så kan du testa med att köra "Aterställ alla inställningar" (Inställningar->Allmänt->Återställ)
Sen slår du på roaming, ställer in APN och kör en reboot...
Det hjälpte för mig

Jag var utan 3g i någon dag trots att det fungerat utmärkt förrut och på samma ställe. Kör ismartphone fake och tele2.
Jag testade som du skrev fast valde att bara återställa "network settings". Startade om och fick no service. Efter att ha startat om två gånger till började det dock fungera och jag har nu 3g igen.

Tack för tipset!!

Ursprungligen av promqueen:

Hejhej,

Jag vet att det här ämnet har diskuterats tidigare. Jag har försökt googla och söka här, men jag får det inte att funka ändå.

Har en iPhone 3g, ny som är jailbreakad med RebelSIM. Jag kör på Tele2Comviq. Men när jag är nere på stan så har jag inget 3g-nät. Jag kan bara surfa när jag är inne på folks nätverk osv.

Är det jag som är dum i huvudet eller ska det fungera?

Jag har skrivit in " internet.tele2.se" under APN. Och aktiverat 3g och roaming.

Men det fungerar ändå inte.

Hjälp!

Prova med " mobileinternet.tele2.se" om det hjälper.

Tack för hjälpen. Startade om luren och nu verkar det fungera. Tacktack.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2008-10-20 17:59

startade du bara om? inget mer? har samma problem nämligen...

Ursprungligen av broel:

startade du bara om? inget mer? har samma problem nämligen...

Ändrade du inställningen enligt mitt förslag ovanför ?

Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde om jag ska vara ärlig. Jag vet inte ens om det är 3g jag surfar på ute på stan. Det verkar finnas så många områden som har trådlöst. Så jag vågar inte riktigt svara. Ska byta abonnemang under veckan och då ska jag se om det förändrar något. Nu har jag mitt jobbabonnemang och det är nog inte anpassat till 3g alls (om det nu överhuvudtaget behövs någon anpassning?).

Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde om jag ska vara ärlig. Jag vet inte ens om det är 3g jag surfar på ute på stan. Det verkar finnas så många områden som har trådlöst. Så jag vågar inte riktigt svara. Ska byta abonnemang under veckan och då ska jag se om det förändrar något. Nu har jag mitt jobbabonnemang och det är nog inte anpassat till 3g alls (om det nu överhuvudtaget behövs någon anpassning?).

Du ser väl om du har Wifi-, 3G eller EDGE/GPRS-symbolen uppe i taskbaren?

Ursprungligen av theplague:

Du ser väl om du har Wifi-, 3G eller EDGE/GPRS-symbolen uppe i taskbaren?

Nej, jag har ingen uppe. Bara en cirkel då och då. Jag har en känsla av att jag inte fått igång det.

Provat med mobileinternet.tele2.se men det plockar inte fram någon symbol.

Hjälp!

Nej, jag har ingen uppe. Bara en cirkel då och då. Jag har en känsla av att jag inte fått igång det.

Provat med mobileinternet.tele2.se men det plockar inte fram någon symbol.

Hjälp!

Ja, detta är ju bara GPRS-symbolen.

Hade också samma problem. Så jag satte in mitt simkort i en av mina äldra mobiler som har 3G och aktiverade 3G på den telefonen. Väntade tills jag fick signal, tog ut simkortet och satte i det i iPhonen. Sen dess har jag inte haft några problem med 3g. Förutom att täckningen verkar vara rätt svag, det kanske är geveykortet som påverkar.

Är det läge att köpa ett ismarthphone-kort istället? Kanske är Rebelsimet?

Är det läge att köpa ett ismarthphone-kort istället? Kanske är Rebelsimet?

Är du säker på att du har ett sim-kort för 3G - och inte ett vanligt sim ?

Ursprungligen av adress@mac:

Är du säker på att du har ett sim-kort för 3G - och inte ett vanligt sim ?

Inte helt säker. Men enligt Tele2 är det ett 3g-kort. Och jag fick det i februari i år. Det vore konstigt om det inte vore det? Eller är det värt att be om ett nytt?

Tack.

Inte helt säker. Men enligt Tele2 är det ett 3g-kort. Och jag fick det i februari i år. Det vore konstigt om det inte vore det? Eller är det värt att be om ett nytt?

Tack.

Jag har för mig att det är märkt med 3G - titta får du se. Tidigare hade dom både och - beroende på abonnemang. Kanske har dom bara 3G kort nu....?

Ursprungligen av adress@mac:

Jag har för mig att det är märkt med 3G - titta får du se. Tidigare hade dom både och - beroende på abonnemang. Kanske har dom bara 3G kort nu....?

Bra fråga. Ska prova och ringa dom. Åh vad det här är jobbigt

Jag har samma problem med Tele2.
Beställde ett nytt 3G simkort från Tele2, har ett sim unlock card och allt funkar utom 3G.

Provade de tips ovan, (återställ och ställ in på nytt)(ändra till mobileinternet.tele2.se) men det vill sig ändå inte.

Någon som har något annat tips?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-10-29 15:54
Ursprungligen av Tomsjotun:

Jag har samma problem med Tele2.
Beställde ett nytt 3G simkort från Tele2, har ett sim unlock card och allt funkar utom 3G.

Provade de tips ovan, (återställ och ställ in på nytt)(ändra till mobileinternet.tele2.se) men det vill sig ändå inte.

Någon som har något annat tips?

Provat att "aktivera" 3G i en annan telefon?

Det har funkat vid ett tillfälle

Ursprungligen av kenjon:

Provat att "aktivera" 3G i en annan telefon?

Det tokiga är att vid ett (1) tillfälle har det funkat, då kom 3G-symbolen och ”SWEDEN” upp i telefonen. (Faktiskt i skogen i Dalsland).

Men sedan dess har det varit endast 2G-täckning. Har åkt över i stort sett hela Västra Götaland, inklusive Göteborg men ingen 3G-täckning över huvud taget.

Ursprungligen av Tomsjotun:

Det tokiga är att vid ett (1) tillfälle har det funkat, då kom 3G-symbolen och ”SWEDEN” upp i telefonen. (Faktiskt i skogen i Dalsland).

Men sedan dess har det varit endast 2G-täckning. Har åkt över i stort sett hela Västra Götaland, inklusive Göteborg men ingen 3G-täckning över huvud taget.

Jag har aldrig fått 3g-skylten uppe. Och jag har provat aktivera i en annan telefon. Det funkar inte

Någon måste ju ha iphone 3g + tele2?

Jag har aldrig fått 3g-skylten uppe. Och jag har provat aktivera i en annan telefon. Det funkar inte

Någon måste ju ha iphone 3g + tele2?

Ja, precis!

Har en kompis som mejlade från Miami, där säljer dom visst upplåsta telefon med samma lösning, han stoppade i ett Tele2-SIM och det funkade (dock vet jag inte om han hade 3G-täckning) så jag tror han köpte en.

Killen jag köpte SIM Unlock Card av mejlade mig detta svar igår:

- - -

Mailade tele 2 o fick detta svar:

När det gäller 3G, så är det enbart folk med Tele2 som har problem, och det beror på sättet som Tele2 och Telia delar Sweden 3G, tydligen.
Det som är mest konstigt är dock att det inte är alla Tele2 kunder, men bara en mindre del, som har problemet.

- - -

Vad det betyder vet jag inte, och inte heller presenteras det någon lösning.

Jag har Tele2 och 3G och funkar lysande,
Har APN internet.tele2.se

Där uppe vandrar det mellan Sweden 3g, TELIA, och så S Comvic när jag inte har 3G.
Har ett gamalt kort säkert 2-2,5 år, dock var 3G aktiverat innan.

Det är dessutom ett kort med två sidor en privat och ett företags sida och båda sidorna funkar bra.

Ledsen att strö salt i såren.

Ursprungligen av sirandrew:

Jag har Tele2 och 3G och funkar lysande,
Har APN internet.tele2.se

Där uppe vandrar det mellan Sweden 3g, TELIA, och så S Comvic när jag inte har 3G.
Har ett gamalt kort säkert 2-2,5 år, dock var 3G aktiverat innan.

Det är dessutom ett kort med två sidor en privat och ett företags sida och båda sidorna funkar bra.

Ledsen att strö salt i såren.

Hellre att det funkar för någon än för ingen liksom. Vad har du för fakekort? Rebelsim eller?

Det funkar ibland

Nu har det plötsligt börjat funka, vid flera tillfällen (under långa stunder) får jag kontakt med 3G-nätet. Detta helt utan att jag har ändrat något från ovanstående.

Har då försökt att surfa/hämta mejl men helt utan framgång, det står bara att jag inte är uppkopplad.

Provade att stänga av Wi-Fi men det hjälpte inte heller.

Kan man kalla det ett fall framåt?

Hellre att det funkar för någon än för ingen liksom. Vad har du för fakekort? Rebelsim eller?

Kör med en italienare....

har sagt det tidigare tror att det är fakesim som ställer till det för er.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 22:02

Dessa problem får man leva med om man kör fakesim.

• Medlem
  • 2008-11-05 12:13

Jag har tele2 med fakesim.
Det har fungerat till och från. Har nyligen varit utan 3G i ett par dagar. Testade alla möjliga inställningar men fick inte igång det. Efter att jag tog ut simkort och fakesim och gjorde rent så kom det igång och har nu fungerat fint ett tag. Det lustiga är att det var bara 3G-tjänsten som inte fungerade innan. Om det nu var dålig kontakt med sim-kortet borde det väl inte fungera alls tycker man...

Hur som helst. Jag använder internet.tele2.se som APN och inget användarnamn eller lösen, och detta fungerar bra. Roaming för 3G är påslaget.

Bevaka tråden