Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filter saknas i Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har installerat FCP och saknar alla filter under fliken FILTERS i Viewer-fönstret.
Under menyn EFFECTS finns de alla där.
Hur får man dem till fliken filters?
Ominstallation av FCP hjälpte föga...

De i viewers-fönstret är de du applicerat på aktuellt klipp.

I en demo jag såg fanns alla filters i fliken, och i manualen står det; För att applicera ett filter: dra ett filter från effects tab i browsern...?

Har försökt att markera ett klipp i tidslinjen och sedan valt ett filter i MENYN, men det händer ingenting då?

dra filter (browser -> effects -> video filters, kringla + 5 öppnar effektrutan om den är stängd) från browsern och släpp på ett klipp i timeline eller viewern. Filtrets inställningar hittar du under "filters" i viewern när du dubbelklickat på ett klipp i timeline.

Tack för det. Nu har jag lyckats lägga på ett filter.
Har försökt använda filtret smootcam utan framgång dock. Jag gör åkfilmer från MC och vill försöka få bort en del blur... Kolla in någon av mina filmer på www.hddeluxe.se så förstår du vad jag är ute efter. Har du något bra tips är jag tacksam:-)

Ursprungligen av hddeluxe:

Tack för det. Nu har jag lyckats lägga på ett filter.
Har försökt använda filtret smootcam utan framgång dock. Jag gör åkfilmer från MC och vill försöka få bort en del blur... Kolla in någon av mina filmer på www.hddeluxe.se så förstår du vad jag är ute efter. Har du något bra tips är jag tacksam:-)

Har du följt exemplen i manulen för smothcam-filtret? Det är bra beskrivet i manualen!
Du verkar använda interlace-video, det gillar inte smoothcam om jag minns rätt. Vad har du för källmaterial?
Beskriv vad som händer så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Ursprungligen av hummel:

Har du följt exemplen i manulen för smothcam-filtret? Det är bra beskrivet i manualen!
Du verkar använda interlace-video, det gillar inte smoothcam om jag minns rätt. Vad har du för källmaterial?
Beskriv vad som händer så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Vilken manual menar du? Har inte hittat någon beskrivning som hjälper mig. Anser för övrigt att manualerna är ganska dåliga (saknar ett sökregister till exempel, nu måste man sitta och gissa i vilken manual man skall hitta något och sedan i prinsip bläddra igenom hela...).
När man är nybörjare så finns det många hinder att ta sig över
Interlace eller inte vet jag inte till exempel. Hur vet man det?
Jag filmar med en Canon MVX460 och läser in hela bandet via iMovieHD som en "RAW" fil då jag inte vill spara "miljoner" band. Tidigare har jag även editierat i iMovieHD och kom nyligen över en FCP till ett kanonpris och vill försöka förbättra mig.
Vill bland annat försöka få bort en del skakningar som stör för mycket. Kommer också att försöka filma med lite fler kameravinklar och få till intresantare klipp i framtiden.
Mycket text här men jag hoppas att ni som kan det här med FCP också har tålamodet att hjälpa en som vill lära sig:-)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-26 15:42
Ursprungligen av hddeluxe:

Vilken manual menar du? Har inte hittat någon beskrivning som hjälper mig. Anser för övrigt att manualerna är ganska dåliga (saknar ett sökregister till exempel, nu måste man sitta och gissa i vilken manual man skall hitta något och sedan i prinsip bläddra igenom hela...).
När man är nybörjare så finns det många hinder att ta sig över
Interlace eller inte vet jag inte till exempel. Hur vet man det?
Jag filmar med en Canon MVX460 och läser in hela bandet via iMovieHD som en "RAW" fil då jag inte vill spara "miljoner" band. Tidigare har jag även editierat i iMovieHD och kom nyligen över en FCP till ett kanonpris och vill försöka förbättra mig.
Vill bland annat försöka få bort en del skakningar som stör för mycket. Kommer också att försöka filma med lite fler kameravinklar och få till intresantare klipp i framtiden.
Mycket text här men jag hoppas att ni som kan det här med FCP också har tålamodet att hjälpa en som vill lära sig:-)

Sök i hjälpen i FCP istället för pappers-manualen.

Smootcam måste renderas...och det tar mycket, mycket lång tid om du lägger det på en hel fil/film. Förslagsvis gör man små klipp av ställen där det skar mest och rederar bara dessa.
Tips: Deinterlace'a filmer du lägger på nätet.

Kollade bara senaste filmen på din sajt. Filmen är så fet (Mbits/Kbits) att den inte hinner buffra - man kan bara se några sekunder åt gången. Detta beror inte på min lina (har 24 Mbit) utan på att din webserver inte pallar att skicka videon i realtid. Om din sajt ligger hos Apple (MobileMe) så förstår jag varför det är segt. Där kan man bara lägga filmer på max 500 Kbits om man vill se det i Europa utan hack och stopp. Om det är ett webhotell här i Europa/Norden du har så är dom osedvanligt usla som inte pallar att skicka din video med webservern.

Heybab,
Hjälpen i FCP är inte till stor hjälp? Det enda som händer när jag söker på t ex smoothcam är att den öppnar menyn och pekar på VAR smoothcam finns! Ingenting om hur eller varför.
Zimmerman,
Hittade en bra video på Ken Stone's Final Cut Pro
där jag ser att smoothcam är det jag vill ha. MEN när jag försöker samma sak kommer analyze inte igång. Om det har att göra med det här med interlace eller inte vet jag ej, men det sk!ter sig hur som helst... DVS ingenting sker. Hittade De-interlace men vet inte hur jag skall göra med det heller, eller om det är rätt verktyg.
Sitter och söker på nätet efter någon bra tutorial eller bok som inte kostar skjortan!

Zimmerman,
glömde att säga att jag ligger på apple (tyvärr) men de lär ha lovat bättring???

Hittade SmoothCam i Manualen "AudioMixing and Effects" Kapitel 22. Skall läsa det nu...

1
Bevaka tråden