Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döp min Drobo.

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-12-28 15:58
Ursprungligen av Tussen69:

jag tycker inte det kan vara för säkert . sitter just nu med 3 x 500 GB data i min Mac Pro och det skulle kännas riktigt tryggt att ha allt det i backup ...

ca 4000 för drobo och 2.500 per TB disk är imo värt vartenda öre ..

att vara riktigt säker på att ens backup är säker känns gött .

Du har helt rätt - om man vill lägga de pengarna.

Ursprungligen av wolf:

Ja, men 10.5.1 stödjer ännu inte TimeMachine med diskar som hänger på AP Extreme. Denna funktion lär vi nog se i nån uppdatering framöver, Apple drog bort det nån vecka innan 10.5 släpptes.

det går att lösa läs : http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=4402934

Make Time Machine work with AirPort and AFP disks

och : http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=view&cid=92090&query=Ethernet%20disk%20TimeMachine

eller helt enkelt skriv i Terminalen :
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

och din Airport Disk fungerar med Time Machine

• Medlem
  • 2007-12-28 16:01

det går att lösa läs : http://forums.macrumors.com/showthread.php?p=4402934

Make Time Machine work with AirPort and AFP disks

och : http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=view&cid=92090&query=Ethernet%20disk%20TimeMachine

eller helt enkelt skriv i Terminalen :
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

och din Airport Disk fungerar med Time Machine

Det måste finnas ett skäl till att Apple plockar bort en tidigare annonserad finess i operativet. Antingen är det något i 10.5 som inte funkar ordentligt eller så är det något i Airport. Apple kommer säkert att fixa det men jag skulle aldrig våga lita en back-up som bygger på ett hack...

örjan: hur snabb är drobo ? tex hur många filmer klarar den att spela samtidigt ?

skulle vara riktigt nice att koppla till en mac mini och använda som media server i hemmet ... eller Airport Extreme om det fungerar ..

örjan: hur snabb är drobo ? tex hur många filmer klarar den att spela samtidigt ?

skulle vara riktigt nice att koppla till en mac mini och använda som media server i hemmet ... eller Airport Extreme om det fungerar ..

Anslutning:
USB 2.0

Överföringshastighet:
Upp till 22MB/s läsning
Upp till 20MB/s skrivning

Fast för mej blir det högst 12 MB/S då och då.
Men jag ser alla mina filmer från Drobon.
Nu har jag 260 stycken.
Skönt att veta att det är skyddat från diskkrasch.

Ett hastighetstest kanske?

Hej.

Jag har funderat pa att kopa en Drobo men jag ar radd att den inte klarar att leverera de hastigheter jag vill ha. Sa jag skulle foresla ett test for att se hur snabb overforingen ar via Firewire 800.

Jag brukar jamfora hastigheter med hjalp av AJA System Test som kan hittas pa AJA Video - Serial Digital Video Interface and Conversion

Den ger en utforlig graf pa overforingshastigheter och utgar ifran att man arbetar med video. Jag har tagit en skarmdump pa installningarna jag kor standard med. Posta garna resultatet har om du har mojlighet och tid att genomfora det. Skulle vara super!

Tack pa forhand.

// Michael

• Medlem
  • 2008-10-22 14:12
Ursprungligen av ohsoweird:

Hej.

Jag har funderat pa att kopa en Drobo men jag ar radd att den inte klarar att leverera de hastigheter jag vill ha. Sa jag skulle foresla ett test for att se hur snabb overforingen ar via Firewire 800.

Jag brukar jamfora hastigheter med hjalp av AJA System Test som kan hittas pa AJA Video - Serial Digital Video Interface and Conversion

Den ger en utforlig graf pa overforingshastigheter och utgar ifran att man arbetar med video. Jag har tagit en skarmdump pa installningarna jag kor standard med. Posta garna resultatet har om du har mojlighet och tid att genomfora det. Skulle vara super!

Tack pa forhand.

// Michael

Mitt resultat med dina inställningar:

Dator: MacPro Dual Quad 2.8, OS 10.5.5
Testprogram: AJA System Test 6.0.1, (Video Frame Size: 720x486 8-bit, 128MB, Disable file system cache)

Drobo FW800 kopplad via FW800-port: Write: 25.6 MB/s, Read 36.9 MB/s
(Drobon innehåller 4 st Samsung 750GB SATA diskar)

Internt monterad Samsung F1 1TB SATA: Write: 118.0 MB/s, Read: 105.3 MB/s

LaCie Bigger Disk Extreme 1TB via FW800-port: Write: 55.2 MB/s, Read: 62.9 MB/s
(LaCien har 4 st 250GB diskar i någon stripad variant)

Detta var en snabbtest, helt ovetenskaplig med andra program igång etc etc men kan vara kul som jämförelse...

Alla vet ju att Drobon inte är något hastighetsmonster men jag tyckte den var förvånande snabb...

Ursprungligen av wolf:

Mitt resultat med dina inställningar:

Dator: MacPro Dual Quad 2.8, OS 10.5.5
Testprogram: AJA System Test 6.0.1, (Video Frame Size: 720x486 8-bit, 128MB, Disable file system cache)

Internt monterad Samsung F1 1TB SATA: Write: 118.0 MB/s, Read: 105.3 MB/s

LaCie Bigger Disk Extreme 1TB via FW800-port: Write: 55.2 MB/s, Read: 62.9 MB/s
(LaCien har 4 st 250GB diskar i någon stripad variant)

Detta var en snabbtest, helt ovetenskaplig med andra program igång etc etc men kan vara kul som jämförelse...

Alla vet ju att Drobon inte är något hastighetsmonster men jag tyckte den var förvånande snabb...

Tack for det snabba svaret! Dar ser man ganska direkt vilken hastighet i jamforelse med andra harddiskar den ger. Anledningen till varfor jag fragade var for att kunna jobba med video mot Drobo'n. Men det ar nastan pa gransen ser det ut som. Nagra kanaler vanligt DV-material sa sager den nog stopp.

Jag har spenderat manga manga timmar och funderat over en losning som ger bade prestanda, sakerhet men ocksa expansionsmojligheter. Drobo'n verkar ju kunna det sistnamnda utan problem.

Hade du problem med den dar mystiska 2GB sparren, eller ar det bara nagot man deifnierar (2-16TB) allra forsta gangen nar man formaterar Drobon?

• Medlem
  • 2008-10-22 16:51

Tack for det snabba svaret! Dar ser man ganska direkt vilken hastighet i jamforelse med andra harddiskar den ger. Anledningen till varfor jag fragade var for att kunna jobba med video mot Drobo'n. Men det ar nastan pa gransen ser det ut som. Nagra kanaler vanligt DV-material sa sager den nog stopp.

Jag har spenderat manga manga timmar och funderat over en losning som ger bade prestanda, sakerhet men ocksa expansionsmojligheter. Drobo'n verkar ju kunna det sistnamnda utan problem.

Hade du problem med den dar mystiska 2GB sparren, eller ar det bara nagot man deifnierar (2-16TB) allra forsta gangen nar man formaterar Drobon?

2TB-spärren finns inte längre, man definierar storleken när man startar första gången, jag har valt 8TB, det räcker ett tag...troligen bör man kunna ändra denna dynamiskt framöver, det handlar mer om en programuppdatering...på samma sätt som man kan använda dynamisk partitionsstorlek på en vanlig disk...

• Medlem
  • 2008-10-22 16:59

?

Vet ej vilken dator du har men mitt tip ärs: Sätt en 1.5TB i datorn och använd som arbetsdisk, varje kväll sparar du ner på en Drobo (som helst sitter gömd på andra sidan väggen). Då klarar du allt utom brand...

Ursprungligen av wolf:

Vet ej vilken dator du har men mitt tip ärs: Sätt en 1.5TB i datorn och använd som arbetsdisk, varje kväll sparar du ner på en Drobo (som helst sitter gömd på andra sidan väggen). Då klarar du allt utom brand...

Jag har en MBP 2,4 GHz (Mars 2008) med eSata kort kopplat till 1 dual bay eSata kabinett (2x500GB) samt 2 stycken single bay kabinett (USB/eSATA) (1x500GB, 1x1TB). Ingen sakerhet alls.

Just darfor ar jag just nu i farten att uppgrader till nagot som har ovanstaende funktioner, hastighet, sakerhet och expansion. Saken ar den att en losning som Mirro+Stripe (RAID 0+1 samt RAID5 (har jag for mig) skulle funka, om det inte vore for onskan att kunna expandera med...

• Medlem
  • 2008-10-22 17:36

Jag har en MBP 2,4 GHz (Mars 2008) med eSata kort kopplat till 1 dual bay eSata kabinett (2x500GB) samt 2 stycken single bay kabinett (USB/eSATA) (1x500GB, 1x1TB). Ingen sakerhet alls.

Just darfor ar jag just nu i farten att uppgrader till nagot som har ovanstaende funktioner, hastighet, sakerhet och expansion. Saken ar den att en losning som Mirro+Stripe (RAID 0+1 samt RAID5 (har jag for mig) skulle funka, om det inte vore for onskan att kunna expandera med...

En portabel alltså...OK behåll dual bay eSata som arbetsdisk, synka denna varje kväll mot en Drobo, t ex med programmet SuperDuper!, funkar mycket bra...

Om hastighet och kapacitet räcker så kan du sätta in en 320GB 7200 disk i MBPn och ha den som arbetsdisk...då räcker med enbart Drobo som extern lagring.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-22 16:27
Ursprungligen av wolf:

Det vore intressant att veta hur de fyra diskarna klarar av i en traditionell RAID5 konfiguration. I sin promotion klassar Drobo-tillverkaren ned RAID rätt mycket men med ovanstående resultat borde de inte vara så kaxiga.

Alternativ:

STARDOM EXTERN KABINETT 4XS-ATA TILL ESATA

+

LYCOM RAID5 ESATA II 4-PORT EXTERNA PCI-X

• Medlem
  • 2008-10-22 16:53
Ursprungligen av planB:

Det vore intressant att veta hur de fyra diskarna klarar av i en traditionell RAID5 konfiguration. I sin promotion klassar Drobo-tillverkaren ned RAID rätt mycket men med ovanstående resultat borde de inte vara så kaxiga.

Alternativ:

STARDOM EXTERN KABINETT 4XS-ATA TILL ESATA

+

LYCOM RAID5 ESATA II 4-PORT EXTERNA PCI-X

Som sagt: Drobon är inte alls snabbast eller billigast. Däremot är den SÄKER och FLEXIBEL. Jag vet ingen annan RAID med max 5 diskar där du kan hotswappa en 80GB mot en 1.5TB disk och automatiskt få större utrymme...rätta mig gärna om jag har fel...

Det finns andra fördelar med Drobo också...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-28 16:46

När Drobo finns med ett riktigt interface - t.ex. FW 800 - så ska jag ta en ordentlig titt på denna disklösning. Då kan den bli intressant för videoprod.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-28 18:04

Även om jag inser enkelheten med Drobo så är priset lite väl högt. För 4000kr så kan man bygga sig en PC med intel's ICH9R-styrkrets som stödjer bla. RAID5 och 6st diskar.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-28 18:39
Ursprungligen av zulee:

Även om jag inser enkelheten med Drobo så är priset lite väl högt. För 4000kr så kan man bygga sig en PC med intel's ICH9R-styrkrets som stödjer bla. RAID5 och 6st diskar.

Jo...men hur kommer den att se ut? Inte för att Drobo är någon skönhet direkt...nå, gillar man att bygga - och har kunskap och tid - och en garderob där man kan gömma aset - så visst...

Ursprungligen av zulee:

Är det enkelt? Skulle behöva hjälp med ett RAID1-system för mina digitalbilder, gärna kopplat med FireWire 800.

Testare sökes

Jag kan meddela alla Droboägare som är registrerade på 99mac att Drobo.se vill låna ut en Droboshare till någon som är villig att testa den och recensera den här på forumet.
Droboshare är alltså en burk som gör om Drobon till en NAS.

Jag fick ju erbjudandet först, men eftersom jag har en server igång så behöver jag ingen Droboshare. (Och jag vill ha så lite burkar som möjligt)

Den som känner för det och kan skriva en recension kan ju maila Ian:
Ian@Drobo.se

Jag har inte varit ett fan av Stardom efter att min lada exploderade (inbyggda nataggregatet) med en ljusblixt och nagra sekunders panik. Istallet har jag inhandlat en del av produkterna fran MacPower 2 stycken (1xHDD via USB/eSata) samt 1 (2xHDD via eSATA). Dom funkar alldeles utmarkt via mitt expresscard som har 2 eSata portar. Probelemt har alltid varit att jag inte har nagon sakerhet i och med denna uppsattning. Dock har jag sett att dom kommer att slappa nagot som kallas for Hydra, Macpower - Home / Storage Solutions / Multi-Bay Hard Drive Enclosures / Hydra / Hydra 800+ som kan kopplas via FW800 bland annat.

Jag ser aven att Hydra kor RAID10, men vad ar det egentligen for skillnad pa den och RAID 0+1 ?

Enligt en butik i stan (Singapore) kommer Hydra saljas for cirka 400 SGD (2000SEK) men ar alltsa inte slappt annu. Vilken av RAID'erna har stod for expansion av utrymme i likhet med Drobo'n, ar det RAID5?

Hur anges utrymmet pa Drobon, ar det fortfarande att man maste forhalla sig till lysdioderna pa Drobon och inte vad som anges pa skrivbordet/info-rutan under OS X for att fa det korrekta utrymmet?

Samt.. jag laste en del kommentarer om folk som rakat ut for nagon form av "corruption" av filsystemet i vilken Drobon helt enkelt genererade en popupruta fragande om man vill formatera om harddisken. Kanske var nagon tidig form av bugg? Vad vet jag.

Har du upplevt att Drobon beter sig langsammare ju mer den blir fylld med filer/data?

Vad hander med Drobon och filsystemet vid stromavbrott? Laste nagonstans om nagon form av minneskrets som ska minimera risk for korruption i filsystemet etc..

Manga fragor blir det

Beratta garna mer vilka fordelar som finns med Drobon, jag har kikat pa filmerna pa deras sida

Tack pa forhand.

• Medlem
  • 2008-10-22 17:43

Hur anges utrymmet pa Drobon, ar det fortfarande att man maste forhalla sig till lysdioderna pa Drobon och inte vad som anges pa skrivbordet/info-rutan under OS X for att fa det korrekta utrymmet?
••••• Antingen får man titta på fronten eller titta i programmet Drobo Dashboard. Man får också en autovarning när det är ca 10% kvar.

Samt.. jag laste en del kommentarer om folk som rakat ut for nagon form av "corruption" av filsystemet i vilken Drobon helt enkelt genererade en popupruta fragande om man vill formatera om harddisken. Kanske var nagon tidig form av bugg? Vad vet jag.
••••• Aldrig märkt detta själv.

Har du upplevt att Drobon beter sig langsammare ju mer den blir fylld med filer/data?••••• Aldrig märkt, men jag har aldrig testat med benchmark SW heller...

Vad hander med Drobon och filsystemet vid stromavbrott? Laste nagonstans om nagon form av minneskrets som ska minimera risk for korruption i filsystemet etc..
••••• Eftersom Drobon normalt sett har redundans så borde Drobo klara strömavbrott bättre än de flesta andra diskar.

Manga fragor blir det

Beratta garna mer vilka fordelar som finns med Drobon, jag har kikat pa filmerna pa deras sida
••••• Jag har två st. Som jag ser det så finns det bara två nackdelar: Priset och hastigheten. Allt annat är fördelar. Men allting beror på ens egna behov...

Tack pa forhand.

......

Har du upplevt att Drobon beter sig langsammare ju mer den blir fylld med filer/data?

Jag har ju tyvärr en ett år gammal Drobo. Jag var först i Sverige! (tillsammans med någon tjej som köpte den samma månad...)

Så min har inte Firewire

Jag har upplevt att den är långsam ibland och snabbare ibland.
Jag har tolkat det som att den är långsam när den är upptagen med att defragmentera och skydda data.
I aktivitetskontrollen ser man nämligen en hårddiskaktivitet utan att man själv gör något.
Då kan den bli ruskigt långsam.
Jag hoppas det är bättre med nya Drobo.

Den har två andra fel:

* I bland blir den skrivskyddad!
Då måste man starta om datorn!

* Det gick inte att hotswappa en hårddisk.
Jag var tvungen att först stänga av den. Sedan byta disk och slå på den igen.
Att fylla den nya disken med data tog över 10 timmar (500 GB).

Förresten.
Jag hittar inte testprogrammet. Kan man få en exakt länk?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-22 17:10

RAID5 har redundans jämförbart med Drobo, dvs. summan av diskarna minus en av diskarna. Det är inte lika flexibelt förstås.

Ursprungligen av planB:

RAID5 har redundans jämförbart med Drobo, dvs. summan av diskarna minus en av diskarna. Det är inte lika flexibelt förstås.

Stämmer det verkligen?

Så vitt jag vet så vill RAID 5 ha samma storlek på alla diskar.
Dvs om du stoppar i 3 st 500 GB och en 300 GB så tror RAID.en att det är 4 st 300 GB vilket blir 3 x 300 GB = 900 GB skyddad data.

I en Drobo ger samma diskuppsättning 2 x 500 + 300 GB = 1300 GB skyddad data.

(Dra bort den största disken.)

Har jag fel?

Sedan har jag en fråga till någon som vet.

Jag har precis bytt ut en 500 GB mot 1 TB, så nu har jag 3 x 500 + 1000 GB.

Men recoveryprocessen tar GROTESKT lång tid!
Den meddelar att det kommer att ta 220 timmar!!
9 dagar alltså.

Under den tiden är ju all data oskyddad.

Nu undrar jag: Vågar jag starta om datorn någon gång under den perioden?

• Medlem
  • 2008-12-22 21:23
Ursprungligen av the örjan:

Stämmer det verkligen?

Så vitt jag vet så vill RAID 5 ha samma storlek på alla diskar.
Dvs om du stoppar i 3 st 500 GB och en 300 GB så tror RAID.en att det är 4 st 300 GB vilket blir 3 x 300 GB = 900 GB skyddad data.

I en Drobo ger samma diskuppsättning 2 x 500 + 300 GB = 1300 GB skyddad data.

(Dra bort den största disken.)

Har jag fel?

Sedan har jag en fråga till någon som vet.

Jag har precis bytt ut en 500 GB mot 1 TB, så nu har jag 3 x 500 + 1000 GB.

Men recoveryprocessen tar GROTESKT lång tid!
Den meddelar att det kommer att ta 220 timmar!!
9 dagar alltså.

Under den tiden är ju all data oskyddad.

Nu undrar jag: Vågar jag starta om datorn någon gång under den perioden?

RAID 5 vill normalt ha exakt samma diskar för att må bra. Den stora finessen med Drobo är att man kan blanda fabrikat, version och storlek hur som helst. Bekymret med en RAID 5 är också när den blir full, då måste du mellanlagra dina data nånstans, byta alla diskar till större av samma sort och sedan kopiera tillbaka. Detta kan vara både struligt och dyrt...

På Drobon är det inte så enkelt som att dra bort den största diskstorleken när man ska ha fram verklig, skyddad lagringskapacitet. Kolla Drobolatorn på drobo.com för exakt info...

När jag senast bytte en 750GB till en 1TB disk så tog återsäkringen ca 36 timmar om jag kommer ihåg rätt. Jag hade inte kopplat loss Drobon även om den i princip ska funka även då. Tiden det tar för återsäkring beror dels på vilken generation av Drobo du, diskarnas fyllnadsgrad, diskarnas hastighet och om du använder Drobon samtidigt.

Slutligen ett tips: Drobon utnyttjar utrymmet bäst om man har parvis diskar, dvs du får inte större utrymme om du har 4 500GB och sen byter en till 1TB, byter du däremot till två 1TB så får du fullt utnyttjande...kolla på Drobolatorn...

Ursprungligen av wolf:

På Drobon är det inte så enkelt som att dra bort den största diskstorleken när man ska ha fram verklig, skyddad lagringskapacitet. Kolla Drobolatorn på drobo.com för exakt info...

Fast det beror väl inte på Drobon, utan på att hårddiskar alltid anges som större än dom är?

Ursprungligen av wolf:

Slutligen ett tips: Drobon utnyttjar utrymmet bäst om man har parvis diskar, dvs du får inte större utrymme om du har 4 500GB och sen byter en till 1TB, byter du däremot till två 1TB så får du fullt utnyttjande...kolla på Drobolatorn...

Inte bara bäst, utan över huvud taget!
Jag vet det, så jag köpte två st 1 TB samtidigt.
Men du vet ju att man inte kan byta två diskar samtidigt utan det måste ske en i taget, vilket betyder att när dessa nio dygn är över har jag nio dygn TILL att se fram emot med oskyddad data!!!

Hur säkert är det egentligen?
18 dygn med oskyddad data!:confused:

• Medlem
  • 2008-12-22 22:50
Ursprungligen av the örjan:

Hur säkert är det egentligen?
18 dygn med oskyddad data!:confused:

18 dygn låter helt osannolikt, du kan väl skriva hur lång tid det verkligen tog när det är klart. Tar det mer än 5 dar så kan man nästan misstänka att det är nåt fel på din burk. Jag tror mer att Drobo Dashboard visar helt fel tider...

Jag gjorde ett nytt test efter att ha last en trad har pa forumet dar en hel del folk hade anvant AJA for att testa overforingshastigheter pa sina harddiskar/RAID'er etc.

Dom korde med intsallningen 1920x1080 8-bit med en 2 GB file size (disabled file system cache). Tydligen blir resultatet mer korrekt (misstanker jag) da harddisken far jobba over en lite langre tid och man far ut ett snitt pa overforingen. I jamforelse med den forsta installningen blev min interna harddisk valdigt skum, den gav overforingshastigheter pa over 100mb/sek samtidigt som den bara skrev i nagra mb/sek.

Jag postar mitt senaste test har, harddisken ar en 500 GB 2,5" Samsung som sitter i min MacBook Pro.

Write: 32,3 Mb/Sek
Read: 27,9 Mb/Sek

>> Wolf, tack for tipset dar att kora mot en extern snabb harddisk och sedan lagra pa en Drobo. Det ar ju en variant som skulle kunna fungera.

Bevaka tråden