Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 327 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick precis samma information skickats precis och ska vara framme absolut senast den 30.10.08. Brukar dock gå rätt snabbt med frakten så håller tummarna på att den ska dyka upp tidigare

Jag vill haaa!
Dom segar som tusan med att skicka hem delbatalningspapper till mig, beställde 16:e.
Vet någon hur det är med delbetalning som student btw? har studielån - så det bort väl anses som fast inkomst eller?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-10-21 17:56

Äntligen har jag bestämt mig för en Macbook istället för Macbook Pro, idag beställde jag en Macbook 2,4 GHz med 4 GB ram. Beräknad leverans tidigast den 7 november. Yes!

Ursprungligen av godpuppet:

Jag vill haaa!
Dom segar som tusan med att skicka hem delbatalningspapper till mig, beställde 16:e.
Vet någon hur det är med delbetalning som student btw? har studielån - så det bort väl anses som fast inkomst eller?

Dom lär väl kolla upp hur lilla du har haft det under åren ;D

Beställde även jag en 2,0:a förra tisdagen. Fick efter låång väntan på den då sega AppleStore iväg ordern 19:20. Har besökt Apples sida frenetiskt de senaste dagarna för att se leveransstatus, och efter att ha stått stilla sedan i tisdags ändrades statusen imorse till "Förberedd för avsändning" och har nu ikväll ändrats till "Skickad"!!!

Dock ser det lite konstigt ut på utskickningssidan. Beställde ett fodral samt en 8GB Nano samtidigt, och trycker man på "Spåra leveransen" syns bara dessa två. Inte MB:n. Någon annan som fått sitt skeppat idag och har samma fenomen? Är osäker på om MB:n finns med i skickningen

Edit: Nu står MB:n listad på skickningen också. Jag är glaad

Senast redigerat 2008-10-21 19:41
  • Medlem
  • Kungsör
  • 2008-10-23 17:54
Ursprungligen av godpuppet:

Jag vill haaa!
Dom segar som tusan med att skicka hem delbatalningspapper till mig, beställde 16:e.
Vet någon hur det är med delbetalning som student btw? har studielån - så det bort väl anses som fast inkomst eller?

jag har för mig att inte studiebidrag/studie lån räknas som fast inkomst

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-23 18:27
Ursprungligen av godpuppet:

Jag vill haaa!
Dom segar som tusan med att skicka hem delbatalningspapper till mig, beställde 16:e.
Vet någon hur det är med delbetalning som student btw? har studielån - så det bort väl anses som fast inkomst eller?

Räknas EJ som en fast inkomst. Däremot så har Apple vart ganska snälla mot studenter verkar de som o verkar tillåta avbetalning ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-22 09:35

Beställde den nya MacBooken 2,0 meed avbetalningsplan, men ordern ligger fortfarande under "Granskas"... Har iofs fått hem bekräftelse på att en kreditprövning är gjord.. Får hoppas de får tummen ur röven och skickar finansieringspapprena!

Ursprungligen av fresla:

Beställde den nya MacBooken 2,0 meed avbetalningsplan, men ordern ligger fortfarande under "Granskas"... Har iofs fått hem bekräftelse på att en kreditprövning är gjord.. Får hoppas de får tummen ur röven och skickar finansieringspapprena!

Hur snabbt skickade dom hem dom papperna? Jag la order 17:e och frotf inte fått hem ngt.

Ursprungligen av 834:

Skulle köpa här om dagen men apple/wasa kredits avbetalningsplan är rena rånet. Så nu väntar jag på ett nytt kreditkort. Så jag har inte lyckats beställa än.. (GAAAAH!)

Se upp med apple financing med andra ord. Det är VÄLDIGT hög effektiv ränta. Och det fula var att när jag ringde apple store så berättade de bara grundräntan på 9,95% för mig. I verkligheten ligger den effektiva räntan på över 21%.

Ett vanligt kreditkort ligger på c:a 15%, du slipper uppläggningsavgift och de första 50 dagarna är räntefria.

Du menar att man inte betalar den månadskostnaden dom anger på beräkningen?
Det går väl ändå betala av snabbare än 24 månader?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-23 14:02
Ursprungligen av godpuppet:

Hur snabbt skickade dom hem dom papperna? Jag la order 17:e och frotf inte fått hem ngt.

Jag fick bara papprena på att de har gjort en kreditprövning. Nu har jag inte kollat posten men papprena borde komma idag eller imorgon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:51
Ursprungligen av godpuppet:

Du menar att man inte betalar den månadskostnaden dom anger på beräkningen?
Det går väl ändå betala av snabbare än 24 månader?

Jag valde 12 månader (möjligt via telefon). Självklart kan man betala av hur fort man vill. Du kan avsluta "lånet" när du vill och det är olagligt för dem att ta ut en avgift för detta. (Kollade faktiskt i lagboken).

Det de sa i telefon till mig var 9,95%. De nämnde inte aviserings och uppläggningsavgifter som tillsammans skapar en effektiv ränta på 21,5%. Den skulle ju bli lägre om du betalade snabbare än de månader du angett, men det är fortfarande på tok för högt.

Det är ju självklart alltid bättre att betala kontant än att lägga upp en avbetalningsplan.
Men om du gör avbetalningen med ett kreditkort från din bank blir räntan helt enkelt lägre än hos Wasa Kredit. Du får samma dator till ett lägre pris. Och det kan det ju vara värt.

Min står nu som "Förberedd för avsändning" också. Pepp!

AnteWigr: står det när ni beräknas anlända? Utgår från att min status kommer ändras till skickad under dagen och då känns den 3-4 nov lite väl långt borta. I MBP tråden är det tydligen någon som vi sin skickad i måndags den 20 med leverans den 23!

Ursprungligen av mmmikael:

Min står nu som "Förberedd för avsändning" också. Pepp!

AnteWigr: står det när ni beräknas anlända? Utgår från att min status kommer ändras till skickad under dagen och då känns den 3-4 nov lite väl långt borta. I MBP tråden är det tydligen någon som vi sin skickad i måndags den 20 med leverans den 23!

Jag har fått leveransdatum till den 30 oktober. Statusen har stått som "På väg till slutlig ort – budfirmans information uppdateras inom kort" i två dagar nu utan att jag fått något spårningsnummer från fraktbolaget. Undrar om den egentligen har skickats

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-22 10:59

Det här är min beställningsinfo:

Oct 16, 2008 kl. 11:09 AM GMT

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 7 arbetsdagar
Beräknad leverans: 04 Nov, 2008 - 05 Nov, 2008

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-22 14:19

2.0 grundkonfig. MacBook + 8GB iPod Nano (silver) beställd.

Skickas: 5 arbetsdagar
Beräknad leverans: 6-7 nov

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 15:20

Skulle köpa här om dagen men apple/wasa kredits avbetalningsplan är rena rånet. Så nu väntar jag på ett nytt kreditkort. Så jag har inte lyckats beställa än.. (GAAAAH!)

Se upp med apple financing med andra ord. Det är VÄLDIGT hög effektiv ränta. Och det fula var att när jag ringde apple store så berättade de bara grundräntan på 9,95% för mig. I verkligheten ligger den effektiva räntan på över 21%.

Ett vanligt kreditkort ligger på c:a 15%, du slipper uppläggningsavgift och de första 50 dagarna är räntefria.

Senast den 30:e är min beräknad komma lokal tid, dvs nästa Torsdag. Har inte fått något kollinummer än. Apple brukar vara rätt snabba med själva leveransen och hoppas att kanske kanske fredag. Förmodligen lite för optimistiskt

  • Medlem
  • 2008-10-22 15:28

Min har skeppats nu och ska vara framme senast den 30/9

Beställde min 2.4GHz med 4GB ram sent på lanseringskvällen.

Mvh
Måns P

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-10-22 18:25

Fan ta Apple...

Skickas den inte innan typ fredag eller så så är jag screwed...jag jobbar 10 mil hemifrån och är helt beroende av att den skulle levereras vid utsatt datum då jag arbetar hemma dom dagarna...

Suck...

Min har stått som "förberedd för avsändning" sen typ 7 i morse. Känns jävligt segt om den precis missade dagens utgående paket - det verkar ju som de som fått sina datorer avsända idag har en chans att få dem på fredag...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-10-23 09:54

godpuppet: När du beställde beställde du med safari då? för då funkar inte formuläret man fyller i, Wasa Kredit är "lite" sega med att fixa en bugg som kom med senaste uppdateringen av Safari. Men kan tipsa dig om att ringa Wasa Kredit att kolla om din ansökan kommit in, jag fick mina papper efter två dagar, skickade in och sen uppdaterades min status på ordern dagen efter. Den siffran som står på beräkningen är även den som står i papprerna man får hem sen, så blev det för mig åtminstånde. Det enda som tillkommer är upplägningsavgiften och administrationsavgiften på 35kr / månad. Och självklart kan du betala av snabbare än 24 månader om du vill.
Säger inte att räntan och allt är jättebra på avbetalningsplanen men det är ingen större skillnad mot andra som erbjuder avbetalning med ränta.

Ursprungligen av nr3:

godpuppet: När du beställde beställde du med safari då? för då funkar inte formuläret man fyller i, Wasa Kredit är "lite" sega med att fixa en bugg som kom med senaste uppdateringen av Safari. Men kan tipsa dig om att ringa Wasa Kredit att kolla om din ansökan kommit in, jag fick mina papper efter två dagar, skickade in och sen uppdaterades min status på ordern dagen efter. Den siffran som står på beräkningen är även den som står i papprerna man får hem sen, så blev det för mig åtminstånde. Det enda som tillkommer är upplägningsavgiften och administrationsavgiften på 35kr / månad. Och självklart kan du betala av snabbare än 24 månader om du vill.
Säger inte att räntan och allt är jättebra på avbetalningsplanen men det är ingen större skillnad mot andra som erbjuder avbetalning med ränta.

Beställde med Safari, men jag ringde apple store idag och mkt riktigt hade det blivit ngt fel. Tyvärr så var jag tvungen att beställa om allt igen. Så vi hörs 2013 - då jag fått min nya macbook

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 7 arbetsdagar
Beräknad leverans: 04 Nov, 2008 - 05 Nov, 2008

Rackarns, vill ju ha den nu! Beställde 16e.

Har ett (bra?) problem!
beställde en macbook samt ipod nano förra torsdagen och idag stod det förberedd för avsändning eller liknande. men jag har upptänkt att alla pengarna finns kvar på kontot, betalt med mastercard. Ska det vara så?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-23 18:43
Ursprungligen av alomolife:

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 7 arbetsdagar
Beräknad leverans: 04 Nov, 2008 - 05 Nov, 2008

Rackarns, vill ju ha den nu! Beställde 16e.

Hehe, du igen! Hade du inte en MacBook Pro från februari?

Ursprungligen av dayweed:

Hehe, du igen! Hade du inte en MacBook Pro från februari?

Hehe, yes, denna har jag köpt till min flickvän

Du då?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-10-24 11:46
Ursprungligen av alomolife:

Hehe, yes, denna har jag köpt till min flickvän

Du då?

Oj minsann, vissa köper nya bilar till sina flickvänner och vissa datorer ser jag..

Nä jag har kvar min MacBook Pro 17" till mig själv ett tag till..

  • Medlem
  • 2008-10-23 17:22

Min sägs komma imorgon, enligt apples sida. Får ju verkligen hoppas man är hemkommen från skolan innan UPS-bilen kommer förbi..

Ursprungligen av Monz_:

Min sägs komma imorgon, enligt apples sida. Får ju verkligen hoppas man är hemkommen från skolan innan UPS-bilen kommer förbi..

Har du fått försändelsenummer på ordersidan? När skickades din order?

Min skickades ut tidigt tisdag, dvs den 21:e, och inte fått någon mer info sen dess...

  • Medlem
  • 2008-10-23 18:26
Ursprungligen av jacoblo33:

Har du fått försändelsenummer på ordersidan? När skickades din order?

Min skickades ut tidigt tisdag, dvs den 21:e, och inte fått någon mer info sen dess...

Om jag inte har helt fel skickades min också den 21:e, sen kväll. Jag har fått mitt tracking nummer via Apples "order status" och enligt UPS är den på väg till Sverige i detta nu, med flyg. På Apples "order status" står det att mitt paket beräknas vara framme imorgon.

Mvh
Måns P

Bevaka tråden