RTFM underlättar inte alltid. Jag har tillräcklig akademisk process-kompetens inom mina specialområden, för att snabbt kunna ta till mig ny kunskap, men när jag närmar mig den initialt, är oftast det mest svårtöverstigliga hindret, den sk. threshholden, att tränga in i den grundläggande nomenklaturen, inte att förstå syntaxen, logiken, eller konsekvenserna. TFM förutsätter att nomelklaturen är redan är känd -> moment 22.
phpBB är inte ett under av självklarhet med sina ibland tredelade inställningar för samma funktion, ibland med vetorätt för en inställning över de andra, tots att de inte är hierarkiskt kopplade, sina lingvistiska krumbukter, sina fler negationer "inaktivera inte inaktiveringen", eller rena nonsensvägledningar "för att ställa in xxxx, hänvisas till den särskilda sidan" - vilken sida då.
Sakta med säkert är jag på väg in under huden på phpBB och den andra av oss är fena på php, så det löser sig. Vi anpassar phpBB till våra behov, men enkelt, toklogiskt och "lätt som en plätt" - Näh!