Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta Mac mini med Apple TV?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat fundera lite lätt på om man skulle byta ut sin Mac mini mot en Apple TV. Tänkte be om lite åsikter här och även speca upp vad jag använder minin till idag och vad jag hoppas ATVn skall kunna göra

Jag har idag en Mac mini (Early 2006) som från början hade en Core Solo. Datorn är nu uppgraderad och har en Core 2 Duo 1,83, SuperDrive, 2 GB RAM och 160 GB HDD. Den är kopplad till en Dell W2600 26" TV med upplösningen 1280x768 via VGA (nåt strul med DVI-ingången) och till en ljudanläggning (ej digitalt). Jag har en extern hårddisk, två iPodar och en iPhone kopplat till den. Jag planerar att kanske nästa år köpa en ny, större TV. Detta är vad jag använder minin till idag:

• Rippa musik-CD

• Synka iPodar och iPhone

• Spela DVD-filmer

• Spela upp filmer och musik via Front Row

• Köra Transmission

• Dela ut extern hårddisk över WLAN för Time Machine-backup

Av ovanstående är det vissa saker som Apple TV inte klarar, men som jag egentligen lika gärna kan göra på MacBooken, nämligen att rippa musik-CD och synka iPodarna. Det blir bara ett extrasteg för att synka över musiken til Apple TV. Jag har en DVD-inspelare som ändå alltid är inkopplad, så jag kan lika gärna använda den för DVD-filmer. Jag behåller nästan aldrig filmer jag redan sett på datorn, så de 160 GB fyller jag ändå inte.

Naturligtvis kommer jag att behöva hacka ATVn för att kunna få in Perian/Flip4Mac. Det enda jag egentligen vill är att gränssnittet skall få förbli orört, vill alltså inte ha in en massa extramenyer och val som inte fanns där från början.

Jag vill kunna köra en torrentklient på ATVn, och det verkar som om det kan fungera. Jag har inga problem med att köra en textbaserad klient via SSH, kanske med Clutch. Någon som har erfarenhet av att göra det?

Den externa Time Machine-backupen innehåller ingenting som Apple TV behöver ha åtkomst till, jag delar bara ut den trådlöst i brist på en AirPort Extreme eller Time Capsule för backup av min MacBook. Går det att lösa så jag har åtkomst till den från MacBooken via Apple TVn?

Hur blir det med filmer som inte "kommer från iTunes", kommer man ändå åt dem via Front Row-gränssnittet och inte via någon "hackad" meny?

En annan sak, hur blir det med upplösningen? TVn jag har idag är ju som sagt på 1280x768. Blir bilden från en ATV okej med den upplösningen? Den blir inte utdragen eller något sådant skumt? Minin har jag ju idag ställt in på den upplösningen och då ser ju Front Row bra ut och så. Jag kommer nog att få köra ATVn via komponent eftersom min DVI-port som sagt beter sig lite skumt.

Sist men inte minst: Skjuter jag mig själv i foten med den här lösningen? Rent praktiskt verkar det ju vara mycket knöligare än att behålla minin, men när allting väl är fixat med kanske det inte är så knöligt? Detta är också ett av syftena med tråden - jag vill få reda på om mitt begär till en Apple TV bara är ännu ett korkat prylbegär.

Tacksam för alla svar!

EDIT: Klantarsle som man är postade jag tråden i fel forumdel. Har bett modsen flytta den. Ber om ursäkt.

Tycker att det låter som en vansinnig idé att byta ut en Mini mot en AppleTV....

Ursprungligen av Mikamar:

Tycker att det låter som en vansinnig idé att byta ut en Mini mot en AppleTV....

Just för att det blir bökigare? Eller varför? Utveckla!

Värför kan jag inte se TV programer på iTunes? finns ingenting där inte enda bokstav?

Ursprungligen av Draper_777:

Värför kan jag inte se TV programer på iTunes? finns ingenting där inte enda bokstav?

Öh, fel tråd?

1. AppleTV:n har bättre uppskalning av h.264 än Mac mini = bättre bild, som ser ut att ha högre upplösning.
2. Du får fjärrhögtalare (AirTunes) på köpet.
3. Någon gång detta århundrade kommer du att kunna hyra HD-film direkt i AppleTV:n

Att köpa en ATV istället för en Mini vinner du ingenting på.
Finns egentligen noll anledning att byta. Visst, du kanske får en bättre bild via HDMI, men det är RIKTIGT bökigt att hålla på och mejsla och hacka en ATV, det känns som för mycket besvär. Jag var inne på en ATV innan jag köpte min Mini.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 02:20

varför hacka den?

Är det inte bättre att lägga in svn-realeasen på handbrake och packa om filmerna som du skall se? För det är ju som jag förstår att du behåller sällan filmer. Å det tar inte lång tid att göra om filmerna till rätt format för appletv. Det andra låter bara som ett djävla harv rent ut sagt å den enda fördelen du får är torrent som förhoppningsvis (inte säkert) kommer funka som den skall...

Har inte testat å köra torrent på den själv men det kanske finns någon här som gjort det?

Eller annars ha kvar din macmini med torrentklient och släng in den i en garderob å kör det hela med vnc och ha en appletv framme som mediaspelare

Nu kanske jag har missuppfattat något för ja ni ser ju vad klockan är men men hoppas ni förstår min poäng... O:-)

Att göra en patchstick för AppleTv är inte svårt längre och att pressa in Perian i AppleTv är inte heller svårt. AppleTv är en mycket smidig lösning helt enkelt om du vill ha något litet, snyggt och lättanvänt.

Jag funderar själv på AppleTv, även om jag just nu spelar upp film genom min xbox. Att allting sköts med Apple Remote måste ses som ett plus, för att sitta i soffan med ett tangentbord och en mus som ska röjas undan varje gång man är färdig är ett jädrans bök.

Jag har själv 2 macar i dagsläget (hämtar min andra idag, en PowerMac G5) och är inte intresserad av att surfa eller maila i soffan med TVn som skärm. Jag vill spela upp film och musik och AppleTv gör precis det + en del annat som iPhotouppspelning etc.

Pallar man göra en Patchstick så har man lätt öppnat den för en massa roliga hacks. Inget jag skulle bry mig om, men möjligt är det.

.... Men en Mac mini med front row funkar ju också bra...

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 18:14

Hackad AppleTV

Jag vet inte om det stämmer men jag blev varnad i början av att hacka AppleTV. För det jag hörde då var att folk spelade format som han faktiskt klarar av å spela med den hårdvaran men att han då fick arbeta hårdare och att han på grund av det blev varmare. Det i sin del ledde till att de tidigare gick sönder.

Nu vet jag inte om detta stämmer men är det inte möjligt om man har den stående framme utan kanske i ett skåp eller liknande i en tv-bänk.

Är det någon som kan bekräfta detta?

1
Bevaka tråden